عصر بازار

احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا در هفته جاری

عصر اعتبار- بر اساس جدیدترین نظرسنجی طلای کیتکونیوز از کارشناسان و سرمایه‌گذاران جهانی، طلا احتمالا تا زمان برگزاری نشست سیاست پولی ماه جاری بانک مرکزی آمریکا در سطح ثابت یا پایین‌تری معامله خواهد شد.

احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات طلا که اوایل هفته گذشته به بالاترین سطح در سه هفته اخیر رسیده بود، روز جمعه به دنبال قوی‌تر شدن ارزش دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفت. دلار از انتظارات فزاینده برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه جاری تحت پشتیبانی قرار گرفت.

    هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا 7.10 دلار یا 0.5 درصد کاهش یافت و در 1334.50 دلار بسته شد. با این همه طلا برای کل هفته 0.6 درصد رشد کرد که دومین افزایش هفتگی متوالی بود.

    طبق نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان بازار طلا، بیشتر تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌ها در کوتاه‌مدت تحت فشار منفی باقی بماند، در حالی که سایرین به قیمت‌های بالاتر در بلندمدت خوشبین مانده اند.

    در نظرسنجی کیتکو برای هفته جاری 15 تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که  از میان آنها حدود 46 درصد انتظار داشتند طلا در هفته جاری به سطح پایین‌تری کاهش پیدا کند، در حالیکه 27 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا افزایش پیدا کند و به همین میزان نظر خنثی داشتند.

    در این بین سرمایه‌گذاران خُرد خوش‌بینی بیشتری نسبت به طلا داشتند. در نظرسنجی هفته جاری 664 سرمایه‌گذار شرکت کردند که از میان آنها 438 نفر یا 66 درصد خوش‌بین بودند و از سوی دیگر 136 نفر یا 20 درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند در حالیکه 85 نفر یا 13 درصد نظری نداشتند.

    به گفته تحلیلگران بانک سوسیته جنرال، این حقیقت که کاهش اخیر قیمت طلا به موج فروش منجر نشده است، نشان می دهد که نظر سرمایه گذاران نسبت به این فلز مثبت مانده است و احتمال تاخیر بیشتر در تحکیم سیاست پولی آمریکا و سیاستهای تسهیلی و نرخهای منفی از سوی سایر بانکهای مرکزی بزرگ جهان، همچنان فضای مساعدی برای صعود قیمت طلا فراهم می کند.

    اما جورج جرو، مدیر کل شرکت مدیریت سرمایه‌ "آر بی سی ولث منیجمنت" در این باره اظهار کرد: نگرانی از افزایش نرخ‌های بهره باعث شده قیمت طلا در بازه محدودی بین 1300 تا 1350 دلار بماند و تا زمان برگزاری نشست بانک مرکزی در 21 سپتامبر این نوسان ادامه خواهد داشت.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

    بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال گذشته برای نخستین بار در حدود یک دهه اخیر نرخهای بهره را افزایش داد، اما تردید این بانک برای ادامه افزایش نرخها، به رشد 26 درصدی قیمت طلا در سال جاری کمک کرده است.

    جفری لکر، رئیس بانک فدرال ریچموند و استر جورج، رییس بانک فدرال کانزاس سیتی روز چهارشنبه به احتمال مطرح شدن افزایش نرخها در نشست سپتامبر اشاره کردند. ابزار دیده بان فدرال CME Group پس از این اظهارات نشان داد که برآورد معامله گران درباره احتمال افزایش نرخهای بهره در ماه جاری از 15 به 18 درصد افزایش پیدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو