عصر بازار

بازار کدام مسکن‌ها زودتر به رونق می‌رسد؟

عصر اعتبار- یک مقام وزارت راه و شهرسازی گفت: در ماه‌های اخیر تقاضا در بخش مسکن تا حدودی تحریک شده است و می‌توان انتظار داشت با تداوم این شرایط و افزایش فروش واحدهای مسکونی تکمیل‌شده، به مرور ساخت‌وساز نیز رونق یابد.

بازار کدام مسکن‌ها زودتر به رونق می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، علی چگنی در رابطه با افزایش معاملات مسکن در مردادماه و اثر آن بر این بازار بیان کرد: در کنار وقوع دوره رکودی در بخش مسکن ناشی از پدیده ادوار تجاری متداول در این بخش، در سال‌های اخیر بنا به دلایلی از جمله رکود اقتصادی ناشی از شرایط تحریمی و کاهش درآمدهای نفتی و همچنین بالا بودن نرخ سود بانکی، تقاضا در بازار مسکن کاهش یافت و به تبع آن سرمایه‌گذاری از سوی سازندگان مسکن نیز کاهش یافت.

    او افزود: ولی با توجه به برخی سیاست‌های اتخاذ‌شده در حوزه اقتصاد کلان و بخش مسکن از جمله کاهش نرخ سود بانکی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، در ماه‌های اخیر تقاضا در بخش مسکن تا حدودی تحریک شده است و می‌توان انتظار داشت با تداوم این شرایط و افزایش فروش واحدهای مسکونی تکمیل‌شده، به مرور ساخت و ساز نیز رونق یابد و شاهد رونق همه‌جانبه در بخش مسکن باشیم.

    چگنی ضمن بیان اینکه علاوه بر افزایش معاملات عوامل دیگری نیز می‌توانند نوید رونق بخش مسکن را بدهند، گفت: معمولاً در شرایط پیش‌رونق و وقوع رونق در بخش مسکن، علاوه بر افزایش تعداد معاملات، قیمت مسکن نیز تا حدودی افزایش می‌یابد. علاوه بر این در شرایط رونق بخش مسکن، تقاضا برای تسهیلات خرید و سپرده‌گذاری در صندوق‌ها و حساب‌های پس‌انداز مسکن جهت دریافت تسهیلات نیز به تدریج افزایش می‌یابد.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن افزود: متغیر دیگری که در ایران از ایجاد رونق در بخش مسکن و افزایش تقاضا در بازار مسکن متاثر می‌شود قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن است. در شرایط کنونی نیز بررسی آمارها و شاخص‌ها، بیانگر افزایش محدود قیمت مسکن و همچنین افزایش تسهیلات پرداخت‌شده، سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم و قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن است.

    او در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی کدام بخش از مسکن‌های ریزمتراژ، مسکن طبقه متوسط یا خانه‌های لوکس زودتر به رونق می‌رسد؟ گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی به دلیل ثبات در متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز و تورم عمومی، انگیزه کافی برای بروز تقاضای سوداگرانه در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن وجود ندارد از این‌رو به نظر می‌رسد تقاضای موجود در بازار مسکن عمدتاً از جنس تقاضای مصرفی است و با توجه به اینکه در متقاضیان مصرفی توان مالی لازم جهت خرید خانه‌های لوکس محدود است، در نتیجه تقاضای واحدهای ریزمتراژ و با مساحت متوسط زودتر به رونق می‌رسند کما اینکه آمار معاملات صورت‌گرفته نیز نشان می‌دهد عمده واحدهای معامله‌شده دارای مساحت کم و متوسط هستند.

    چگنی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر که شاهد افزایش معاملات مسکن هستیم، تقاضای مصرفی افزایش یافته است یا تقاضای سرمایه‌گذاری؟ بیان کرد: همان‌طور که عنوان شد به دلیل شرایط با ثبات در اقتصاد کشور و عدم پیش‌بینی افزایش قیمت قابل ملاحظه در قیمت مسکن، تقاضای موجود در بازار مسکن عمدتاً از جنس تقاضای مصرفی است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه وضعیت موجود و اتخاذ سیاست‌های مناسب در بازار پول و عدم کاهش دفعی نرخ سود بانکی و منفی نشدن نرخ سود واقعی در بازار پول و همچنین بهبود شرایط کسب و کار در کشور، بر خلاف دوره‌های رونق پیشین، در دوره رونق فعلی شاهد تقاضای سوداگرانه قابل توجهی در بازار مسکن نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی