عصر بازار

اهم برنامه‌ها تشریح شد؛

۱۹ برنامه محمدی برای سازمان بورس

عصر اعتبار- صبح امروز نشست خبری شاپور محمدی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و وی در این مراسم اهم برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد.

۱۹ برنامه محمدی برای سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، در ابتدای این نشست محمدی، مقاوم سازی بازار سرمایه را به عنوان اولویت اصلی سازمان بورس دانست و بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا بتواند برنامه ای جامع جهت تحقق اهداف بازار سرمایه اجرا کند. عمدتا برنامه هایی که سازمان بورس با طرح در شورای عالی دنبال خواهد کرد در راستای اقتصاد مقاومتی است که قبلا در وزارت اقتصاد به تصویب رسیده و در این مرحله پیگیری خواهد شد.
    وی تقویت سامانه‌های معاملاتی را اولویت بعدی این سازمان عنوان کرد و افزود: مقاوم سازی بازار سرمایه یکی از الویت‌های اصلی است که طبیعتا ارتقای سامانه‌های معاملاتی و ارتقای سامانه تسویه و پایاپای بازار نیز در همین راستا است. سعی داریم تا در ارتقای سامانه‌های معاملاتی، توان داخلی را به شکل حداکثری استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم سامانه معاملات عمومی را در ایران تهیه کنیم. البته اگر دانش بین المللی نیز کارا باشد حتما از تجارب آن ها در این مسیر استفاده خواهد شد.
    محمدی اولویت بعدی سازمان را اصلاح رویه‌های اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه دانست و گفت: زمان بر بودن فرآیند های اجرایی در اقتصاد کلان کشور همواره یکی از چالش های مهم بوده است. بسیاری از پروژه های اقتصادی در مراحلی متوقف شده است که عمده دلیل آن بروکراسی های اداری وقت گیر است. به همین دلیل سامانه زمان سنجی در دستور کار قرار گرفت.
    وی در این زمینه گفت: یکی از پروژه های کلیدی که پیش از این نیز در وزارت اقتصاد و دارایی بررسی های اولیه آن انجام شده بود، بحث اصلاح رویه های اجرایی در سازمان بورس و به طور کلی در بازار سرمایه است. از هفته ای اخیر سامانه زمان سنجی در سازمان فعالیت خود را آغاز کرده است که هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می کند. در این خصوص، ورود درخواست ها به سازمان، فرایند هایی که در هر بخش روی این درخواست ها انجام می شود، بررسی زمان اتمام این فرایند ها گزارش خواهد شد. متوسط زمان هر ماه به شورای عالی بورس گزارش خواهد شد و تا زمانی که بتوانیم در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه دهیم.
    رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان کرد: سامانه زمان سنجی محدود به سازمان بورس نبوده و در تمامی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه به نوعی تحت نظارت سازمان بورس هستند، از جمله 4 بورس فعال (شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی) و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اجرا خواهد شد.
    محمدی راه اندازی ابزارها از جمله اختیار خرید و فروش را الزامی دانست و ادامه داد: به زعم بسیاری از کارشناسان ورود ابزارهای مالی در بازار سرمایه می‌تواند تا حد زیادی بر تعمیق و تحرک آن اثرگزار باشد. بر همین اساس، یکی از الویت های اصلی راه اندازی ابزارها نوین است. به این ترتیب بخش قابل توجهی از فعالیت ها برای راه اندازی ابزار اختیار فروش و معامله انجام شده است و طبق برنامه قرار است در کوتاه ترین زمان (تا پایان سال 95) بتوانیم این ابزارها را وارد بازار کنیم.
    وی واگذاری اختیارات را برنامه بعدی سازمان اعلام و توضیح داد: سازمان بورس به عنوان تنها نهاد نظارتی در بازار سرمایه عهده دار وظایفی است که در بعضی مواقع می‌تواند روند فعالیت‌ها در نهادهای زیر مجموعه را با اختلال مواجه کند. این موضوع در حالی طی سال‌های گذشته رواج داشته است،که به نظر می‌رسد نهادهای کوچکتر پتانسیل‌های لازم برای اجرای بسیاری از فعالیت ها را دارند. بنابراین بخشی از اختیارات به شرکت های زیر مجموعه واگذار می‌شود. واگذاری اختیارات به ارکان بازار از برنامه هایی است که در هفته های قبل آغاز شده است و خوشبختانه در صندوق های سرمایه گذاری وسعت این اختیارات تا حد زیادی افزایش یافته است. از جمله تغییر هزینه‌های صندوق‌ها نسبت به ارکان صندوق در اختیار آن ها قرار گرفته است. این موضوع کمک خواهد کرد صندوق‌ها تا حد ممکن فعالیت‌های درون سازمانی را انجام داده و معطل دستورالعمل سازمان بورس نباشند. یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص واگذاری اختیار امتحانات و کلاس های آموزشی  به کانون کارگزاران است.که پیش از این نیز پیگیری شده و هم اکنون نیز در حالت مطالعه بیشتر است.
    یکی دیگر از موارد مورد نظر رئیس سازمان بورس تعامل با نهادهای دیگر بود که در این خصوص اظهار کرد: بیش از 30 روز کاری از توقف نماد های بزرگ بانکی می گذرد. مشکلی که با شروع مجامع بورسی گریبان سهامداران این گروه را گرفته و تا کنون بی نتیجه مانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم چند نظارتی بر نهادهایی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه ای از مشکلاتی است که توافق بر سر صورت‌های مالی را سخت ساخته است. برنامه های اجرایی سازمان در روزهای گذشته تعامل با نهادهای دیگر به خصوص بانک مرکزی است. در راستای تعامل با بانک مرکزی تحقق سیاست های پولی(کاهش نرخ سود سپرده های بانکی) از الویت های سازمان است. خوشبختانه صندوق‌ها پیشنهادات خوبی را در این زمینه ارائه داده اند و سازمان نیز در این مدت با تمام درخواست‌هایی که  ارسال شده موافقت کرده است.
    محمدی به تحول در سپرده‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت اشاره و گفت: پیش از این مکانیسم صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به گونه‌ای بود که می‌توانستند حداکثر 70 درصد از منابع دریافتی خود را در بانک ها به صورت سپرده نگه داری کرده و بقیه را وارد بازار سرمایه کنند. اما با مجوز جدید سازمان بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت می‌توانند تنها 60 درصد از سرمایه خود را وارد بانک ها کنند. ما معتقدیم پولی که از طریق بازار سرمایه جذب می شود باید در بازار سرمایه نیز صرف شود تا بتواند به رونق هر چه بیشتر صنایع منجر شود.
    طبق این قانون 10 درصد از میزان سپرده صندوق ها در بانک‌ها کاهش میابد و نقدینگی باقی مانده می تواند وارد بازار سهام و یا بازار بدهی شود. همچنین در شرایطی که یکی از مشکلات کنونی در بازار کمبود نقدینگی است، این تحول می تواند هزینه تامین مالی شرکت های تولیدی در بورس را کاهش داده و بر رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه بیفزاید.
    وی به خواست بازار مبنی بر تقویت فرآیند اطلاع رسانی و افشا اشاره و تشریح کرد: رکن اصلی هر بازای شفافیت آن است. بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شفافیت در عملکرد شرکت‌ها در آن بسیار مهم است. بنابراین تقویت اطلاع رسانی و افشا اطلاعات  از مهم ترین خواسته های بازار است، یکی از الزامات افشای اطلاعات مربوط به تولید است. در سازمان بورس می کوشیم تا تولید و فروش شرکت ها به صورت ماهانه و به منظور پیشگیری از سوء استفاده از اطلاعات نهانی منتشر شود. این یکی از اقلام مهم است که در افشا تاثیر داشته و ممکن است به عنوان اطلاعات نهانی استفاده شود. همچنین افشای اطلاعاتتولید و فروش به صورت ماهانه اجباری خواهد شد و در ادامه ممکن است الزامات بیشتری در این خصوص داشته باشیم.
    رییس سازمان بورس همچنین به بحث اطلاع رسانی بین المللی (IFRS) و شفافیت شرکت ها اشاره کرد و ادامه داد: حدود 20شرکت از جمله بانک ها و شرکت ها ملزم می شوند که در سال 96 گزارش های خود را به "IFRS " ارائه دهند. در ادامه نیز شرکت های دیگر ملزم می شوند که گزارش های خود را با توجه به الگوهای بین المللی ارائه دهند.
    محمدی خبر از امضاء تفاهم نامه با کشورهای دیگر داد و بیان کرد: امضاء تفاهم‌نامه با کشورهای مهم و همسایه در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا با کشور آلمان تفاهم‌نامه‌ای در زمینه انتقال دانش مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منعقد شد. در حال حاضر آلمان و کشورهای آلمانی زبان از بازار ایران سهم قابل توجه‌ای دارند و امیدواریم این ارتباط تقویت شود. همچنین در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم شرکت‌های ایرانی را در بورس‌های این کشورها و بالعکس پذیرش کنیم.
    رئیس سازمان بورس برنامه بعدی خود را تسریع در پذیرش شرکت‌ها در بورس و تاسیس صندوق‌ها اعلام کرد و اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که این دو برنامه نیز به سرعت انجام شود.
    وی در تشریح برنامه‌های سازمان در خصوص بورس کالا و انرژی نیز گفت: تقویت ابزارها در بورس کالا و انرژی در اولویت اصلی است و در بورس کالا به دنبال افزایش حجم معاملات پتروشیمی‌ هستیم. همچنین حجم معاملات کشاورزی افزایش و اکنون به 10 درصد رسیده است. علاوه بر این در برنامه‌های آتی، راه‌اندازی ابزارهای جدید از جمله آپشن‌ها را در بورس کالا داریم و اوراق سلف و اختیار را راه‌اندازی خواهیم کرد.
    محمدی به راه‌اندازی سامانه پیامکی اشاره و تشریح کرد: اکنون اگر کُدی معامله‌ای را انجام دهد پیامکی دریافت نمی‌کند. اما پس از راه‌اندازی این سامانه تمام کُدها پس از انجام هر نوع معامله پیامکی شامل اطلاعات معامله انجام شده، دریافت می‌کنند. در واقع این سامانه به کاهش سوء استفاده و مبارزه با پول‌شویی کمک می‌کند. سامانه پیامکی ظرف دو ماه آینده شروع به کار خواهد کرد.  
    رئیس سازمان بورس به لزوم تقویت بازارگردانی اشاره و ادامه داد: باید جذابیت‌های این بخش تقویت و حتی در صورت لزوم صندوق‌ها نیز به بازار گردانی وارد شوند. بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شرکت های سرمایه‌گذاری و صندوق ها نیز بتوانند بازارگردانی را انجام دهند.
    وی در بخش دیگر از سخنانش به بهینه‌سازی مقررات اشاره کرد و توضیح داد: در برخی از حوزه‌ها نیازمند کاهش و در برخی دیگر نیازمند تکمیل مقررات هستیم. گاهی خلاء‌های قانونی احساس می‌شود و تلاش بر این بوده که مقررات متناقض اصلاح شوند. در حال حاضر فعالیت‌های مناسبی در اطلاع‌رسانی انجام شده و به دنبال آن هستیم که بتوانیم ابزاری ایجاد کنیم تا فعالان، مقررات را بر روی گوشی ها داشته باشند.
    محمدی با بیان اینکه اکنون برخی از شرکت‌ها سود سهام، سهام‌داران را پرداخت نمی‌کنند، ادامه داد: برای این منظور سامانه "سمتا" تهیه شده که به شکایت سهام‌داران خُرد رسیدگی می‌کند. این سامانه به‌ ویژه شرکت‌هایی را که دو سال سود سهام‌داران را پرداخت نکردند را پیگیری می‌کند. رسیدگی به شکایت سهام‌داران خُرد، وظیفه سازمان است و در آینده نیز قوت بیشتری می‌گیرد.
    رئیس سازمان بورس به لزوم انعکاس عملکرد شرکت‌ها در قیمت سهام اشاره و بیان کرد: زمانی که عملکرد شرکت‌ها در قیمت سهام اثرگذار باشد، نظر سهام‌داران به مدیران منتقل می‌شود. سهام‌داران همچنین باید بدانند که پتانسیل شرکت‌ها به چه میزان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی