عصر بازار

حق شناس استاد دانشگاه مطرح کرد:

استقلال بانک مرکزی حلقه گمشده در تصمیم گیری های پولی و مالی

عصر اعتبار- یک اقتصاد دان به دلیل نبود شفافیت شاهد هجوم هجمه به سیستم پولی و مالی کشور هستیم گفت: اگر بانک مرکزی به معنی واقعی کلمه استقلال داشت و بازار پول بازار مستقلی بودبه طور یقین شاهد این همه هجمه به بازار پول نبودیم .

استقلال بانک مرکزی حلقه گمشده در تصمیم گیری های پولی و مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، هادی حق شناس استاد دانشگاه با بیان اینکه هجمه های اخیر به  نظام بانکی به دلیل نبود شفافیت مالی در این نظام است، گفت:هجمه های اخیر به نظام بانکی  و تاثیر آن بر سیستم مالی را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. نخست  اینکه اگر با انگیزه اصلاح بازار پول و شفافیت بیشتر صورت گرفته به طور یقین می تواند به نفع بازار پول و  افزایش کارایی و بهره وری بازار پول کشورشود؛ اما اگر این هجمه ها با نگاه و سمت و سوی  یک جریان  سیاسی و مچ گیری انجام گرفته باشد  در واقع یک اخلال در بازار پول به وجود خواهد آورد و نتیجه این اخلال قطعا به سایر بازارها نیز سرایت خواهد کرد.
    وی ادامه داد: باید توجه داشت  اگر بازار پول کارآمدی نداشته باشیم سایر بازار ها در اقتصاد  مانند بازار کار وسرمایه نمی توانند بازارفعال و کارآمدی باشند به نظر می رسد که اگر بانک مرکزی به معنی واقعی کلمه استقلال داشت و بازار پول بازار مستقلی بود ما شاهد این همه هجمه به بازار پول نبودیم .
    این اقتصاد دان به استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و افزود:مجمع بانک مرکزی به مفهوم بالاترین رکن تصمیم گیری اگر در واقع دارای یک استقلالی بود و دخالت سایر بخش ها را نمی پذیرفت شاید امروز بازار پولی کارآمدتری داشتیم. به نظر می رسد هجمه هایی که چند ماهی است در سیستم پولی و مالی کشور اتفاق می افتد؛ اگر برای این نباشد که بازار شفاف تر و کارآمد شود به طور یقین  منتج به تضعیف بازار پول خواهد شد.
    حق شناس با بیان اینکه بانک مرکزی  در دنیا به عنوان متولی بازار پول استقلال کامل و واقعی دارند، گفت:اگر بانک مرکزی استقلال کاملی داشت به طور یقین  شاهد این همه هجمه نبودیم و باید همه مسئولان و دست اندرکاران سیستم مالی کشور کمک کنند که بانک مرکزی استقلال رای و سیاست گذاری خود را داشته باشد تا در آینده از به وجود آمدن  این گونه هجمه ها جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو