عصر بازار

کتاب‌هایی که ثروتمندترین مرد جهان خواندن آن را توصیه می‌کند

عصر اعتبار- گفته می‌شود بیل گیتس هر هفته یک کتاب می‌خواند، در این گزارش کتاب‌هایی معرفی خواهد شد که به گفته گیتس تاثیر زیادی روی وی گذاشته‌اند.

کتاب‌هایی که ثروتمندترین مرد جهان خواندن آن را توصیه می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از زومیت، بیل گیتس در اکتبر سال 1955 میلادی چشم به جهان گشود شاید کمتر کسی در آن زمان تصور می‌کرد این کودک روزی صنعت IT را این چنین متحول سازد. بیل در بیست سالگی با کمک پل آلن شرکتی با نام Micro-soft را ثبت کرد و اینگونه بود که یکی از بزرگ‌ترین غول‌های عرصه فناوری متولد شد. اخیرا بولومبرگ ارزش کل دارایی‌های بیل گیتس را 90 میلیارد دلار تخمین زده است و او را ثروت‌مندترین فرد جهان دانسته است. گفته می‌شود بیل گینس هر هفته یک کتاب می‌خواند در ادامه کتاب‌هایی معرفی خواهد شد که به گفته گیتس تاثیر زیادی روی وی گذاشته‌اند.

    Tap Dancing To Work

    وارن بافت (Warren Buffett) یکی از موفق‌ترین کار‌آفرین‌ها، سرمایه‌گذاران و ثروتمندترین افراد زنده‌ی عصر ما است، کارول لومیس در کتاب Tap Dancing To Work به جمع‌آوری و تشریح مقالات و سخنان وارن بافت پرداخته است. بیل گیتس ارادت خاصی به وارن بافت دارد و وارد شدن به ذهن این فرد موفق را یکی از بهترین استفاده‌ها از زمان می‌داند.

    Making the Modern World

    خواندن کتاب‌های نوشته شده توسط واکلا اسمیل (Vaclav Smil) توسط بسیاری از افراد موفق مانند گیتس و زاکربرگ توصیه شده است. کتاب ساختن جهان مدرن با نگاه به گذشته‌ی استفاده از مواد و منابع و آینده‌ی پیش‌روی آن ما را با مفاهیم عمیقی از دنیای منابع آشنا می‌سازد. بیل گیتس در مورد این کتاب می‌گوید:

    ممکن است مساله مواد بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد اما دانستن این که چقدر مصرف می‌کنیم و چقدر نیاز داریم کلید موفقیت در کمک‌رسانی به افراد فقیر برای بهبود وضعیت زندگی‌شان است.

    The Sixth Extinction: An Unnatural History

    کتاب ششمین انقراض اثر الیزابت کلبرت با نگاهی انتقادی، فعالیت‌های انسان مدرن در شکل دادن انقراض ششم را به بحث می‌گذارد. بیل گیتس در مورد این کتاب چنین گفته است:

    دانشمندان علوم طبیعی بر این باورند که که زمین تا به امروز در تاریخ خود پنج انقراض را به خود دیده و کلبرت معتقد است فعالیت‌های انسان مدرن، ما رو به سمت ششمین انقراض سوق می‌دهد.

    Stress Test

    کتاب آزمایش استرس توسط تیموتی گایتنر به عنوان یکی از سکان‌داران وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعات مفیدی در مورد بحران اقتصادی و مقابله با آن به خواننده می‌دهد. گیتس معتقد است گایتنر در کتابش به خوبی ابعاد مختلف یک بحران مالی و مقابله با آن را برای مخاطب تشریح کرده است.

    The Better Angels of Our Nature

    کتاب فرشتگان بهتر طبیعت ما اثر استیون پینکر استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌ی بیل گیتس است به طوری که آن را کتابی برای همه‌ی زمان‌ها می‌داند. پینکر با پرداختن به مساله خشونت در این کتاب معتقد است خشونت در گذر زمان کاهش و انسانیت افزایش یافته است. کتاب فرشتگان بهتر طبیعت ما به بیان چرایی کاهش خشونت در طول تاریخ می‌پردازد و مخاطب را با راه‌های ادامه‌ی این روند آشنا می‌سازد.

    The Man Who Fed the World

    لئون هسر (Leon Hesser) در کتاب خود به زندگی نورمن بورلاگ ملقب به پدر انقلاب سبز در کشاورزی پرداخته است. بورلاگ در سال 1970 به پاس خدماتش در پیشرفت روش‌های مقابله با قحطی جایزه‌ی صلح نوبل را دریافت کرد. نورمن بورلاگ سرانجام در سن 95 سالگی از دنیا رفت، این زیست‌شناس بزرگ در زمان حیات خویش جوایز بسیاری دریافت کرد. گیتس در مورد بورلاگ می‌گوید:

    بسیاری از مردم نام بورلاگ را تا به حال نشنیده‌اند با این وجود تعداد انسان‌هایی که این فرد نجات داده ‌احتمالا بیشتر از هر کس دیگری در تاریخ است.

    Business Adventures

    این کتاب اولین بار توسط جان بروکس در سال 1969 میلادی به چاپ رسید و نگاهی خاص به وقایع و رویدادهای دنیای تجارت در دهه‌های 50 و 60 میلادی دارد. این کتاب را وارن بافت به گیتس پیشنهاد داده و از آن روز به بعد کتاب ماجراجویی‌های تجارت به یکی از کتاب‌های مورد علاقه گیتس مبدل شده است. گیتس معتقد است این کتاب به او یادآوری کرده که به فاکتور انسانی در هر کسب و کاری باید توجه کرد. هدف این کتاب بیان این موضوع است که برای پیشبرد طرح‌های خود در هر کسب و کاری نیازمند انسان‌های مناسب هستیم.

    The Bully Pulpit

    این کتاب توسط روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار آمریکایی دورین کیرنس گودوین (Doris Kearns Goodwin) نوشته شده است. این کتاب به زندگی تئودور روزولت و ویلیام تفت پرداخته و حواشی دوستی و رقابت سیاسی این دو نفر را زیر ذره‌بین برده است. گیتس برای یافتن پاسخ این سوال که یک جهش اجتماعی به چه فاکتورهایی نیاز دارد کتابی بهتر از The Bully Pulpit سراغ ندارد.

    The Rosie project

    این کتاب برخلاف بقیه کتاب‌های موردعلاقه‌ی بیل گیتس یک رمان است. کتاب پروزه رزی توسط گریم سیمسون استرالیایی نوشته شده و همسر گیتس خواندن آن را به او توصیه کرده است. این رمان تخیلی به تصمیم یک دانشمند ژنتیک با نام دون تیلمان برای انتخاب یک همسر ایده‌آل می‌پردازند.

    How Asia Works

    این کتاب از سال 2014 در بین کتاب‌های پیشنهادی بیل گیتس قرار گرفت و داستان پیشرفت اقتصادی کشور‌های آسیایی را روایت می‌کند. گیتس اعتقاد دارد این کتاب به خوبی سوالات پیرامون رشد سریع کشورهایی مانند ژاپن، تایوان، کره جنوبی و چین را پاسخ می‌دهد. این کتاب در سه فصل به نگارش درآمده و به خوبی دلایل قوت و ضعف غول‌های اقتصادی آسیا را به تصویر می‌کشد.

    How to Lie With Statistics

    کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم اثر دارل هاف (Darrell Huff) آمریکایی سال‌ها جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بوده است. شاید این کتاب در دهه‌ی 1950 نوشته شده باشد اما به خوبی مخاطب را با تحریف واقعیت با تصویرسازی آشنا می‌سازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو