عصر بازار

استفاده از فناوری تشخیص چهره در تراکنش های بانکی امن است؟

عصر اعتبار- مجموعه بانک های مشهور HSBC از روز ششم سپتامبر قابلیتی جدید در اختیار کاربران آنلاین حساب های خود قرار داده اند. این قابلیت به مشتریان بانک اجازه می دهد تا از طریق عکس سلفی حساب بانکی افتتاح کرده و امور مالی خود را مدیریت کنند.

استفاده از فناوری تشخیص چهره در تراکنش های بانکی امن است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، مدیران این بانک هدف از ایجاد این تکنولوژی را افزایش سرعت و بهبود کیفیت خدمات بانکی دانسته اند. این اظهار نظر بر این مبنا شکل گرفته است که اغلب تلفن های همراه مجهز به دوربین سلفی هستند و هر فرد در هر زمان و مکان قادر به عکاسی است. اطلاعات اولیه نشان می دهد HSBC برای افزایش ضریب امنیت حقوق مشتریان از نرم افزار تشخیص هویت HEADSHOT کمک گرفته و میزان خطای تشخیصی را به حداقل کاهش داده است.

    سه سال پیش در سال 2013 تنها 10درصد از مشتریان این بانک از سیستم بانکداری آنلاین استفاده می کردند، اما آمارهای جدید نشان می دهد این روزها بالغ بر نیمی از افراد، امور مالی و حساب های خود را از طریق روش های آنلاین مدیریت کرده و سروسامان می دهند.

    ریچارد دیویس، مدیر مجموعه بانک های HSBC در بیانیه ای، ضمن اطمینان خاطر دادن به مشتری ها درخصوص امنیت بالای این روش بر تلاش این گروه بانکی برای کاهش اتلاف وقت مشتری ها و افزایش رضایت خاطر آنان تاکید کرده است.

    وی در بخشی از سخنان خود به این مسئله اشاره کرده است که «بسیاری از مشتری های ما حتی برای افتتاح حساب حضوری فرصت ندارند. برخی دیگر نیز علاقه ای به مراجعه حضوری برای پیگیری روندهای مالی و تجاری خود ندارند. این عوامل باعث شده ما امکان اختیاری استفاده از عکس سلفی را برای کاربران خود ایجاد کنیم.»

    این تحولات فناورانه و قابل توجه در حالی انجام می شود که  HSBC یکی از آخرین بانک هایی بود که زیر بار اسکنرهای بیومتریک برای تشخیص هویت مشتریان رفت. همین سنت گرایی باعث شد این بانک تا ماه ها از سوی مشتریان به عدم تجدد متهم شود. اکنون به نظر می رسد این اقدام جسورانه و جدید، نوعی ریسک جدی برای رها شدن از اتهامات پیشین باشد.

    سیان جان، استراتژیست ارشد سیمانتک معتقد است «در شرایطی که هنوز هم بسیاری از کاربران و حتی کارشناسان دنیای فناوری نسبت به امنیت صددرصدی سیستم های بیومتریک و انواع اسکنرهای تشخیص چهره تردید دارند، استفاده از عکس سلفی یک حرکت کاملا جسورانه است. با این وجود، نمی توان این اقدام را زیر سوال برد. درواقع ضریب خطای این سیستم بالاتر از دیگر سیستم های تشخیص هویت نیست، اما استفاده از اندکی تغییر چهره و حتی یک عینک آفتابی ساده هم می تواند چنین سیستمی را به چالش امنیتی بکشاند.»

    چرا  HSBC به سراغ سلفی رفته است؟

    فارغ از تلاش HSBC برای خروج از سنت گرایی و جلب رضایت مشتریان آنلاین، به نظر می رسد بخش مهمی از علت این تصمیم به مسائل حاشیه ای پس از برگزیت باز می گردد. بر طبق آمارهای بانک جهانی، اغلب بانک های بریتانیایی پس از خروج نابهنگام بریتانیا از اتحادیه اروپا متحمل خساراتی قابل توجه شدند. در این میان  HSBC نیز از آسیب ها مصون نبود و سود این بانک نسبت به سال گذشته روندی نزولی طی کرده است. بر طبق گزارش های منتشر شده، از این پس مشتریان این بانک از 150کشور متفاوت قادر به استفاده از عکس های سلفی برای انجام نقل و انتقالات بانکی خود خواهند بود.

    از سوی دیگر مطالعات آماری در حوزه هشت کشور اروپایی، متشکل از بریتانیا نشان می دهد؛ بالغ بر 60درصد از مشتریان بانک ها ترجیح می دهند از سریع ترین روش ها برای انجام امور بانکی استفاده کنند. روش هایی که شامل تکنولوژی های بیومتریک نیز می شود. بنابراین، می توان انتظار داشت اقدام اخیر HSBC با اقبال مناسبی روبه رو شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو