عصر بازار

پورابراهیمی از روزهای پر کار کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید:

بررسی توافق ایران با گروه FATFتا ماده ۲۴۱ اصلاح قانون تجارت

عصر اعتبار- آخرین ماه از فصل تابستان برای بازار پولی مالی کشور خبرساز بوده است. موضوعاتی که در آن یک پای ماجرا مجلس نشینان هستند و تصمیماتی که در روزهای آینده در مستطیل سبز بهارستان گرفته خواهد شد .

بررسی توافق ایران با گروه FATFتا ماده ۲۴۱ اصلاح قانون تجارت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، یکی از مباحث مطرح شد مربوط به اصلاح ماده 241قانون تجارت است که با ابهام هایی رو به رو است که موجب شد بسیاری از مدیران و شرکت‌ها تقاضا کنند که این متن مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در همین راستا در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بسته پیشنهادی این سازمان را در ارتباط با ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت برای بررسی بیشتر به  مجلس ارائه کند.موضوع دیگری که در هفته گذشته بحث داغ رسانه های جمعی کشورنیز بوده است بحث توافق ایران با گروه FATF که باعث نگرانی هایی در زمینه بحث دسترسی به جزئیات اطلاعات پولی و مالی کشور شده که این موضوعات به طور یقین به صلاح کشور نیست چرا که  اگر اطلاعات کشور بدون محدودیت در اختیار خارجی ها قرار گیرد اقدام درستی نخواهد بود و به خطر افتادن منافع ملی کشوررا در پی خواهد داشت. به طوری که حساسیت امر به گونه ای بود که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته در این رابطه جلسه ای را تشکیل دادند. که حاصل این جلسه تهیه گزارشی برای ارائه به هیات رئیسه و تهیه طرح دوفوریتی الزام دولت به رعایت منافع ملی در راستای همکاری FATFاست که بعد از پایان سرکشی نمایندگان  و تعطیلات تابستانی مجلس امضاء این طرح جمع آوری و به هیات رئیسه ارائه خواهد شد.
    کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روزهای پر کاری را سپری می کند و قطعا با شروع فصل برگریزان، فصل جدیدی برای بازار پولی و مالی کشور رقم خواهد خورد. در باره موضوعات مطرح شده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده ایم که مشروح آن را می خوانید:

    در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بسته ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت برای بررسی بیشتر به  مجلس ارائه شد. در خصوص ابهامات و مشکلی که در این ماده قانون وجود توضیحاتی ارائه دهید؟
    ماده 241 قانون تجارت یعنی اصلاحیه قسمتی از قانون تجارت، که در مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گرفت. هدف از بازنگری ماده یادشده، این بود که تعدد عضویت در هیات‌مدیره به نمایندگی از دستگاه‌های اجرایی ممنوع و همچنین سقف پاداش‌ها نیز محدود شده است؛ از ابهامات مطرح شده در این اصلاحیه این است که مشخص نشده  که موسسات و نهادهای عمومی و شرکت‌هایی که دولت و نهادهای عمومی در آنها سهم دارند با چند درصد سهم (یک یا 50 درصد) نمی توانند بیش از یک عضو هیات مدیره باشندو همچنین بازده زمانی نیز برای قرار گرفتن در هیات مدیره نیزنامشخص است  این ابهام ها موجب شد بسیاری از مدیران و شرکت‌ها تقاضا کنند که این متن مجددا مورد بازنگری قرار گیرد؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر دیدار با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بسته پیشنهادی این سازمان را  در ارتباط با ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت برای بررسی بیشتر به  مجلس ارائه کرد.
    آیا مجلس نیز اعتقادی به وجود این ابهامات دارد؟
    نمایندگان مجلس نیز براین امر اعتقاد دارند ابهاماتی در ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت وجود دارد و به همین منظور در مجلس کار کارشناسی آغاز شده است وامیدواریم با همکاری کارشناسان و متخصصین بورس و اقتصادی این ابهامات را برطرف کنیم.
    همانطور که مستحضر هستید در هفته گذشته مباحثی بر توافق ایران با گروه FATF مطرح بوده و گویا کمیسیون اقتصادی مجلس نیز جلسه ای در این زمینه تشکیل داده است. در این جلسه  چه موضوغاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؟
    در جلسات هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با بررسی این توافق مشخص شد با این وضعیت توافق، منافع ملی کشور و صیانت از حوزه های پولی و امنیتی با مسائل و مشکلاتی رو به رو می شود؛ بنابراین باید در موضوع تجدیدنظر و متناسب با شرایط کشور تصمیمات لازم در این رابطه اتخاذ شود.هرچند مشخص است که دولت برای اجتناب از مقابله با گروه FATF این توافق را انجام داده، اما به طور یقین این توافق تعهداتی را در پی خواهد داشت که منافع ملی کشور را به خطر می اندازد. به دلیل اهمیت موضوع جزئیات گزارش در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت.
    شما فرمودید این توافق و تعهداتی را که ایجاد می کند به ضرر منافع ملی است بیشتر در این زمینه توضیح دهید؟
    بحث دسترسی به جزئیات اطلاعات پولی و مالی کشور مطرح شده که این موضوعات به صلاح کشور نیست و اگر اطلاعات کشور بدون محدودیت در اختیار خارجی ها قرار گیرد اقدام درستی نخواهد بود. همچنین قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تصویب مجلس رسیده اما خواسته آنان درخصوص تبصره 2 ماده یک قانون مذکور است و به بحث مصادیق تروریسم و تشخیص شورای عالی امنیت ملی ورود می کند. این مباحث به طور یقین منافع ملی را به خطر خواهد انداخت و نکته دیگر اینکه امکان دریافت خدمات بانکی برای برخی نهادها وجود ندارد و نمونه آن می توان به مباحث مطرح شده بانک های سپه و ملت اشاره کرد و این موضوع درخصوص نحوه ارائه تضامین در رابطه با صادرات قرارگاه خاتم الانبیاء مشهود است که اگر این روند ادامه یابد بلوکه شدن دارایی های خاتم الانبیاء و دارایی های وزارت دفاع مطرح خواهد شد که باید جلوی آن گرفته شود.
    مشکل بانک های خارجی با ایران چیست ؟
    مشکل اصلی بانک های خارجی در رابطه با همکاری با ایران تحریم های ثانویه از سوی آمریکا است که همچنان به قوت خود باقی است و آمریکا با حفظ تحریم های ثانویه و وضع مقررات سختگیرانه در خصوص برجام موجب شده خارجی ها از همکاری بانکی مطلوب صرف نظر کنند.
    براساس اصول قانون اساسی دولت باید قبل از امضاء توافق نامه های بین المللی از مجلس مجوز اخذ کند آیا این توافق نامه بین المللی محسوب می شود؟
    نظر مرکز پژوهش های مجلس این است که توافقنامه ایران با گروه FATF یک توافقنامه بین المللی است و دولت مکلف بوده در این رابطه از مجلس اجازه اخذ کند.
    به طور یقین براساس فرمایشات شما استمرار توافق با FATF آسیب های جدی به مسائل امنیتی و اقتصادی را در پی خواهد داشت، مجلس در این ارتباط چه برنامه ای دارد؟
    مجلس به بحث FATF به طور جدی ورود می کند و این موضوع در دستور کار است تا چارچوب مشخصه اقدامات دولت در بحث پیگیری FATF به سرانجام برسد. کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این راستا مباحث مطرح شده در زمینه توافق را به زودی جمع بندی و در قالب یک گزارش به هیأت رئیسه مجلس ارائه و درخواست برگزاری نشست غیرعلنی برای تبیین موضوع را ارائه خواهد داد تا مسیر حرکت دولت در ادامه رویکرد FATF مشخص شود.
    گویا در جلسه هفته گذشته کمیسیون اقتصادی طرح دوفوریتی الزام دولت به رعایت منافع ملی در راستای همکاری FATF  مطرح شده است و برای مطرح کردن در صحن علنی مجلس ، این طرح بایدبه امضاء نمایندگان برسد و با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانی و سرکشی به حوزه انتخابیه هستند چه زمانی اقدام برای جمع آوری امضاء صورت خواهد گرفت؟
    پس از تعطیلات مجلس امضای  این طرح  جمع آوری و به هیات رئیسه مجلس ارائه می شود تا پس از بررسی های صورت گرفته در صحن علنی مطرح شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو