عصر بازار

شرایط، آماده کاهش دوباره نرخ ها

نرخ سود بانک‌ها واقعی شود

عصر اعتبار- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با کاهش نرخ تورم،‌ نرخ سود بانک ها نیز باید دوباره کاهش یابد، گفت:‌ کاهش نرخ تورم باعث شده تا سودی که از محل سپرده ها به دست مردم می رسد واقعی شود.

نرخ سود بانک‌ها واقعی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، غلامرضا مصباحی مقدم درباره طرح کاهش دوباره نرخ های سود بانکی و اینکه نرخ تورم در ماه های اخیر کاهش یافته و در عین حال هشدار کارشناسان اقتصادی درباره افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه گفت: قبول کنیم که 3 سال است نرخ تورم شیب نزولی دارد.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: با این وجود نقدینگی به شدت رشد کرده و باید کنترل می شد و اجازه نمی دادند که نقدینگی به 1060 هزار میلیارد تومان برسد و در این حد رشد کند.

    مصباحی مقدم تصریح کرد: چشم انداز شرایط امروز اقتصادی کشور نشان نمی دهد که تورم دوباره رشد کُند و نرخ ها به صورت شتابان بالا برود. بر این اساس من معتقدم که نرخ سود سپرده ها باید نزولی باشد.

    وی ادامه داد: چون اگر نرخ سود سپرده ها نزولی شود به کاهش بیشتر نرخ تورم کمک می کند و به کاهش انتظارات عمومی مردم از سود سپرده ها نیز کمک می کند.

    این نماینده سابق مجلس بیان کرد: وقتی که مردم ببینند نرخ تورم به زیر 10 درصد رسیده و هنوز روند کاهش خود را ادامه می دهد انتظارات خود را متناسب با نرخ تورم تعدیل خواهند کرد.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ مردم سپرده های خودشان را در شرایطی طی سال ها در بانک ها گذاشتند که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بود و تجربه طولانی مدتی در این زمینه وجود دارد.

    مصباحی مقدم تصریح کرد:‌ معنای این کار مردم این بود که قدرت خرید پولی که در بانک ها سپرده گذاری کرده بودند در حال کاهش بود. با این وجود پول های خود را در سیستم بانکی می گذاشتند.

    وی بیان داشت:‌ حال در شرایطی قرار داریم که سود واقعی به دست مردم می رسد. یعنی تورم به اضافه نرخ سود مثبت و این یعنی اینکه مردم از سپرده های خود سود واقعی به دست می آورند.

    این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه درباره کاهش نرخ سود بانک ها صحبت زیاد شده است گفت:‌ نباید در زمینه کاهش نرخ سودها واکنش منفی وجود داشته باشد و من معتقدم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد اگر نرخ سود بانکی هنوز هم کاهش یابد.

    مصباحی مقدم در این خصوص که گفته می شود بانک ها در کاهش نرخ سودها نوعی تبانی انجام می دهند و این مسئله به زیان سپرده گذاران می انجامد بیان داشت: بانک ها تبانی می کنند برای منافع خودشان و نه برای زیان خودشان و این کاهش نرخ سود سپرده ها باید با کاهش نرخ سود تسهیلات همزمان باشد.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ نمی توان یک طرف را کاهش و آن دیگری را تغییر نداد و طبعا درآمدهای بانک ها نیز به طور نسبی کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو