عصر بازار

کاهش ارزش بازار سرمایه با طعم شایعات;

شرایط اقتصادی، قیمت سهام در بازار را تعیین می‌کند

عصر اعتبار- برخی شایعات به کاهش ارزش بازار سرمایه منجر می شود و موجب شده تا سود جویان از شرایط بازار استفاده غیر‌اقتصادی کرده و در نتیجه روند نزولی شاخص بورس تشدید شود.

شرایط اقتصادی، قیمت سهام در بازار را تعیین می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، بازار سرمایه در حالی روزهای افت را پشت سر می‌گذارد که در سال‌های گذشته شاهد روزهای تلخ‌تر از این برای شاخص بورس بوده‌ایم، ولی حتی در این روزهای سخت کسی از بهبود روند بازار ناامید نبود و تمامی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه نوید برجام و تاثیر آن را بروند شاخص بورس می‌دانند که این امر نیز تا حدودی محقق شد و پس از برجام شاهد رشد بورس بودیم.

    تالار شیشه‌ای در حالی شرایط رکود را پشت سر می‌گذارد که به گفته برخی کارشناسان و مسولین بازار سرمایه، افت و خیز ذات بازار است و اگر غیر از این باشد باید به صحت معاملات بازار شک کرد در حالی که برخی افراد که خارج از گود نشسته‌اند این روند را به طریقه خود رقم می‌زنند و شرایط بازار را بیش از پیش تشدید می‌کنند تا جایی که در این بین سهامداران حقیقی و کوچک بازار که متاثر از اخبار پیرامون متاثر می‌شوند، بیشترین میزان ضرر را نیز متحمل شده اند.

    علاوه بر این موضوع، بحث شاخص سازی هر زمان که شاهد ادامه افت در بازار باشیم، مطرح می‌شود، که این از نظر فعالان حقیقی بازار معنی ندارد و شاخص تنها با روند حرکتی سهام‌ها در بازار تغییر می‌کند و با وجود نظارت برمعاملات، این امر غیر منطقی و تشدید کننده شرایط نزولی بازار است.

    باید با دید منطقی به روند معاملات بازار سرمایه نگاه کرد زیرا شرایط اقتصادی بر روند سهام‌های موجود در بازار از خودوریی‌ها گرفته تا بانکی‌ها تاثیرگذار است و این تنها شامل حال برخی از گروه‌های خاص در بازار نمی‌شود پس نمی‌توان برخی از شاخص را تافته جدا بافته خواند و به برخی از شایعات که شرایط روانی بازار را تشدید می‌کند دامن زد.

    درحالی که موضوع ثابت نگه داشتن شاخص در شرایط رکودی بازار مطرح شده که با نگاهی به روند سهام‌های موجود در بازار به نظر می‌رسد ثابت نگه‌داشتن شاخص توسط وزیراقتصاد و رئیس سازمان بورس دور از منطق است.

    در این رابطه محمودرضا خواجه نصیری رئیس سابق نظارت بر بازار بورس در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: موضوع کاهش قیمت برخی از سهام‌های بازارسرمایه به هیچ عنوان مطرح نیست و هیچ انگیزه‌ای برای کاهش قیمت سهام در شرایط افت بازار وجود ندارد و کذب محض است. نگه داشتن هیچ یک از صنایع به نفع بازار و سهامداران نیست.

    وی تصریح کرد: کاهش رشد قیمت سهام ذات بازار است و سرمایه گذاران در بورس تا حدودی با این موضوع آشنا هستند و در واقع شرایط اقتصادی است که قیمت سهام را در بازار تعیین می‌کند و این شایعات واقعیت ندارد و تنها جو روانی بازار را تشدید می‌کند.

     

    رئیس سابق نظارت بر بازار بورس بیان کرد: با توجه به اینکه موضوع تغییر ارزش سهام تنها معطوف به برخی از صنایع به خصوص خودرویی‌ها است، این امر موجب شده با وجود رشد بسیار صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته کاهش ارزش سهام این گروه در چند ماه اخیر نارضایتی برخی از سهام داران را به همراه داشته باشد و از همین رو شاهد شایعات کذب در خصوصی توقف ارزش سهام این گروه هستیم.

    خواجه نصیری در ادامه اظهار کرد: شایعه هایی که برای توقف سهام صنعت پتروشیمی یا صنعت خودرویی مطرح شده نه برای این دو سهم بلکه برای هیچ یک از سهم‌ها صحت ندارد و سهام خودرویی ها در چند ماه اخیر سهام پر معامله‌ای بودند و سهام پتروشیمی‌ها هم رشد نکرده که مانعی برای رشد این گروه وجود داشته باشد.

    وی در توضیح شایعات موجود در بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد نوع مطرح کردن این شایعات صرفا یک عکس العمل ناشیانه نسبت به اتفاقات و در حقیقت یک برداشت نادرست از بازار است و بعید می‌رسد این شایعات بر روند بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشته باشد.

    رئیس سابق نظارت بر بازار بورس یادآور شد: مطرح کردن برخی از موضوعات در بازار که ذات بازار است صرفا بهره برداری های غیر اقتصادی از بازار سرمایه به حساب می‌آید.

    خواجه نصیری با اشاره به اینکه بورس یک فضای تخصصی است، گفت: تمام قیمت های بورس از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هر گونه تعیین قیمت خارج از سیستم دوام نیاورده و و تغییری در مسیر بازار ایجاد نخواهد کرد.

    وی در انتها خاطرنشان کرد: در شرایطی که بازار در حقیقت به سختی رشد می کند و بازده مشخصی ندارد سرمایه گذارانی که براساس شایعات تصمیمی گیری و در کوتاه مدت اقدام به خرید و فروش می‌کنند بیشتر متضرر خواهند شد.

    امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران نیز در خصوص چگونگی جلوگیری از رواج شایعات در فضای بازار سرمایه گفت: سهامداران در صورت وجود هرگونه ابهامی در جریان معاملات بازار، لازم است موضوع را به مسولان اطلاع دهند تا از این طریق به بهترین نحو به ابهام و مساله آنها رسیدگی شود و به‌طور قطع سهامداران بازار توجهات لازم را برای تشخیص صحت و سقم برخی شایعات منتشر شده و حاشیه‌سازی‌ها در فضای بازار دارند.

    وی با بیان اینکه معاملات برخی افراد در بازار سرمایه که اقدام به حاشیه‌سازی در جریان معاملات بازار نیز می‌کنند مشکوک به پولشویی است، ابراز کرد: این گروه دانسته وارد بازار می‌شوند و شرایط معاملات را به میل خود تغییر داده و بعضا اقدام به حاشیه‌سازی می‌کنند که در این زمینه پرونده‌هایی تشکیل شده و موارد در حال پیگیری حقوقی است.

    وی با تاکید بر لزوم آموزش سهامداران از سوی متولیان بازار سرمایه به ‌منظور حضور هرچه بهتر در این نهاد مالی عنوان کرد: لازم است سهامداران و مخاطبان بازار سرمایه با اتکا به سواد رسانه‌ای و مالی خود، ادعاهای مطرح شده از سوی برخی افراد را که بعضا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند تا حد ممکن بررسی کرده و درصدد تشخیص صحت و سقم آنها برآیند تا اسیر حاشیه‌سازی‌ها و شایعات نشوند؛ چراکه این افراد هیچ‌گونه الزامی برای اثبات ادعاهای خود نداشته و اغلب برای اشتباهاتشان نیز هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

    هامونی در ادامه با مطلوب ارزیابی کردن شرایط فعلی بازار سرمایه از سرمایه گذاران خواست تا بدون توجه به شایعات، مطالبات و انتقادات خود از بورس‌ها و سازمان بورس را تنها از مسیرهای قانونی پیگیری و استعلام کنند.

    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به وجود فرایندهای نظارتی دقیقی که بررسی معاملات بازار از همه ابعاد را در دستور کار دارد، بیان کرد: نظارت یکی از موضوعات بسیار مهم در بازار محسوب می‌شود و همواره با کمک سازمان بورس به همه جانبه بودن این نظارت و به‌روز رسانی قوانین نظارتی مبتنی بر نیازهای روز بازار سرمایه توجه و اقدام شده است.

    براساس نظرات کارشناسان بازار سرمایه، روند فعلی بازار سرمایه روندی عقلایی و انعکاسی از بخش واقعی اقتصاد و بخش تولید است؛ البته امکان بروز هیجان در قیمت برخی سهام شرکت‌ها و صنایع وجود دارد، ولی شاخص بازار برآیندی از نظرات همه سهامداران در یک روز است و زمانی که در بازار یک عده خریدار و یک عده فروشنده هستند، برآیند نهایی شاخص عقلایی و منطقی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی