عصر بازار

آثار سوء اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها بر تولید

عصر اعتبار- کارشناسان معتقدند که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تولید را با نابودی صد درصد روبه رو کرده است.

آثار سوء اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها بر تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با وجود اینکه بر اساس مصوبه مجلس نهم قرار بود دهک‌های پردرآمد از شمول دریافت یارانه نقدی حذف شود ،عملا تا به امروز این اتفاق رخ نداد و همچنان هستند افراد پردرآمدی که در کنار دهک‌های نیازمند یارانه دریافت می کنند.

    از نظر کارشناسان پرداخت یارانه نقدی که از دولت گذشته کلید خورد، طرح اصولی و درستی نبود و تاکنون به لحاظ اقتصادی تبعات منفی زیادی را در بر داشته، با این حال ادامه این روند ناصحیح جای سوال دارد.

    محسن صرامی فروشانی کارشناس اقتصادی  با اشاره به اینکه  سیستم دریافت و پرداخت در بحث هدفمندی یارانه ها باهم همخوانی نداشت، تصریح کرد :صرف منابع برای پرداخت یارانه نقدی وعدم ساماندهی بودجه و طرح های عمرانی به دلیل کمبود منابع این طرح را از مسیر اصلی منحرف کرد.

    وی با بیان اینکه تفکرات مجلس و دولت باید همگام با این قانون ،در فاز اشتغال,کارآفرینی و حمایت از تولید و صادرات مولد پیش برود ،تصریح کرد: تاکنون تمام صحبت ها در رابطه با قانون هدفمندی یارانه ها شعار بوده و نتیجه ای از عمل واضح این سیاست ها دیده نشده است.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها ،درصورت افزایش قیمت برخی از اقلام خدماتی ،باید به افراد جامعه به خصوص افراد کم درآمد پول پرداخت شود.

    وی با اشاره به اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تولید را با نابودی صد درصد روبه رو کرده است ،گفت: باید آسیب شناسی جدی و عزم ملی برای هدفمند کردن یارانه ها صورت گیرد و گرنه هر گونه تغییر در قانون هدفمندی یارانه ها در حوزه اجرا و اصلاح قانون ،منجر به نابسامانی در صحنه های مختلف اقتصادی خواهد شد.

    در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی عامل اصلی عدم قطع یارانه ها

    در این راستا بهنام ملکی کارشناس اقتصادی نیز بیان کرد: طبق قانون مصوب مجلس، دولت موظف به حذف بخشی از یارانه پرداختی به اقشار پردرآمد جامعه است.

    وی با اشاره به اینکه دولت با توجه به در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی,سیاسی و اقتصادی با چالش هایی در خصوص حذف یارانه افراد روبه رو است ،گفت : به طور قطع طبقات مستحق جامعه افرادی از قبیل معلولان,زنان سرپرست خانوار یا بیکاران جویای کار باید یارانه دریافت کنند و تلاش ها باید در جهتی باشد تا کارافرینی,درآمد و شغل پایدار توسعه یابد تا مردم از عزتمندی بالاتری برخوردار شوند.

    ملکی در خصوص روند فعلی پرداخت یارانه ها عنوان کرد: روند پرداخت یارانه ها در کشور تاحدودی نادرست بنا نهاده شده بگونه ای که  بسیاری از افراد دریافت یارانه را جزء حقوق خود می دانند این در حالیست که اختصاص این درآمدها در جنبه های کارآفرینی پایدار نقش موثرتری در پیشرفت و توسعه اقتصادی بلند مدت جامعه به همراه خواهد داشت.

    این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: دست اندرکاران اقتصادی و سیاسی کشور مانند دولت ، مجلس و سایر نهادها باید در حذف یارانه افراد اتفاق نظر پیدا کنند، در عین حال دولت نیز باید تمام تلاش خود را برای حذف افراد پردرآمد جامعه انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو