عصر بازار

معیارهای دولت، چه کسانی را از لیست یارانه بگیران حذف خواهد کرد؟

عصر اعتبار- اخبار مربوط به یارانه و زمان واریز آن از موضوعاتی است که با نزدیکی به اواخر ماه توجهات را به خود جلب می‌کند و این در حالی است که مهمترین موضوع در رابطه با مبحث یارانه در ماه جاری تغییر معیار سنجش ثروتمندان برای پرداخت یارانه است.

معیارهای دولت، چه کسانی را از لیست یارانه بگیران حذف خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، در حالی‌ که در اوایل شهریور ماه با توجه به مصوبه مجلس، معیار سنجش اقشار پردرآمد برای حذف از لیست دریافت یارانه تغییر کرد، انتشار این خبر موجب شد تا شایعات فراونی به وجود بیاید و در نگاه اول به نظر می‌رسید دولت دیگر قصد حذف ثروتمندان از لیست یارانه را ندارد ولی در حقیقت تعیین سنجش افراد ثروتمند در مجلس تغییر کرده است.

    به گفته سخنگوی دولت پرداخت سالانه 42 میلیارد تومان و ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه به افراد کار ساده‌ای به نظر نمی‌‌رسد.

    این تغییر رویه دولت به نفع افرادی است که در شهرهای بزرگی چون تهران زندگی می‌کنند زیرا افراد با درآمد سالانه 35 میلیون تومان ثروتمند قلمداد نمی‌شوند.

    این تغییر رویه در پرداخت یارانه توسط دولت موجب شد تا نگرانی افراد برای حذف از لیست یارانه کاهش یابد و براین اساس افراد کمتری از لیست دریافت یارانه خارج ‌شوند.

    ولی نکته قابل توجه اینجاست که تشخیص دهک پردرآمد در جامعه بر عهده دولت است و هر فردی را جز افراد پردآمد بداند از لیست حذف خواهد کرد و معیار سنجش حذف افراد از یارانه نظر دولت خواهد بود.

    حال باید دید دولت در سری جدید پرداخت یارانه، چه کسانی را جز دهک‌های پردرآمد تشخیص می‌دهد و از گردونه دریافت یارانه حذف می‌کند و با درآمد ناشی از حذف یک سری از افراد چه کمکی به دولت می‌شود؟

    با این تفاسیر آیا وعده دولت برای واریز یارانه افراد به حساب افراد نیازمند محقق می‌شود یا خیر؟

    در این رابطه حسین طاهری کارشناس اقتصاد کلان در گفت‌و‌گو با میزان، گفت: تشخیص دهک‌های پردآمد جامعه برای دولت کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد زیرا تا زمانیکه دولت به حساب شخصی افراد دسترسی نداشته باشد امکان شناسایی دهک‌های پر درآمد وجود ندارد.

    وی در ادامه افزود: تغییر روند حذف افراد از یارانه، کار کاملا معقول و درستی است زیرا شرایط زندگی در شهرهای مختلف کشور بسیار متفاوت است و افراد دارای درآمد سالیانه 35 میلیون تومان ثروتمند محسوب نمی‌شوند.

    این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: مبنای پرداخت یارانه از ابتدا اشتباه بوده به همین خاطر دولت مجبور است تا هر چند مدت یکبار اصلاحیه‌ای در این مورد ارائه کند.

    گفتنی است شصت و هفتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به شهریور ماه سال جاری همانند ماه‌های گذشته به ازای هر نفر 45 هزار تومان، ساعت 24:00 روز جمعه مورخ 1395/6/26 به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و صبح روز شنبه 27 شهریور 95 قابل برداشت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی