عصر بازار

شاخص کل بورس ۱۰۱ واحد پایین آمد

توصیه سازمان بورس به سهامداران

عصر اعتبار- شاخص کل بورس امروز (شنبه) با ۱۰۱ واحد افت به ۷۶ هزار و ۶۴۰ واحد رسید و از این رو، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توصیه کرد سهامداران تحت تاثیر شایعه به خرید و فروش دست نزنند.

شاخص کل بورس ۱۰۱ واحد پایین آمد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، شاخص کل در نخستین روز کاری هفته همزمان با برگزاری نشست خبری «شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روند نزولی در پیش گرفت تا امیدواری ها نسبت به بهبود وضعیت شاخص در کوتاه مدت، کمرنگ شود.
    در معاملات امروز، حجم و ارزش معاملات کاهش یافت؛ به طوری که بیش از 609 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 311 میلیارد ریال در 38 هزار و 639 نوبت خرید و فروش شد.
    امروز همه شاخص های اصلی بازار سرمایه بجز شاخص بازار دوم نیز کاهش یافت و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 36 واحد، شاخص کل (هم وزن) 33 واحد، شخص قیمت (هم وزن) 26 واحد، شاخص آزاد شناور 265 واحد و شاخص بازار اول 132 واحد پایین آمد.
    تنها شاخص مثبت امروز بازار شاخص بازار دوم بود که 137 واحد رشد کرد.
    نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (صنایع ملی مس) و کگل (معدنی و صنعتی گل گهر) بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند و در مقابل شاخص های تاپیکو (نفت و گاز تامین)، اخابر (مخابرات)، همراه (ارتباطات سیار) و فولاد (فولاد مبارکه) با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند.
    بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم کابل البرز، ایران ارقام، کارت اعتباری ایران کیش، فرآورده های غذایی و قندی پیرانشهر و قند اصفهان تعلق داشت.
    حق تقدم شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، حق تقدم گروه صنایع بهشهر ایران، حق تقدم سرمایه گذاری مسکن، حق تقدم توسعه معادن و فلزات و حق تقدم لیزینگ خودرو غدیر نیز با بیشترین کاهش قیمت روبرو شد.

    **توصیه رییس به توجه به اطلاعات بنیادی شرکت ها
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز درباره وضعیت شاخص کل و شائبه معاملات بلوکی و دستکاری شاخص گفت: معتقدیم شفافیت و واقعی بودن قیمت ها، مهمتر از شاخص کل است و بر این اساس باید تلاش کرد قیمت ها شفافیت بیشتری داشته باشد.
    شاپور محمدی درباره انجام معاملات بلوکی در بورس که شائبه دستکاری شاخص را ایجاد می کند، افزود: انجام معاملات بلوکی بر اساس دستورالعملی انجام می شود که اگر طبق ضوابط باشد مانعی ندارد اما در صورتی که خارج از ضوابط باشد باید با آن برخورد شود.
    وی اضافه کرد: شاخص کل «متوسط موزون ریاضی قیمت هاست»، ما باید تلاش کنیم تا قیمت ها واقعی شود زیرا قیمت ها، تعیین کننده خواهند بود، در واقع ما باید درباره صحیح بودن قیمت سهام شرکت ها دغدغه داشه باشیم.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: باید تلاش کنیم بازار پر رونق شده و سودآوری شرکت ها افزایش یابد.
    وی با توصیه به سهامداران برای انجام معامله بر اساس اطلاعات بنیادی شرکت ها افزود: سهامداران نباید تحت تاثیر شایعه به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی