عصر بازار

نوسان‌های فلز زرد افزایش یافت

بازی دلار با بازار کالا

عصر اعتبار- روند بازار کالا همیشه به روند شاخص دلار وابسته است و تنها شدت این وابستگی است که بسته به دیگر تحولات کم و زیاد می‌شود. این روزها در حالی که معامله‌گران بازارهای مختلف در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو آمریکا هستند، نوسان‌های دلار ساده‌ترین راهنمای خرید و فروش در بازار طلا است.

بازی دلار با بازار کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که سه‌شنبه به‌شدت تحت فشار خیز دلار قرار گرفته بود، صبح چهارشنبه تحت‌تاثیر افت ارزش پول ایالات‌متحده، رشد کرد. هر اونس که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1327 و 1318 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را با قیمت 1320 دلار آغاز کرد و بعد رو به نوسان‌های افزایشی آورد. قیمتی که تا ساعت 6:30 عصر سومین روز کاری هفته برای اونس ثبت شد، 1323 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

     

    افت 9 دلاری

    اونس طلا نیمه اول روز سه‌شنبه را مانند روز دوشنبه در ثبات نسبی گذراند، اما بعد با رشد شاخص دلار به شدت تحت فشار قرار گرفت. افت 9 دلاری روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود که اثر خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را خنثی کرد. روز سه‌شنبه قیمت نفت خام تحت فشار فروش قرار گرفت؛ چراکه گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که تقاضا در این بازار در ادامه سال جاری کاهش خواهد یافت. این گزارش در حالی منتشر شد که روز دوشنبه نیز اوپک در گزارشی گفت که عرضه کشورهای غیراوپک در سال 2017 افزایش خواهد داشت. اوگن وینبرگ،‌ تحلیلگر کالای کامرزبانک اعلام کرد: «‌به نظر می‌رسد از نظر اوپک و همچنین IEA شرایط رو به وخامت گذاشته است. با توجه به این شرایط، جای تعجب نخواهد بود که افت قیمت برای مدتی ادامه داشته باشد.»

    سه‌شنبه افت نفت خام بر فلز زرد فشار وارد کرد تا اثر رشد شاخص دلار دوچندان شود. رشد شاخص دلار در این روز ناشی از افت برخی از ارزهای عمده بود. در دومین روز کاری هفته، بازارهای سهام آمریکا افت قابل توجهی را تجربه کردند که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد. با این همه، چنان که اشاره شد، عوامل خارجی اثر این خریدها را خنثی کردند. بازارهای سهام به طور سنتی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر دچار افت می‌شوند. دیگر خبر روز سه‌شنبه اعلام رشد برون‌داد صنعتی چین بود. عدد 3/ 6 درصدی اعلام شده برای ماه آگوست نسبت به آگوست گذشته و 6 درصدی نسبت به ماه جولای بهتر از انتظارها بود. خرده‌فروشی و میزان سرمایه‌گذاری در این کشور نیز در ماه آگوست رشد داشتند. این داده‌های خوب از چین که بزرگ‌ترین واردکننده طلا است به نفع طلا بود اما باز هم رشد دلار مانع فلز زرد شد. در این روز موسسه ZEW هم شاخص شرایط اقتصادی منطقه یورو برای ماه سپتامبر را 1/ 55واحد اعلام کرد. این رقم در ماه آگوست 6/ 57 واحد اعلام شده بود.

     

    سرگیجه ژاپنی

    اونس طلا روز چهارشنبه را در ابتدای محدوده سوم کانال 1300 دلار آغاز کرد اما بعد تحت‌تاثیر نوسان‌های دلار و همچنین تعدیل روند سه‌شنبه، با رشد روبه‌رو شد. با این همه، طلا همچنان تحت فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در میان مدت مانده است. البته تعویق انقباض پولی تا نشست‌های بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو می‌تواند به نفع طلا تمام شود. کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا روزهای 20 و 21 سپتامبر نشستی برگزار خواهد کرد که به شدت مورد توجه معامله‌گران بازارها است. روز گذشته افت ارزش ین قابل توجه بود تا روند رشد دلار معکوس و رشد ساعات صبح اونس متوقف شود. اونس صبح چهارشنبه تا قیمت 1324 دلار رشد کرد، اما بعد تحت فشار پیامدهای افت ین قرار گرفت. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، روزنامه نیکی اعلام کرده است که بانک مرکزی ژاپن به منظور حمایت از رشد و رونق اقتصادی و افزایش تورم قصد دارد اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از جمله خرید اوراق قرضه را ادامه دهد. این به معنای تسهیلی‌تر شدن سیاست‌های پولی ژاپن است که ین را ارزان می‌کند. نرخ‌های بهره هم ممکن است در این کشور منفی‌تر شوند. این هفته با همه نوسان‌ها به انتظار خواهد گذشت؛ چراکه نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در پیش است. برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا در روزهای آینده عامل مهم و تاثیرگذاری بر روند نوسانات قیمت جهانی طلا خواهد بود. پس از اظهارات برخی مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا در روزهای اخیر درخصوص نگرانی نسبت به افزایش سریع نرخ بهره در شرایط کنونی، گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر با کاهش روبه‌رو شده است. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را بدون تغییر حفظ خواهد کرد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز می‌تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت جهانی طلا باشد.

    طلای سیاستی

    افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در نشست دسامبر یا در سال 2017 می‌تواند به ضرر طلا تمام شود، اما بسیاری از بانک‌های مرکزی عمده جهان در حال اجرا یا تشدید سیاست‌های انبساطی هستند که می‌تواند به نفع طلا کار کند. در این میان، هشدارهایی که درباره پیامدهای این نوع سیاست‌ها داده می‌شود، ممکن است از شدت آنها بکاهد و طلا را ارزان کند. جان تیلور، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد و بنیانگذار قانون تیلور برای هدایت سیاست پولی می‌گوید: «مضرات استفاده از نرخ بهره منفی به وسیله بانک ‌مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن بیشتر از مزایای آن خواهد بود. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، جان تیلور، استاد دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اعلام کرد: «از نظر من، درسی که ما از شرایط موجود می‌گیریم این است که نرخ بهره منفی نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب آسیب نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.» هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن هفته گذشته این ایده را رد کرد که سیاست نرخ بهره منفی اعمال ‌شده در ماه ژانویه کارکرد میانجیگری یا همان‌ توانایی ارتباط میان سپرده‌ها با وام‌دهی بانک‌ها را خدشه‌دار کرده است. تیلور گفت: «مدل‌های کلان اقتصادی در واقع ترکیبی از رفتار بخش مالی نیست، بنابراین مقداردهی به آن بسیار سخت خواهد بود. در حالی که برخی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را تقویت کرد‌ه‌اند، سرمایه‌گذاری برخی دیگر کاهش یافته و نرخ سپرده‌گذاری ممکن است تحت‌تاثیر قرار بگیرد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی