عصر بازار

ردپای بی اعتمادی سهامداران خرد در کاهش شاخص

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس برای رشد به اخبار و تحولات مثبت اقتصادی نیاز دارد، گفت: در سال های اخیر به دلیل حرکت ها و نوسان های غیرعادی شاخص کل، برخی سهامداران خُرد، بی اعتماد شده اند.

ردپای بی اعتمادی سهامداران خرد در کاهش شاخص
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بهروز عباس زاده درباره وضعیت بورس و چرایی کاهش شاخص کل، گفت: اکنون شاخص کل بورس با شیب ملایمی در وضعیت نزولی قرار گرفته است.

    وی یادآور شد: موج نزولی شاخص کل از ماه های گذشته شروع شده که البته حدود 2 ماه پیش با حمایت حقوقی ها و خرید های بزرگ آنها، برای مدتی روند معاملات مثبت شد.
    این کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی روند منفی شاخص کل بورس، افزود: بورس، آینه اقتصاد کشور است و با توجه به اینکه در وضعیت کلان اقتصاد، تحولات مثبتی رخ نداده، بنابراین نباید از بورس نیز انتظار زیادی داشت.
    عباس زاده با بیان اینکه انتظارات سهامداران از بازار سرمایه درماه های اخیر برآورده نشده است، ادامه داد: در ماه های پایانی پارسال، انتظارات زیادی درباره بورس ایجاد شد و خوش بینی نسبت به روند حرکت شاخص شکل گرفت که البته برآورده نشد.
    این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس و احتمال ورود نقدینگی بیشتر و رشد شاخص، گفت: کاهش نرخ سود بانکی تاکنون، تاثیر خود را بر روند حرکت بورس گذاشته و بعید است که از این پس بتواند، بورس را متاثر کند.
    عباس زاده با بیان اینکه کاهش سود بانکی نتوانست جذابیت بازار سرمایه را چندان بالا ببرد، افزود: این که گفته می شود کاهش سود بانکی با تاخیر 2 تا سه ماهه بر بورس تاثیر گذاشته و پس از طی این دوره زمانی، نقدینگی های جدید وارد بورس می شود، درست نیست.
    وی با بیان اینکه برخی ابهامات و تحولاتی که در آینده رخ می دهد، وضعیت بورس را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در پاییز برگزار می شود، وضعیت بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران نیز عامل دیگری است که وضعیت حرکت بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
    عباس زاده یادآور شد: تجربه دوره های پیشین نشان می دهد که معمولا در ماه های نزدیک به انتخابات، استقبال سهامداران از خرید سهام افزایش یافته و بورس رونق می گیرد.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: دسترسی برخی افراد به اطلاعات نهانی شرکت و رشد نوسان گیری نیز از عوامل دیگری هستند که بی اعتمادی سهامداران خُرد و بلندمدت به وضعیت بازار بورس را تشدید می کنند.
    وی درباره پیشرانی (لیدری) گروه خودرویی در بورس پس از امضای قراردادهای جدید با شرکت های خارجی، گفت: اواخر پارسال و اوایل امسال اوج توجه به شرکت های خودرویی بود که طی آن اخبار متعددی درباره امضای قراردادهای آنها با شرکت های خارجی شنیده می شد، اما نکته مهم این است که پس از گذشت چند ماه هنوز، تغییر عمده و مثبتی در صورت های مالی آنها دیده نمی شود.
    عباس زاده ادامه داد: بنابراین اخبار مربوط به امضای قراردادهای جدید در دوره کنونی نیز نمی تواند وضعیت گروه خودرویی را بهبود بخشیده و به معاملات بازار سرمایه رونق دهد.
    وی گفت: برای رشد شاخص در ماه های آتی باید منتظر تحولات مثبت اقتصادی بود.
    روند حرکت شاخص کل بورس در هفته های اخیر نوسانات مثبت و منفی زیادی داشته که البته روندکلی حرکت آن، نزولی بوده است.
    اکنون شاخص کل بورس در کانال 76 هزار واحدی در نوسان است، در معاملات دیروز (شنبه) شاخص کل بورس شد با سه واحد رشد به 76 هزار و 643 واحد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی