عصر بازار

نایب رئیس اتاق ایران:

الحاق به FATF گره‌گشای بخش خصوصی

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن ایران گفت:برای پیوستن به عملیات پولی و مالی جهان راهی جز الحاق به FATF نداریم و الحاق به این کارگروه، گره‌گشای بخش خصوصی در تعامل با نظام مالی جهان است.

الحاق به FATF گره‌گشای بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، پدرام سلطانی در خصوص انتقاداتی که به پذیرفتن مفاد FATF از سوی ایران می شود، گفت: با شفاف سازی که در مورد سوابق تصویب این موضوع در دولت و مجلس صورت گرفت، مشخص شد که مبارزه با پولشویی و تروریسم موضوع جدیدی نبوده و روند چندساله‌ای را در مجلس و شورای نگهبان طی کرده و در نهایت چهارچوب قانون مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم بر مبنای اقتضائات ملی به تصویب مجلس رسید و دولت هم بر همین مبنا مذاکرات را جلو برد.

    وی با بیان اینکه این قانون سیر طبیعی خود را در کشور طی کرده است، اظهار داشت: هر کسی که آشنایی مختصری با الزامات امروزی عملیات پولی و مالی با جهان و در سطح دنیا داشته باشد می‌داند که این قواعد و ضوابط الان به الزامات ارتباطات پولی و بانکی در دنیا تبدیل شده و عملا اگر کشوری این الزامات را نپذیرد، برای خودش فعالیت را سخت و محدود می‌کند.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه پس از امضای برجام باید از نتایج آن استفاده کنیم، افزود: اینکه برای یک کار کوچک، کار بزرگی را مخدوش کنیم منطبق با عقل و منطق نیست و برای پیوستن به عملیات پولی و مالی در جهان، راهی جز پذیرش مفاد FATF نداریم.

    سلطانی با اعلام اینکه قانون مبارزه با پولشویی و تروریسم چهارچوب عقلی و منطقی در مجلس داشته و به تصویب هم رسیده است، گفت: پذیرش FATF الزامات بین الملی دارد و همه کشورها به غیر از تعدادی استثناء این را پذیرفتند.البته ملاحظات مربوط به منافع ملی نیز باید قطعا در این الحاق مورد توجه قرار بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته چندین بار در پذیرش قواعد جهانی شدن تاخیر داشتیم و از این موضوع لطمه دیدیم، افزود:دیگر نباید از این سوراخ دوباره گزیده شویم چرا که موضوع الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی هم اگر زودتر از سوی ایران پذیرفته می‌شد الان خیلی قدرتمندانه تر در این سازمان عضو بودیم و بیشتر از منافع خود دفاع می‌کردیم.

    نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: اما الان تبدیل به بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی شده‌ایم و چشم انداز مشخصی از پیوستن به این سازمان نداریم. بنابراین اینکه جلوی پدیده‌های جهانی ایستاده و با بدبینی به آن نگاه می‌کنیم و بعد در شرایط ناگزیر و ناچار به آن می پیوندیم کار اشتباهی است.

    سلطانی با اشاره به اینکه ما در بخش خصوصی معتقدیم که مجلس و شورای نگهبان با تایید این قانون و دولت با پذیرش این موضوع به الزامات درونی آن درست عمل کرده است، گفت: بخش خصوصی از این قانون حمایت کرده و معتقد است که برای پیوستن به معادلات جهانی باید آن را اجرایی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی