عصر بازار

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد؛

تخصیص منابع سپرده‌گذاران به بدهکاران ممنوع شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد:‌ تخصیص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شرکت‌های تابعه و فرعی در حساب بدهکاران موقت، ممنوع است.

تخصیص منابع سپرده‌گذاران به بدهکاران ممنوع شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، این بانک در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری با تاکید مجدد بر اجرای دستورالعمل "نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع"، اعلام کرد:‌ تخصیص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شرکت‌های تابعه و فرعی در حساب بدهکاران موقت ممنوع است.

    در این بخشنامه آمده است: احتراماً، همانطور که مستحضر هستند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا با بهبود شفاف سازی اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از جمله تشریح صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه گذاری بیش از پیش قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) به طور صحیح و دقیق در شبکه بانکی کشور اجرا گردد.

    در همین ارتباط و به منظور جلوگیری قاطع از شائبه ربوی بودن فعالیت‌های بانکی، دستورالعمل «نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع» تدوین و پس از تصویب توسط مراجع ذی صلاح به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. به موجب دستورالعمل مزبور، بانک ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند کلیه منابع حاصل از سپرده‌گیری را در چارچوب عقود بانکی، موضوع تبصره ذیل ماده 3 از قانون مزبور و ماده 98 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به مصرف برسانند.

    یکی از مواردی که ممکن است مانع اجرای کامل دستورالعمل مزبور گردد، درگیر شدن بخشی از منابع سپرده‌گذاران در حساب بدهکاران موقت و بکارگیری وجوه سپرده‌گذاران به شرکت های تابعه و فرعی بانک یا مؤسسه اعتباری است.رسوب بلند مدت منابع سپرده‌گذاران در حساب بدهکاران موقت نه تنها با مفاد آیین نامه ها و دستورالعمل های ذیل قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) منافات دارد، بلکه مانع از تخصیص بهینه منابع به بخش‌های مولد و تولیدی می‌گردد و در نهایت بانک ها را از رسالت اصلی خود (واسطه‌گری وجوه) دور می‌کند.

    با عنایت به مراتب فوق‌الذکر، تخصیص هرگونه منابع سپرده‌گذاران به شرکت‌های تابعه و فرعی آن بانک/ مؤسسه اعتباری در حساب بدهکاران موقت ممنوع است؛ ضمن آنکه هرگونه خرید و فروش اموال غیرمنقول ما بین بانک‌ها، مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تابعه و فرعی خود، بانک‌ها، مؤسسات اعتباری با یکدیگر، بانک‌ها، مؤسسات اعتباری با شرکت‌های فرعی و تابعه سایر بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و همچنین شرکت‌های فرعی و تابعه سایر بانک‌ها، مؤسسات اعتباری با یکدیگر که فاقد ماهیت تجاری باشد، اکیدًا ممنوع است.

    در صورت انجام اینگونه معاملات، درآمدهای شناسایی شده در سود و زیان بانک/ مؤسسه اعتباری لحاظ نخواهد شد و باید از حساب‌ها خارج گردد؛ خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک/ مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن تأکید و نظارت دقیق گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو