عصر بازار

میزان خسارت «قاچاقچیان موادمخدر» به اقتصاد ایران

عصر اعتبار- رییس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هم اکنون حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان پول در تجارت موادمخدر در چرخش است و قاچاقچیان حداقل ۱۶تا ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارند.

میزان خسارت «قاچاقچیان موادمخدر» به اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی هاشمی  ضمن تاکید برآنکه موادمخدر در هر 24 ساعت 110 میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند افزود: حتی اگر آمار معتادان را 2 میلیون نفر در نظر بگیریم که در آمارها عنوان می‌شود؛ با توجه به آنکه از لحاظ اقتصادی مواد مخدر یک عامل ضدتوسعه است، بر اساس شاخص‌های سال 83 ، این تعداد معتاد سالیانه 40 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کنند؛ این درحالیست که مواد مخدر در هر 24 ساعت 110 میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

    وی تصریح کرد: به عبارت دیگر سالی 12 میلیارد دلار خسارت اقتصادی وارد می‌شود؛ این در حالیست که بنا بر اعلام برخی نهادهای خارجی بررسی کننده هزینه نظامی کشور ها، بودجه دفاعی ایران حدود 10 میلیارد دلار است.

    گردش سالانه اقتصاد مخدرها در ایران به اندازه 13 درصد ارزش بورس ایران است

    رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطرنشان کرد: بنده اطلاع ندارم بودجه دفاعی کشور چقدر است و آیا این ارقام اعلام شده درست است یا خیر، ولی چنانچه فرض بگیریم درست باشد، نزدیکی این دو رقم نشان می دهد که یک معضل اجتماعی چه ابعادی دارد و با هزینه‌های آن چه کارهای دیگری می شود،انجام داد؛ حتی اگر بخواهیم با بودجه‌های عمرانی مقایسه کنیم، با 12 میلیارد دلار سالیانه می‌توان صدها هزار شغل ایجاد کرد، ده‌ها هزار خانه ساخت و چندین تاسیسات زیرساختی ایجاد کرد.

    هاشمی افزود: در حال حاضر ارزش بازار بورس ایران حدود 320 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 92 میلیارد دلار است؛ یعنی ارز کل کارخانجات پتروشیمی، پالایشگاهی، خودرو سازی، فولاد سازی، معدنی، مخابراتی و غیره در بازار بورس 92 میلیارد دلار است؛ این درحالیست که گردش اقتصادی مواد مخدر در هر سال با اندازه 13 درصد ارزش بورس ایران است و این نشان می‌دهد چه مبلغی در این حوزه هدر می‌رود.

    رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر این پول را تقسیم بر 2 میلیون نفر معتاد کنیم، هر معتاد سالیانه 20 میلیون تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند؛ به طوری که بخشی از آن به خانواده‌، بخشی از طریق سرقت و ناهنجاری به جامعه و بخشی هم در قالب هزینه‌های مهار و مبارزه با این پدیده به دولت تحمیل می‌شود.

    آماری از کارمندان و سربازان دستگیر شده به علت همکاری با قاچاقچیان

    هاشمی در ادامه ضمن اشاره به آنکه حداقل 40 هزار میلیارد تومان پول در تجارت مواد مخدر کشور در چرخش است و قاچاقچیان حداقل 16تا 17 هزار میلیارد تومان  در سال فروش دارند گفت: اگر حتی 5 درصد آن پول را در دستگاه‌ها تزریق کنند و حتی اگر 1 درصد کارکنان را آلوده کنند، کافیست تا آنها نفوذ پیدا کرده و به اهداف خود دست پیدا کنند و متاسفانه تجربه هم همین را نشان می‌دهد.

    وی  در ادامه خاطر نشان کرد: براساس بررسی‌های که داشتیم 5/2 درصد از2 میلیون نفر دستگیری‌های کشور طی سال‌های 78 تا 82 را افراد آلوده شده از دستگاه‌ها ( کارمندان در سطوح مختلف) را تشکیل می دادند؛ این درحالیست که در آن سال ها روزانه 65 نفر از چنین افرادی را که با قاچاقچی‌ها همکاری می کردند و البته 30 درصد آنها سرباز بودند، دستگیر می‌کردیم.


    هاشمی ادامه داد: علت این امر آنست که از طرفی بازار مواد مخدر دارای جذابیت اقتصادی بسیار بالایی بوده و از طرفی فقر و بیکاری بالا و تقاضا هم زیاد است؛به این ترتیب مجموع این عوامل باعث چنین فجایعی شده است.

    رییس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در چنین شرایطی باید جذابیت اقتصادی قاچاق مواد مخدر را بگیریم، رونق اقتصادی برای ایجاد اشتغال ایجاد کنیم و از طرفی تقاضا را در کشور از طریق داروهای جایگزین و درمان موثر ارزان قیمت مدیریت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی