عصر بازار

دوست حسینی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد؛

حال و آینده اقتصاد در یک نگاه

عصر اعتبار- اقتصاد ایران در سال های اخیر شرایط خاصی را تجربه کرد که از تحریم و رکود تا وضعیت بعد از برجام بازارهای مالی و موازی را تحت تاثیر خود قرار داده و آن نیز شرایط سرمایه گذاری و تولید را در کشور متاثر خود ساخته است. در این شرایط یکی از مهمترین پیش نیازهای فعالیت های اقتصادی آگاهی از شرایط روز اقتصاد است.

حال و آینده اقتصاد در یک نگاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از اقتصادآنلاین، از این رو به گفتگو با دکتر کاظم دوست حسینی نشستیم که عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. وی هم سابقه ریاست بر صندوق ضمانت صادرات را در کارنامه خود دارد و هم در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران عضویت داشته است.
    دوست حسینی به عنوان تحلیلگری در عرصه اقتصاد، می تواند با اشراف به بخش های مختلف مانند بازار پول و بازار سرمایه نمایی از شرایط حال و آینده اقتصاد کشور را ترسیم کند چرا که هم دولت را خوب می شناسد و هم از وضعیت بخش خصوصی مطلع است. این گفتگو را با هم می خوانیم؛
    اقتصاد آنلاین:  در حال حاضر سرمایه گذاری در کدام حوزه ها می تواند سود بیشتر و ضمانت حفظ اصل سرمایه را به همراه داشته باشد؟
    به نظر می رسد سرمایه گذاری در حوزه های نفت ، پتروشیمی ، محصولات غذایی و دارویی که کشور ما در آنها دارای مزیت رقابتی است، پربازده تر و سود آن با ثبات تر باشد. در نتیجه اگر سرمایه های مردمی به سوی این حوزه ها هدایت شود هم سرمایه گذاران از آن منتفع می شوند و هم موجب توسعه در اقتصاد از طریق رشد فعالیت های تولیدی و صادرات خواهد شد.
    اقتصاد آنلاین: به نظر شما با افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی می توان رکود به جا مانده از دولت های قبلی را درمان کرد؟
    در شرایطی که نرخ سود متعارف بدون ریسک و تضمینی در بازار (مثل سود سپرده‌های بانکی) بیش از سود فعالیت های  پر زحمت و پرریسک تولیدی است، انگیزه سرمایه‌گذاری و کار برای تولید از بین می‌رود، در نتیجه بیشتر سرمایه های روانه بازار پول می شود.
    در این شرایط، گلوگاه رکود در تولید، الزاما کمبود سرمایه، نقدینگی، تسهیلات بانکی و... نیست. چه بسا تقویت امکانات مالی واحدهای تولیدی و ایجاد تسهیل در تامین سرمایه در گردش و تامین مالی سرمایه ای این واحد‌ها مجددا به‌طور غیرمستقیم در حوزه‌های غیرمولد اقتصاد به‌کار گرفته شود.
    اقتصاد آنلاین:  با این حساب اساسی ترین اقدام برای انتقال سرمایه های سرگردان به بخش تولید دارای بازده چیست؟
    شاید بهترین نحوه حمایت دولت از تولید داخلی در حال حاضر نظارت و کنترل بر فعالیت های غیر مولد اقتصادی و مقابله با فعالیت های سود آور ولی مضر به حال اقتصاد می باشد که در جذب سرمایه در رقابت با بخش تولیدی قرار گرفته است. به جرات می توان گفت، بخش عمده ای از مشکلات و رکود در تولید ریشه در حوزه‌های غیر مولد اقتصاد نظیر دلالی و فعالیت های  کم‌ریسک ولی  پربازده در مقایسه با فعالیت تولیدی کشور دارد.
    بنابراین به عنوان یک راهکار دولت می تواند بخش تولیدی کشور را کلا از مالیات برعملکرد معاف کند و این کسر درآمد مالیاتی را از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی، دریافت مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات مضاعف در بخش های غیر تولیدی و تجاری و خدماتی جبران کند. از اینرو داشتن یک دیدگاه جامع و چند جانبه درحمایت از تولید داخلی ضروری است.
    اقتصاد آنلاین:  اگر رونق در بازار مسکن ایجاد شود می تواند مشابه یک لوکوموتیو اقتصاد عمل کند ؟
    بخش مسکن به عنوان یک بخش مهم اقتصادی کشور که گفته می شود بخش های مختلف تولیدی دیگر را به دنبال خود به رونق می رساند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما در چگونگی ایجاد رونق در تولید و مصرف مسکن باید تجدید نظر شود.
    در گذشته بدلیل وجود انتظارات تورمی و افزایش قیمت مسکن، انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش چه از سوی سازنده یا عرضه کننده و چه از سوی خریدار یا متقاضی وجود داشت. اما اکنون این انگیزه وجود ندارد و سیاست دولت در افزایش توان خرید مسکن و تحریک تقاضا با افزایش مبلغ و تسهیل شرایط وام مسکن نیز کمکی نخواهد کرد.
    در این شرایط صرفا با تقویت بخش عرضه یعنی تامین مسکن برای افراد فاقد مسکن در کشور آن هم با حداقل قیمت می توان به رونق بخش مسکن کمک کرد. در نتیجه در بازار مسکن تا زمانی که سیاست های قبلی دنبال شود، آینده خوبی دیده نخواهد شد.
    اقتصاد آنلاین:  در این شرایط بازار سرمایه و خاصه بخش بورس سهام چه وضعیتی خواهد داشت؟
    رونق بازار سرمایه در مقاطع زمانی مختلف در  گذشته بیش از اینکه مرتبط با رشد سود واقعی شرکت ها باشد، همراه با آشفتگی های مالی شرکت ها و هیجانات اقتصادی کشور بوده است. از این رو در اصلاح وضعیت بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار صرفا رونق خرید و فروش و رشد شاخص آن نباید مورد توجه قرار گیرد.
    شفافیت در اطلاعات مالی حتی اگر در کوتاه مدت منجر به کاهش عدد شاخص کل سهام و معاملات آن شود ارجحیت دارد. بنابر این آینده بازار بورس و رشد دائمی و بلند مدت آن بستگی به ایجاد و افزایش حس اعتماد و اطمینان در سرمایه گذاران از طریق کاهش رانت اطلاعاتی و شفافیت بیشتر در اطلاعات مالی دارد.
    برای دستیابی به این منظور بورس باید به موضوع تدوین اصول و مقررات مالی و الزام به پذیرش استاندارهای حسابداری بخصوص استانداردهای بین المللی ورود جدی پیدا کند. تنوع در خدمات بورس و پذیرش و معامله اوراق بهادار دیگر بجز سهام (نظیر اوراق بدهی شرکت ها) به جذب سرمایه و تقویت بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
    اقتصاد آنلاین:  به عنوان استاد علم اقتصاد بفرمایید چه راهکاری برای برون رفت اقتصاد ایران از چالش های  موجود وجود دارد؟
    از یک طرف بیکاری، فقر و نابرابری اقتصادی و مشکلات کمرشکنی که [همیشه] در اقتصاد کشور وجود داشته، و از طرف دیگر عواملی نظیر نیروی کار ارزان و باانگیزه و پر تلاش، منابع پولی و سرمایه ای ، تجهیزات تولیدی و سایر عوامل مالی و مادی که در یک کشور برای توسعه اقتصاد لازم است در ایران وجود دارد، اما حلقه مفقوده که باید این عوامل را درکنار یکدیگر جمع کند حضور یک مدیریت دانا و توانا است.
    البته برای تولید محصولات جدید استفاده از ایده نخبگان و صاحبنظران نیز ضروری است. برای بومی سازی محصولات وارداتی و تولید مشابه محصولات خارجی نیاز به ایده نیز وجود ندارد و کار بسیار ساده تر است.
    همچنین ممکن است ضعف هایی نیز در قوانین و مقررات و نیز در فرهنگ و اخلاق جامعه وجود داشته باشد که دولت ها باید در رفع اینگونه موانع نیز اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو