عصر بازار

تعطیلات، روند بازار را کاهشی می‌کند؟

خرق عادت سکه‌و‌دلار در شهریور

عصر اعتبار- در سومین هفته شهریورماه، اولین بازدهی مثبت سکه و منفی دلار به ثبت رسید. در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسید تا میزان رشد هفتگی آن به ۴/ ۱ درصد برسد. به گفته فعالان، رشد بهای اونس و ماندن آن در نزدیکی مرز هزار و ۳۵۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج شنبه عامل اصلی افزایش جزئی سکه بود. با ثبت رشد در آخرین روز هفته، اولین بازدهی مثبت فلز گرانبهای داخلی از انتهای مردادماه رقم خورد. این در شرایطی بود که اگر طلای جهانی در روز جمعه زیر محدوده هزار و ۳۴۰ دلار به کار خود پایان داده باشد، سکه به احتمال زیاد در روز جاری با افت مواجه خواهد شد.

خرق عادت سکه‌و‌دلار در شهریور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخلاف کاهش قیمت سکه، روز پنج‌شنبه، دلار با کاهش جزئی 2 تومانی روی قیمت 3 هزار و 550 تومان قرار گرفت. این افت موجب شد که میزان کاهش هفتگی دلار به 4 دهم درصد برسد تا پس از 2 افزایش متوالی، اولین کاهش هفتگی این ارز در شهریورماه رقم بخورد.

    با وجود افزایش سکه و کاهش دلار در هفته گذشته، درباره روند این دو دارایی گرانبها در2هفته آتی دیدگاه‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که به‌دلیل تعطیلات پیش رو، تقاضای بعضی کشورهای همسایه برای خرید ارز پایین خواهدآمد و در نتیجه قیمت راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت، حال آنکه دسته دیگری معتقدند که در هفته‌های انتهایی شهریورماه، تقاضای مسافرتی افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن، تقاضا برای خرید دلار بالا می‌رود. در این شرایط، تعداد زیادی از معامله‌گران نیز باور دارند که در آستانه اعیاد مذهبی قربان و غدیر، تقاضا برای خرید سکه، به‌خصوص سکه‌های کوچک‌تر در بازار رشد پیدا خواهد کرد. این موضوع عاملی است که فارغ از نوسانات اونس و دلار به احتمال زیاد در 2 هفته آینده از قیمت سکه حمایت خواهد کرد.

    گرفتار میانه کانال

    در سومین هفته شهریورماه، قیمت دلار در همان ابتدای هفته از محدوده 3 هزار و 560 تومان خارج شد و در ادامه پیرامون میانه کانال 3 هزار و 500 تومان نوسان کرد. البته در هفته‌ای که گذشت، سهم روزهای کاهشی بیشتر از روزهای افزایشی بود. به‌عنوان مثال، در 3 روز ابتدایی هفته گذشته دلار 14 تومان از ارزش خود را از دست داد و روی میانه کانال قرار گرفت. شنبه گذشته، دلار با 2 تومان افت به قیمت 3 هزار و 562 تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، این ارز دو کاهش متوالی 6تومانی را تجربه کرد تا دلار به قیمت 3 هزار و 550 تومان برسد.

    روز یکشنبه، عمده متغیرهای بازار در فاز احتیاطی و کاهشی قرار داشتند. در این روز، نبود سکه‌بازان در بازار ارز، افت نرخ حواله درهم و افزایش عرضه بازارساز، مثلثی را شکل داد که منجر به خروج دلار از محدوده 3 هزار و 560 تومان شد. شکل گرفتن این مثلث زمینه‌ساز افزایش احتیاط میان معامله‌گران شد. نزدیک بودن قیمت دلار در معاملات نقدی، امروزی و فردایی یکی از نشانه‌های احتیاط معامله‌گران بود. صبح دوشنبه، دلار در مقطعی به زیر مرز 3 هزار و 550 تومان رفت؛ ولی در ادامه روز توانست با تحرکات معامله‌گران فردایی به بالای مرز یادشده بازگردد. در ساعات ابتدایی سومین روز هفته، قیمت دلار تحت‌فشار عرضه بازارساز و افت نرخ حواله درهم تا قیمت 3 هزار و 545 تومان افت کرد؛ اما نهایتا با رشد از کف روزانه با قیمت 3 هزار و 550 تومان به کار خود پایان داد. مبارزه و گرفتاری دلار در میانه کانال تا انتهای هفته ادامه یافت که نتیجه آن ماندگاری این ارز در همان محدوده 3 هزار و 550 تومان بود. در واقع می‌توان گفت، هفته گذشته عوامل کاهشی و افزایشی اثر یکدیگر را خنثی کردند تا دلار در میانه کانال گرفتار باقی بماند.

    دلار که تا روز دوشنبه، در فاز کاهشی قرار داشت، روز سه‌شنبه تنها افزایش خود در هفته گذشته را تجربه کرد و با 4 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 554 تومان رسید. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، شاخص ارزی دو کاهش متوالی 2تومانی را ثبت کرد تا روی قیمت 3 هزار و 550تومان به کار خود در هفته گذشته پایان دهد. در سومین هفته شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی نیز در دامنه یک میلیون و 116 تا یک میلیون و 125 هزار تومان در نوسان بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو