عصر بازار

باکاهش نرخ سود بانکی؛

خروج تدریجی سپرده ها از بانک ها به موسسات غیرمجاز

عصر اعتبار- کارشناس مسائل بانکی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی به ضرر اقتصاد و بانک ها است،گفت: به طور یقین با کاهش نرخ سود بانکی شاهد آن هستیم که سپرده های مردم از بانک خارج و پول ها به سمت بازار های ناصحیح مانند موسسات مالی اعتباری که غیر مجاز هستند حرکت می کنند.

خروج تدریجی سپرده ها از بانک ها به موسسات غیرمجاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمد حسن اعتضادی کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه مشکلات سیستمی و ساختاری در نظام بانکی زیاد است که ابتدا باید آنها را ساماندهی کرد، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی به ضرر اقتصاد و بانک ها است چرا که نرخ سود بر سایر پارامترهای بانکی تاثیر می گذارد. نرخ سود بالا منابع مالی را به بانک ها تزریق می کند و دست بانک برای سرمایه گذاری باز است. اما اگر نرخ سود بانکی روند نزولی پیدا کند مردم پول های خود را از بانک ها خارج کرده و به بازارهای غیر مولد می برند که این به نفع اقتصاد نیست.همانگونه که شاهد کوچ سپرده ها با کاهش نرخ دستوری سود بانکی به موسسات مالی و اعتباری غیر مجازهستیم.
    وی ادامه داد: در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی باعث شده است  سپرده گذاران ارزش پول خود را پایین بدانند و پول های خود را از بانک ها خارج کنند که این اقدام ضررهایی به تولید خواهد زد و اینطور نیست که نرخ سود پایین باعث شود تسهیلات به تولید افزایش پیدا کند.
    این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه دولت با این تصور به سمت کاهش نرخ بهره رفته است که تسهیلات بیشتری به تولید داده شود، تصریح کرد: دولت به امید اینکه قیمت تمام شده محصولات تولیدی واحدهای تولیدی را پایین آورد و این امر باعث ارزان شدن کالاها شود نرخ سود بانکی را کاهش داده است.
    به اعتقاد اعتضادی، طرح دولت برای کاهش نرخ سود بانکی ناپخته است چرا که نرخ بهره یکی از فاکتورهایی است که حجم پول را در جامعه تغییر می دهد به همین دلیل بانک مرکزی برای رسیدن به یک راه حل نهایی باید جلساتی را با کارشناسان و بازنشستگان بانکی برگزار کرده و به یک فرمول برسد که کمترین تاثیر منفی را بر اقتصاد بگذارد.
    این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: نبود تناسب همچنین سبب کاهش ارزش پول شده بنابراین سرمایه ها به جای شبکه بانکی به سوی بازارهای سودده دیگر می روند که این امر موجب متشنج شدن اقتصاد خواهد شد.
    وی گفت: برای اینکه بتوان سپرده‌های مردم را در بانک‌ها جذب کرد باید نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌های کشور نرخ جذاب و قابل قبولی باشد. از این رو تا زمانی که نرخ طلاو ارز در بازار ایران بالااست، مردم تمایلی به سپرده گذاری در بانک‌ها ندارند و سرمایه‌ها از بخش تولید خارج و در بازار ارز پس انداز می‌شود.
    این کارشناس بانکی افزود:باید به این نکته تاکید کرد اگر دلار و طلا حرکتی انجام دهد و قیممت ها افزایش یابد شاهد هجوم به سمت این بازار ها خواهیم بود و به طور یقین قیمت ها سرسام آور بالا خواهد رفت و این به نفع کشور نخواهد بود.
    اعتضادی اضافه کرد: ایجاد مشوق هایی در بازار سرمایه و بورس و تشویق مردم برای ورود به این بازار نیز می تواند در کاهش حجم سرمایه های خرد مردم موثر بوده و وضعیت بازار بورس را بهبود بخشد.
    وی گفت: تا زمانی که حجم پول در جامعه جمع آوری نشود و ذخیره های ارزی وصول پیدا نکرده و یک سیستم منظم اقتصادی پیاده نشود مشکل سرمایه های خرد در بازار باقی خواهد ماند.
    اعتضادی با هشدار بر کوچ سپرده های مردم به سمت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز، گفت: به طور یقین با کاهش نرخ سود بانکی شاهد آن هستیم که سپرده های مردم از بانک خارج و  پول ها  به سمت بازار های ناصحیح مانند موسسات مالی اعتباری که غیر مجاز هستند حرکت می کنند. موسساتی که تاییدیه بانک مرکزی را ندارند و فقط بانک مرکزی بر آن نظارت می کند که این برای  سیستم پولی کشور بسیار خطرناک است و سپرده گذاری در این بانک ها با ریسک بالایی است که باید مردم به آن توجه کنند.
    وی با تاکید براینکه فاجعه اصلی سیستم بانکی کشور را می توان همین موسسات مالی اعتباری دانست که با قدرت بسیار در حال فعالیت هستند، گفت:با کاهش نرخ سود به طور یقین بانک ها و هم مردم متضرر خواهند شد. باید در این باره و تبعات خروج نقدینگی از بانک ها به مردم آگاهی داده شود.تا در آینده شاهد متضرر شدن مردم نباشیم همانگونه که در چند سال اخیر شاهد بوده ایم.
    این استاد دانشگاه بر اصلاح سیستم بانکی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر شبکه بانکی در دنیا در حال تغییر است، بانک ها وام نمی دهند و فقط تجهیز منابع می کنند و شرکت های متعدد که وابسته و زیر نظر بانک هستند اینگونه عملیات را انجام می دهند. این امر باعث خواهد شد نرخ ها رقابتی و نظارت ها بیشتر شود. اما متاسفانه در کشور بانک همه کار انجام می دهد.
    اعتضادی تصریح کرد:در حال حاضر بانک ها سود آور نیستند و بانک های خصوصی نیز هم بنگاهداری می کنند، بنابراین بانکداری باید زیرو رو شود و با سیستم های جدید برنظام بانکی کشور حاکم شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو