عصر بازار

۷۰۰۰ تولیدکننده از بانک پول گرفتند

عصر اعتبار- رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از تشکیل هیئت ویژه نظارت بر اجرای اقتصادمقاومتی برای بررسی میدانی عملکرد و تطبیق پیشرفت‌ها خبر داد.

۷۰۰۰ تولیدکننده از بانک پول گرفتند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری گفت: این هیئت متشکل از نماینده معاون اول رئیس جمهور، نماینده دبیرخانه اقتصاد مقاومتی و نماینده دستگاه ذی ربط است.

    وی با تبیین اقدامات دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست هایی است که می تواند اقتصاد کشور را به حرکت وا دارد، رشد پایدار را مستقر و با چالش های اقتصادی مانند بیکاری مقابله کند.

    رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: 24 بند به عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است که هریک از این بندها گاه از چند بخش درونی برخوردار است و آنچه اهمیت دارد همه این بندها و نکات موجود در این سیاست ها را به دستگاه های ذی ربطش ابلاغ کرده ایم.

    وی افزود: دستگاه ها بر مبنای این ابلاغیه سیاست ها و برنامه های کاری خود را مشخص کرده و به دولت فرستاده اند که این سیاست ها را در 12 برنامه ملی تقسیم کرده ایم.

    معاون اول رئیس جمهور گفت: متولی هر یک از این برنامه های ملی یکی از وزراست و شماری از اعضای دولت در آن عضویت دارند.

    جهانگیری افزود: به عنوان نمونه برنامه ای با عنوان گفتمان اقتصاد ملی داریم که رئیس سازمان صدا و سیما ریاست آن را بر عهده دارد و وزرای ارشاد، بهداشت و آموزش عالی، رئیس سازمان تبلیغات و دیگر دستگاه های مرتبط در آن عضویت دارند.

    وی گفت: در این برنامه قرار است برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در آینده برنامه ریزی شود.

    جهانگیری افزود: کارگروه ملی دیگر با نام برون گرایی به ریاست وزیر اقتصاد و عضویت وزرای خارجه، صنعت، معدن و تجارت و شمار دیگری از وزرا ایجاد شده است که موضوع تعامل با جهان خارج را برای راهکارهای برون گرایی اقتصاد بررسی می کند .

    وی گفت:‌ همچنین در این کارگروه ملی قرار است اطلسی برای روابط خارجی تهیه شود.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دیدار اخیر اعضای این کارگروه با رهبر معظم انقلاب افزود: در این دیدار مقام معظم رهبری بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه، افریقایی و امریکای لاتین تاکید فرمودند.

    جهانگیری گفت:‌ تقویت ارتباط با هر یک از این مجموعه کشورها می تواند بخشی از هدف های اصلی ما در زمینه صادرات و دیگر امور اقتصادی باشد ما از قبل ارتباط با دیگر کشورهای جهان به منابع، فناوری و بازار نیاز داریم.

    وی همچنین از ایجاد 12 کارگروه ملی در زمینه اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی در این کارگروه ها بررسی و برنامه ها مشخص می شود که البته بحث های مرتبط با این موضوع انجام و برنامه هایش تا حدی نهایی شده، به ستاد ارسال و بسیاری از آنها تصویب شده است.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: هدف رهبر معظم انقلاب از این نامگذاری این بود که نتیجه سیاست های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ملی مشخص شود و حتی در سخنرانی نوروزی شان نیز جهت برنامه ها را اعلام و برخی از مصادیق را بیان کردند .

    جهانگیری افزود: این سبب شد که از میان برنامه های بلندمدت، برنامه های کوتاه مدت را جدا کردیم، برنامه هایی که می تواند امسال به تحرک اقتصادی کمک کند.

    وی گفت:‌ بر این اساس 120 طرح مشخص شد و در هیئت دولت یا ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید و به دستگاه ها ابلاغ شد.

    جهانگیری تاکید کرد: جهت گیری این طرح ها این است که امسال باید اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور رشد قابل قبولی داشته باشد.

    معاون اول رئیس جمهور گفت: با گذشت چند ماه از اجرای این طرح ها طبق شاخص هایی که به دست ما رسیده، حرکت خوبی در اقتصاد کشور ایجاد شده است .

    وی ادامه داد: در حاشیه آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم نیروگاه اتمی در بوشهر اعلام شد که بیش از 100 طرح عمرانی دولتی نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شده است.

    جهانگیری افزود: ما تصمیم گرفته ایم به علت وضعیت طرح های عمرانی نیمه تمام که نیاز به بودجه دارند این طرح ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آن را تکمیل کنند.

    وی گفت: همچنین برای تکمیل طرح های صنعتی و کشاورزی راکد، منابع بانکی را بسیج کرده ایم تا به این گونه طرح ها منابع مالی اختصاص دهند.

    معاون اول رئیس جمهور مبارزه جدی تر با قاچاق کالا به منظور حفظ بازار داخلی برای کالاهای بومی را از دیگر اقدامات برای تقویت اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: برخی از کالاهای قاچاق ضبط شده معدوم شد.

    جهانگیری تمرکز ویژه بر صادرات و تهیه بسته حمایت از صادرات را از دیگر اقدامات در این زمینه دانست و گفت: در پی این اقدام میزان صادرات ما در 4 ماهه نخست امسال رشد قابل توجهی کرده است به نحوی که به بنده اطلاع دادند 26 درصد در این زمینه رشد کرده ایم.

    وی اقدام دولت را برای راه اندازی 7500 طرح صنعتی راکد، از دیگر برنامه ها برای تقویت اقتصاد مقاومتی عنوان و اضافه کرد: طبق گزارش نظام بانکی به بیش از 7000 طرح صنعتی تسهیلات پرداخت شده است که اگر با همین شتاب پیش برویم تا پایان سال میزان تسهیلات پرداختی به این گونه طرح ها افزایش می یابد.

    جهانگیری نتیجه این اقدامات را رشد اقتصادی 4.4 درصدی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال و رشد صادرات کشور دانست.

    معاون اول رئیس جمهور گفت: میزان تسهیلات پرداختی نظام بانکی نیز حدود 40 درصد رشد داشته و در مجموع امسال عملکرد اقتصاد مقاومتی برای تحرک اقتصاد ملی خوب بوده است.

    وی همچنین درباره عملکرد دستگاه های مختلف در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و ارائه گزارش های بهنگام و دوره ای آنها گفت: بیشتر دستگاه ها گزارش اقداماتشان را بموقع ارائه می کنند .

    جهانگیری افزود : مقرر بود بسیاری از دستگاه ها گزارش عملکرد خود را در این باره در دوره های دو هفته ای ارائه کنند که به طور مرتب ارائه کرده اند و این گزارش حاکی از پیشرفت در اقداماتشان بوده است .

    وی گفت: البته بنا بر تدبیری که این ماه اتخاذ کردیم فقط به گزارش ها اکتفا نمی کنیم بلکه از این پس هیئتی سه نفره متشکل از نماینده معاون اول، نماینده دبیرخانه و نماینده دستگاه های ذی ربط به استان ها می روند و در میدان هم گزارش ها را مشاهده و آن را با میزان پیشرفت ها تطبیق می کنند.

    جهانگیری افزود: علاوه بر گزارش دستگاه ها در تهران، در دستگاه های استانی نیز استانداران گزارش عملکرد می دهند.

    وی گفت: اخیراً تصمیم گرفتیم برای هر استان یا هر دو استان یک عضو دولت به عنوان جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی تعیین شود که ماهانه به استان ها بروند و اجرای سیاست ها و برنامه ها را بررسی کنند.

    معاون اول رئیس جمهور افزود: بر اساس این تصمیم هر یک از این وزرا با برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی با حضور ائمه جمعه، نمایندگان و دیگر مسئولان محلی مشکلات را بررسی و گزارش آن را به ستاد مرکزی در تهران ارائه و آن را پیگیری می کند.

    جهانگیری گفت : علاوه بر حضور فیزیکی متولیان سیاست های اقتصاد مقاومتی، برای پیگیری و نظارت بر این موضوع هم سامانه ای طراحی کرده ایم که نتایج آن به زودی ارائه می شود.

    وی همچنین درباره میزان پیشرفت 120 طرح مصوب در چارچوب اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بیشتر این طرح ها از برنامه زمانبندی جلوترند.

    جهانگیری با اشاره به حضورش در وزارتخانه های نفت ، نیرو و راه و شهرسازی افزود : به عنوان نمونه در بررسی طرح های مرتبط با وزارت نیرو مشخص شد که از 10 طرح مصوب، 9 طرح از برنامه زمانبندی جلوترند .

    وی گفت : وزرا به این واقعیت رسیده اند که پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عزمی ملی است و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز در این خصوص با جدیت پیگیری می کنند به همین علت وزرا انگیزه دارند که با استفاده از فرصت ها تحرکی به این طرح ها بدهند.

    معاون اول رئیس جمهور افزود: به همین علت بیشتر این 120 طرح از برنامه زمانبندی جلوترند و موارد کمی هم که پیشرفت کمی داشتند پیگیری می کنیم تا مشکلات آن رفع و در تکمیل آن تسریع شود.

    جهانگیری گفت: روند اجرای این طرح ها به نحوی است که باید تا پایان سال تکمیل شود یا حداکثر به سه ماه اول سال آینده برسد و ما طبق برنامه در حال پیشرفت هستیم.

    وی طرح هایی مانند ستاره خلیج فارس، میدان های نفتی، بستن چاه های آب غیرمجاز و حفر چاه های جدید آب را برخی از طرح های رو به پیشرفت برشمرد.

    جهانگیری گفت: بنابرگزارش عملکرد دریافتی، مجموعه طرح های در حال اجرا در وزارتخانه های مختلف در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی از جدول زمانبندی جلوتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو