عصر بازار

ردپای ایران در تکان بازار نفت

عصر اعتبار- در رشد اخیر قیمت‌ها در بازار جهانی نفت، رد پای وزارت نفت ایران نیز دیده می شود.

ردپای ایران در تکان بازار نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بررسی تحولات بازارهای عمده اقتصادی در هفته منتهی به 11 سپتامبر (21 شهریورماه) از این حکایت دارد که در بازار جهانی نفت، قیمت ها با رشد همراه بود.

    آنطور که تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد  خوش‌بینی بازار به توافق سران کشورهای تولید کننده نفت برای تعیین سقف تولید، انتشار اخبار مثبت از سوی وزارت نفت ایران مبنی بر تمایل ایران برای متعادل سازی قیمت نفت و در نهایت تفسیر اشتباه بازار از کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا از مهمترین عوامل رشد نرخ نفت بود.

    این در حالی است که بهای نفت خام پایه آمریکا حدود 3.24 درصد و بهای نفت برنت تا 2.52 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر بهای هر بشکه نفت خام اوپک نیز حدود 7.52 درصد رشد داشته است. بر این اساس متوسط قیمت هفتگی نفت خام پایه آمریکا 45.96 دلار، نفت خام برنت 47.39 و نفت خام اوپک حدود 43.52 دلار بوده است.

    دلار همچنان تحت تاثیر روسای بانک مرکزی

    ارزش دلار در برابر سبدی از  شش ارز یورو، ین، پوند، کرون سوئد و فرانک سوئیس بعد از آنکه در دو هفته متوالی تقویت شده بود تا 0.53 درصد افت کرد که البته عمده این تضعیف ناشی از ریزش ارزش دلار در برابر یورو و ین بود.

    این در حالی است که بر اساس آنچه که بانک مرکزی از دلایل تقویت و ضعف دلار در برابر سایر ارزها اعلام کرده، شاخص ‌های ضعیف اقتصادی ماه اوت در آمریکا و ماجرای همیشگی احتمالات تغییر نرخ بهره از سوی مقامات فدرال رزرو موجب افزایش ارزش دلار شد. اما در مقابل عدم صراحت رئیس بانک مرکزی ژاپن درباره افزایش سیاست‌های انبساطی و بروز اختلاف نظری که بین این بانک وجود داشت تا حدی ین را در مقابل دلار تقویت کرد.

    همچنین اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا درباره ضروری نبودن افزایش سیاست‌های پولی انبساطی توسط این بانک در تضعیف دلار اثرگذار بود.

    اما در بازار طلا عدم تغییر در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا و تثبیت نرخ‌های بهره منطقه یورو موجب ثبات نسبی قیمت طلا در مقایسه با بهای ابتدا و انتهای آن در هفته گذشته بود.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو