عصر بازار

بررسی دو عامل تاثیرگذار بر بازارهای ارز؛

طی ماه های آینده ارزش دلار رشد می کند؟

عصر اعتبار- ارزش دلار در برابر یورو طی روزهای اخیر کاهش یافت که بر اساس تحلیل کارشناسان این افت تحت تاثیر دو عامل رخ داده است.

طی ماه های آینده ارزش دلار رشد می کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، در هفته های اخیر عوامل مختلف با تاثیرات متناقض بر ارزش دلار موثر بوده اند. طی هفته جاری برخلاف پیش بینی هایی که ابتدای هفته مطرح شد، شاهدافول ارزش دلار بوده ایم. تحلیلگران انتظار دارند در افق بلندمدت، دلار درمسیر تقویت حرکت کند. در ادامه به رویدادهای اخیر که سبب تغییراتی در نسبت یورو به دلار شده و استدلال تحلیلگران برای افزایش ارزش دلار در ماه های آینده اشاره می کنیم.

    روز گذشته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار شد و در آن، برخلاف انتظارها هیچ تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد ایجاد نشد. پیشتر تصور می شد در این نشست برنامه خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو تا سپتامبر سال آینده میلادی تمدید شود. این برنامه تا مارس ادامه پیدا خواهد کرد.

    در این نشست اعلام شد، برای مدتی طولانی تر نرخ های بهره پایین باقی خواهند ماند. با اعلام این خبر، ارزش یورو در برابر دلار و ین ژاپن افزایش یافت. از آنجا که انتظار می رود وضعیت اقتصاد منطقه یورو با همین میزان از حمایت ها بهبود خواهد یافت، بانک مرکزی اروپا تمایلی به افزایش حمایت های خود ندارد.

    عامل دیگر تغییر نکردن سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا، انتشار اخبار مثبت از اقتصاد انگلستان است. برخلاف انتظارها موضوع خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب نشده شاخص های اقتصادی در وضعیت نگران کننده قرار بگیرند. بانک مرکزی انگلستان در نشست اخیر خود مجموعه ای از تدابیر حمایتی اتخاذ کرد و با توجه به شرایط کنونی، سرمایه گذاران درباره آینده نگرانی کمتری دارند.

    روز گذشته بانک مرکزی اروپا پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سال جاری را بالا برد. از دید این نهاد امسال اقتصاد منطقه 19 عضوی یورو، 1.7 درصد رشد خواهد کرد.

    دومین عامل موثر بر ارزش دلار در روز گذشته، انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل بود. در این گزارش آمده بود، تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری با 4 هزار نفر کاهش به 259 هزار نفر رسیده است. پیش بینی شده بود این رقم 263 هزار نفر باشد. متوسط چهار هفته ای تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری نیز که معیاری باثبات تر است با 1750 نفر کاهش به 261250نفر رسیده است.

    گزارش وزارت کار آمریکا مثبت بود اما از آنجا که در روزهای اخیر چند خبر منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شده، احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تقریبا از میان رفته است و این عامل سبب فشار بر دلار شده است.

    با توجه به آنچه گفته شد می توان فهمید دلیل کاهش ارزش دلار در برابر یورو چه بوده است. اما در ماه های آینده همزمان با حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن سیاست های حمایتی و اجرای تدابیر حمایتی از سوی بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا، شاهد رشد شاخص دلار خواهیم بود.

    در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو