عصر بازار

توسط محققان ایرانی صورت گرفت؛

تولید کاغذ ضد جعل با فناوری

چاپ اسکناس نانویی

عصر اعتبار- محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در یک طرح آزمایشگاهی موفق به تولید کاغذی با خاصیت ضد جعل شدند. از این کاغذهای نانوساختاری می‌توان در تولید اسکناس با امنیت بالا استفاده کرد.

تولید کاغذ ضد جعل با فناوری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مواد فتوکرومیک به دسته‌ای از مواد اطلاق می‌شود که در برابر طیف خاصی از نور واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهند. از معروف‌ترین این مواد می‌توان به مواد مورد استفاده در شیشه‌ عینک‌های فتوکرومیک اشاره کرد.

    از کاربردهای دیگر مواد فتوکومیک تولید کاغذهای اسکناس با ایمنی بالاست. این کاغذها در هنگام قرارگیری در معرض نور ماوراء بنفش تغییر رنگ می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان یک علامت امنیتی جهت آگاهی از جعلی بودن یا نبودن اسکناس تلقی شود.

    علیرضا مهدویان، مجری طرح گفت: در طرح حاضر که در ادامه‌ مطالعات اخیر انجام شده، یک روش ساده و سبز جهت تهیه‌ یک کاغذ سلولزی جدید با خاصیت پاسخ‌دهی چندگانه معرفی شده است.

    وی ادامه داد: روش مورد استفاده در این طرح جهت تولید کاغذ هوشمند روشی ساده و سبز است. به‌علاوه، کاغذ تولید شده از کارایی فتوکرومیکی بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردار است.

    مهدویان ضمن اشاره به پدیده‌ فتوکرومیسم منفی به‌عنوان یک پدیده‌ ناخواسته‌ مشاهده شده در پژوهش‌های پیشین افزود: در بسیاری از کارهای انجام شده در گذشته به پدیده‌ فتوکرومیسم منفی به‌واسطه‌ وارد شدن ترکیبات فتوکروم به ماتریس سلولزی اشاره شده است. همچنین در بسیاری از تحقیقات، مهاجرت و عدم پایداری ترکیبات فتوکروم در محصولات نهایی گزارش شده است.

    به گفته این محقق، در این پژوهش نواقص مذکور برطرف شده که این موضوع منجر به افزایش کارایی و بهبود رفتار هوشمندانه‌ کاغذ تولیدی شده است.

    وی ادامه داد: در این کار، ذرات پلیمری فتوکرومیک پراکنده در آب با ابعادی در محدوده‌ی 70 نانومتر تهیه شدند؛ این ابعاد کوچک به افزایش کارایی و بازده واکنش شیمیایی نانوذرات با سلولز و همچنین محافظت رنگ فتوکرومیک در برابر عوامل مخرب منجر شده است.

    مهدویان توضیح داد: در این پژوهش، ابتدا ترکیب فتوکرومیک بر پایه‌ اسپایروپیران تهیه شد و سپس پلیمرهای پایه اکریلیک حاوی این ترکیب به‌وسیله‌ فرایند کوپلیمریزاسیون امولسیونی ساخته شد؛ در انتها نیز پلیمر فتوکرومیک ساخته شده طی فرایند شیمیایی به بستر سلولز وارد شد.

    این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر علیرضا مهدویان- عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و امین عبدالهی و جابر کیوان راد- دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران- است. نتایج این کار در مجله‌ Carbohydrate Polymers (جلد 150، سال 2016، صفحات 131 تا 138) به چاپ رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو