عصر بازار

کاهش نوسانات ارز دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را تسهیل کرد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز را تسهیل کننده تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت یازدهم با جهت گیری صحیح و برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، توانست به خوبی نرخ ارز را مدیریت کند و از این طریق از شوک های مقطعی و غیرمنطقی به بازار ارز جلوگیری کرد.

کاهش نوسانات ارز دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را تسهیل کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی اله سیف صبح امروز در سفر خود به استان کرمان با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، در جریان گزارش پیشرفت پروژه ها و میزان توسعه فعالیت های اقتصادی این استان قرار گرفت.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های موجود استان کرمان گفت: استان کرمان ظرفیت مطلوبی برای تحقق اهداف اقتصادمقاومتی دارد و خوشبختانه توانسته است با تغییر نوع نگاه و نگرش به تخصیص منابع و استفاده از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی، در تحقق این امر موفق شود. امید است با وفاق و وحدت نظر شکل گرفته در استان کرمان به رشد اقتصادی استان و نیز تحقق ایده های فعالان اقتصادی کمک کنیم.

    سیف در ادامه افزود: خوشبخاته مقام معظم رهبری در زمان مناسبی سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و دستگاه های دولتی با عزم همگانی و نیز اشراف کامل در راستای تحقق این سیاست ها فعالیت می کنند.
    رییس شورای پول و اعتبار ظرفیت توسعه اقتصادی را با قابلیت پیش بینی پذیری مرتبط دانست و گفت: در صورتی که افق دوره های قابل پیش بینی کاهش یابد، سرمایه گذاران جرات فعالیت تجاری و اقتصادی را از دست خواهند داد. برای مثال در دوره های پیشین و در سال 92 شاهد عملیات سفته بازی و دلالی بودیم که این امور به نوعی رغبت سرمایه گذاران را برای فعالیت اقتصادی از بین خواهد برد.
    سیف در خصوص طرح اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: طرح اصلاح نظام بانکی حرکتی برای بازیابی ظرفیت های موجود شبکه بانکی کشور است. همه باید در این مسیر نظام بانکی را یاری کنند چرا که با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، ضعف این نظام بر سایر بخش های اقتصادی نیز تاثیر خواهد داشت.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تنگنای اعتباری بانک ها و موسسات اعتباری گفت: در حال حاضر نزدیک به 45 درصد از منابع بانک ها به دلایلی چون مطالبات غیر جاری خود بانک ها، مطالبات از دولت و دارایی های غیر مالی منجمد هستند و بانک ها تنها با 55 درصد از منابع خود می توانند تسهیلات جدید ارایه کنند. مسئله زمانی پیچیده تر می شود که 90 درصد از تامین مالی اقتصاد کشور توسط بانک ها انجام می گیرد. پس لازم است با همکاری و هماهنگی، امر اعطای تسهیلات به دقت مورد بررسی قرار گیرد .
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع بانکی یادآور شد: یکی از اصلی ترین مسئولیت های بانک مرکزی هموار کردن ظرفیت ها، متناسب با تحولات و فعالیت های اقتصادی کشور است. بر این اساس و برای جلوگیری از هدر رفت منابع بانک ها باید سعی شود تا بنگاه هایی که توان خلق ارزش افزوده دارند، در اولویت قرار گیرند.
    رئیس شورای پول و اعتبار به بازگشت آرامش و انضباط به اقتصاد کشور اشاره و تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان تعیین کننده خط مشی کلی نظام بانکی، اولویت اصلی نظام بانکی را در سال 93 تامین سرمایه در گردش تعیین کرد و بدین ترتیب در همان سال رشد مثبت 3 درصدی حاصل شد.
    وی افزود: در سال 94 علی رغم افت شدید قیمت نفت، رکود کنترل شد. همچنین و بر اساس پیش بینی‌ها در سال جاری شاهد خروج کامل از رکود خواهیم بود و اقتصاد کشور رشد 5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
    رییس کل بانک مرکزی در این جلسه، ضمن تشکر از اهتمام نظام بانکی برای حمایت از تولید و صنعت گفت: براساس پیش بینی ها، رقم تسهیلات پرداختی به بخش های اقتصادی در سال جاری به 460 هزار میلیارد تومان می رسد که ، مبلغ 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات می تواند چرخ 7500 بنگاه کوچک و متوسط را به حرکت در آورد. این رقم با توجه به مبلغ کل تسهیلات اعطایی، رقم سنگینی نخواهد بود و نظام بانکی می تواند تسهیلات مورد نیاز را به بخش هایی که از بازدهی مناسبی برخورارند، اختصاص دهد.

    سیف با اشاره به گشایش های حاصل شده در دوران پسابرجام گفت: هم اکنون و به دلیل گشایش های رخ داده در پسابرجام، در عرصه بین المللی بانک های ما دیگر همچون گذشته در فعالیت های خود با محدودیت مواجه نیستند. همچنین باید این نکته را نیز مدنظر داشت که با تلاش دیپلمات های کشور دستاوردهای اقتصادی بسیاری از جمله دو برابر شدن حجم صادرات، شروع رشد اقتصادی و شکل گیری مجدد روابط بین المللی نظام بانکی حاصل شد، این در حالی است که پیش از این مبادلات تجاری کشور در فضایی پرخطر و بازار سیاه اتفاق می افتاد اما اکنون شاهد این موضوع هستیم که مبادلات تجاری از مسیر صحیح و شفاف خود و به دور از فعالیت صرافی ها انجام می شود.
    وی افزود: در بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد 30 درصد افزایش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دیده می شود که در کنار رشد 7.6 درصدی قیمت مسکن نشان از برنامه ریزی های مدون شورای پول و اعتبار و سایر نهادهای اقتصادی کشور دارد.
    استاندار کرمان در این جلسه با اشاره به سیاست های اصلی این استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه  امروز استان کرمان توانسته است از طریق به کارگیری سیاست های صحیح خود و با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی و با راهبردی صحیح به توسعه اقتصادی مدنظر خود دست یابد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کرده اند اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردمی و غیردولتی است. براین اساس تلاش شده است تا با همکاری و هم افزایی فعالان اقتصادی، نهادها و مسئولین دولتی و غیردولتی و با تقسیم بندی استان به 8 بخش، واگذاری آن به موسسات توسعه گرا به رونق اقتصادی استان کمک کند. البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که دولت ها در بسیاری از نقاط دنیا ابزاری برای تحقق توسعه اقتصادی هستند.
    رزم حسینی فرهنگ سازی و ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی را کلید توسعه اقتصادی دانست و در این باره عنوان کرد:‌خوشبختانه استان کرمان از وحدت سیاسی مناسبی برخوردار است و در این راستا تلاش شده است تا از طریق ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی با همکاری ائمه جمعه و نیز بخش خصوصی به هدف  اصلی استان کرمان که همان توسعه اقتصادی است جامه عمل بپوشاینم.
    سفر به استان کرمان هفتمین سفر رییس کل بانک مرکزی به مراکز استان ها برای شرکت در کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید است. پیش از این رییس کل بانک مرکزی سفرهایی را به منظور بازدید از پیشرفت های حاصل شده در اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط به استان های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمد، ایلام و گلستان داشته است. همچنین عصر امروز رییس کل بانک مرکزی با شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با فعالان اقتصادی به بحث و گفت و گو خواهد نشست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی