عصر بازار

نوسان‌های محدود بازار یک هفته تا نشست فدرال رزرو

قیمت‌های جهانی محبوس می‌شوند

عصر اعتبار- دومین هفته کاری ماه سپتامبر در حالی آغاز شد که انتظارها برای معلوم شدن نتیجه نشست فدرال رزرو به اوج خود نزدیک می‌شود. در شرایطی که معامله‌گران تمام بازارهای جهانی در انتظار پایان نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز ۲۱ سپتامبر هستند، بازارهای دوشنبه نوسان‌های عمدتا انتظاری داشتند. روز گذشته، اونس طلا هفته جدید کاری را با نوسان پیرامون قیمت نهایی هفته گذشته آغاز کرد. اونس که هفته گذشته روی قیمت ۱۳۲۸ دلار ایستاده بود، تا ساعت ۷ عصر دوشنبه به قیمت ۱۳۲۵ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. این روند در حالی رقم خورد که نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت نیز نشان می‌دهد احتمال محدودماندن نوسان‌ها در روزهای آینده وجود دارد.

نوسان‌های محدود بازار یک هفته تا نشست فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصادی، اونس طلا هفته گذشته تا اوج سه هفته‌ای بالا رفت،‌ اما بعد تحت‌فشار رشد شاخص دلار قرار گرفت. رشد آخر هفته گذشته دلار عمدتا ناشی از حمایت برخی از اعضای فدرال رزرو از افزایش نرخ‌های بهره بود، با این همه احتمال انقباض بیشتر پولی در نشست ماه سپتامبر بانک مرکزی آمریکا هنوز کم در نظر گرفته می‌شود.

     

    تحلیل‌های کوتاه‌مدت

    در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 46 درصد انتظار کاهش قیمت‌های طلا در روزهای هفته جاری را دارند. 27 درصد انتظار افزایش قیمت‌ها و 27 درصد دیگر نظری خنثی دارند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز که بازتاب دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 664 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 66 درصد، افزایش و 20 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 14 درصد پاسخ‌دهندگان نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    جرج گرو، مدیر اجرایی «آربی‌سی ولث منجمنت» می‌گوید: «فدرال‌رزرو قیمت‌ها را محبوس نگه خواهد داشت. من فکر می‌کنم بازار تا 21 سپتامبر عقب و جلو خواهد رفت.» اما کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» نظر کاهشی خود را بیش از هر چیزی به دلار وابسته می‌داند. او می‌گوید: «دلار و طلا به رابطه معکوس خود ادامه می‌دهند و با توجه به روند افزایشی دلار فلز زرد وضعیت خوبی نخواهد داشت.» موریسون معتقد است که احتمال آزموده شدن سطوح حمایتی 1320 و 1310 دلار در روزهای آینده وجود دارد. از نظر فنی، برخی تحلیلگران می‌گویند که طلا از اوج سه هفته‌ای در هفته گذشته باید اکنون افت کند. رالف، پرستون از موسسه «هریتیج وست فایننشال» می‌گوید: «اگر اونس بخواهد به محدوده 1390 دلار برود، باید مرز 1358 دلار را پشت سر بگذارد. تا آن موقع، من انتظار آزموده شدن مرزهای حمایتی را دارم.»

    اما تحلیلگران افزایشی نیز وجود دارند. هنری تو از موسسه «سی بی کپیتال پارترنز» می‌گوید که رشد سال 2016 طلا هنوز تمام نشده است: «معامله‌گران فهمیده‌اند که فدرال رزرو احتمالا تا نشست 14 دسامبر برای اجرای دومین افزایش نرخ‌های بهره در یک سال گذشته صبر خواهد کرد. تاخیر انقباض پولی تا ماه دسامبر به سیاست گذاران چین فضای تنفس خواهد داد چراکه آنها خواهند توانست برای تسهیل بیشتر پولی تا سال آینده صبر کنند. این مسائل به نفع طلا تمام خواهد شد.»

    شروع هفته

    اونس روز دوشنبه را تحت‌تاثیر سخنان روز جمعه یکی از مقام‌های فدرال رزرو آمریکا با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد، اما بعد به نوسان‌های انتظاری پیرامون قیمت نهایی هفته گذشته رو آورد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها نیز افزایش یافت. صبح روز گذشته، شاخص دلار نوسان‌های چندانی نداشت که با توجه به انتظار معامله‌گران بازارهای ارز برای نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، مساله عجیبی نبود. قیمت طلا به‌شدت در برابر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد. گرچه برخی آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در آمریکا گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را کاهش داده است ولی اظهارنظر برخی مقام‌های ارشد بانک مرکزی آمریکا همچنان این احتمال را زنده نگه داشته است که نرخ بهره با افزایش روبه‌رو شود. اریک روزن گرین رئیس فدرال رزرو بوستون روز جمعه تاکید کرد که افزایش هرچه زودتر نرخ بهره مانع از بیشتر شدن تهدیدات علیه اقتصاد آمریکا خواهد شد.

    این اظهارات موجب شده است تا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر به بیش از 30 درصد برسد. این احتمال پیش از اظهارات روزن گرین به 24 درصد رسیده بود. البته برخی مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو نیز بر این باورند که روند افزایش نرخ بهره کاملا تدریجی و کند خواهد بود و افزایش سریع نرخ بهره نیز به ضرر رشد و رونق اقتصادی آمریکا است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «دیلی اف‌اکس»، تحلیل‌های فنی ابتدای هفته نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1308 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1303 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در آن شرایط 1333 و بعد 1351 دلار خواهد بود.

    سی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو