عصر بازار

موافقت ایران با پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد با پاکستان

عصر اعتبار- ایران با پیش نویس اولیه پیشنهادی از سوی دولت پاکستان با عنوان موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور موافقت کرده و با اعمال ملاحظات خود، این پیش نویس را به طرف پاکستانی باز گردانده است.

موافقت ایران با پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد با پاکستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مقامات ایرانی با پیش نویس اولیه پیشنهادی از سوی دولت پاکستان با عنوان موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور موافقت کرده و با اعمال ملاحظات خود، این پیش نویس را به طرف پاکستانی باز گردانده اند. این اقدام مسیر را برای آغاز مذاکرات رسمی به منظور تسهیل تجارت بین دو کشور هموار می سازد.
    پاکستان به درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش نویس موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور را در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد در مارس سال جاری، به ایران تقدیم کرده بود.
    دو طرف توافق کرده اندکه موافقتنامه تجارت ترجیحی فعلی را به یک موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل کنند و برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به حجم 5 میلیارد دلار در طی 5 سال آینده تلاش نمایند.
    یک مقام ارشد وزارت بازرگانی پاکستان در این باره گفت: «ما اخیرا پیش نویس اولیه ای را که قبلا به ایران داده بودیم، از تهران دریافت کرده ایم. آنها ملاحظات خود را روی این پیش نویس اعمال کرده اند و موافقت کرده اند که این طرح را پیش ببرند.»
    وی افزود: «اکنون ما در آینده نزدیک مذاکرات رسمی در زمینه خطوط تعرفه، تعرفه های گمرکی و دیگر مسائل را آغاز خواهیم کرد تا اسناد مربوطه را در سریعترین زمان ممکن نهایی کنیم...احتمالا ماه آینده یک هیئت پاکستانی برای شروع مذاکرات در مورد موافقتنامه تجارت آزاد به تهران اعزام خواهد شد.»
    به محض لغو تحریم های غرب علیه ایران در اوایل امسال، ایران و پاکستان نسبت به توسعه و گسترش مبادلات تجاری دو جانبه ابراز علاقمندی کردند و نقشه راه 5 ساله ای را به منظور رساندن حجم مبادلات تجاری به حجم 5 میلیارد دلار، طراحی نمودند.
    بر اساس این نقشه راه، دو طرف همچنین ماه گذشته توافق کردند که با هدف تسهیل مکانیزم پرداخت های مربوط به مبادلات تجاری، حساب های بانکی ویژه ای را به ارزهای دو کشور در بانک های مرکزی ایران و پاکستان باز کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی