عصر بازار

۱۰ توصیه برای بهبود وضع مالی تان

عصر اعتبار- برای بهبود وضع مالی تان چه کارهایی انجام دادید؟ آیا به دوران بازنشستگی تان فکر کرده اید؟ آیا توانستید پس اندازی برای اینده تان داشته باشید؟

۱۰ توصیه برای بهبود وضع مالی تان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازده، اکثریت مردم فقط به اندازه‌ی پرداخت یک هزینه‌ی پیش‌بینی ‌نشده‌ با خط فقر فاصله دارند. در حقیقت، طبق یک بررسی اگر 62 درصد بزرگ‌سالان حقوق یک ماه‌شان را دریافت نکنند، بی‌خانمان می‌شوند. غیر از این تعداد، فقط 58 درصد آدم‌ها معتقدند می‌توانند در شرایط اضطراری 500 دلار را با صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر، یا با استفاده از کارت اعتباری یا قرض گرفتن از خانواده یا دوستان تامین کنند. به عبارت دیگر، آدم‌های بسیاری وجود دارند که درحال‌حاضر هیچ‌گونه چتر نجاتی ندارند.

    برای آن‌که از ماندن یا افتادن در چنین دامی جلوگیری کنید، لازم است به دقت به شرایط مالی تان بنگرید و برای 10 توصیه برای بهبود وضع مالی تان اندکی سبک زندگی‌تان را نیز تغییر دهید. خوش‌بختانه، این کار آن‌قدرها هم که خیلی از آدم‌ها از آن می‌ترسند، سخت و دشوار نیست.
    با اجرای فقط چند پیشنهادهای زیر، احتمالا می‌توانید حساب پس‌انداز خوبی داشته باشید و به شکل موثر برای دوران بازنشستگی‌تان برنامه‌ریزی کنیدو در نتیجه با بهبود وضع مالی تان از وضع مالی خوبی برخوردار شوید.


    1. با دقت صورت‌حساب‌های‌تان را بررسی کنید

    آیا تاکنون با دقتِ کامل صورت‌حساب‌های‌تان را بررسی کرده‌اید؟ اگر مانند بسیاری از آدم‌ها دیگر باشید، احتمالا بدون توجه چندانی به نرخ سود یا اشتباهات احتمالی، مبلغ را برای هر صورت‌حساب پرداخت می‌کنید. با بررسی صورت‌حساب‌های‌تان می‌توانید مطمئن شوید بروز اشتباه در محاسبه‌ی صورت‌حساب‌های‌تان باعث افزایش هزینه‌های‌تان نشده است. به علاوه، حسابرسی صورت‌حساب‌ها شما را قادر می‌سازد یاد بگیرید با اضافه کردن 10 دلار به پرداخت‌های اعتباری‌تان در طولانی‌مدت چه مقدار پول می‌توانید پس‌انداز کنید.


    2. از شر هزینه‌های اضافه خلاص شوید

    همه‌ی ما می‌توانیم تصمیم بگیریم چگونه پول‌ّهای‌مان را خرج کنیم، و بیشتر ما حداقل یکی دو بار دچار اشتباهات خطیر شده‌ایم. برای مثال، شاید بخواهید هیکلِ ورزشکاری داشته باشید و تصمیم می‌گیرید ماهی یک بار به باشگاه بروید و مرتبا تصمیم می‌گیرید جلسات‌تان را بیش‌تر کنید، ولی با پرداخت ماهیانه‌ی این هزینه، اصلا تصمیم مالی خوبی نگرفته‌اید. اگر خرید و استفاده از یک چیز برای‌تان ضروری نیست، بهترین تصمیم این است که از شر هزینه‌های غیرضروری خلاص شوید.

    باید به برخی هزینه‌های نامعقول – مانند هزینه‌ی نوشیدنی که از صورت‌حساب ماهیانه‌ی برق‌تان بیش‌تر می‌شود – هوشمندانه نگاه کنید. اگر همیشه در پس‌انداز پول یا پرداختِ به موقعِ صورت‌حساب‌های‌تان دچار سختی هستید، باید تصمیمات سخت بگیرید و چیزهایی را که عملا به هیچ دردتان نمی‌خورند، کم یا به طور کلی حذف کنید.


    3. با طلبکاران در مورد شرایط بازپرداخت دوباره مذاکره کنید

    بسیاری آدم‌ها به اشتباه فکر می‌کنند نرخ سود و شرایط بازپرداخت‌ برای‌شان مثل وحیِ مُنزَل است. در حالی‌که در حقیقت همیشه می‌توانید طلبکاران‌تان را فرا بخوانید و تصمیم به مذاکره‌ی مجدد بگیرید. هرچند در برخی موارد، این ترفند سودی برای‌تان در پی ندارد. به طور کلی، طلبکاران معمولا ترجیح می‌دهند با آدم‌هایی کار کنند که همیشه قسط‌ّهای‌شان را به موقع می‌پردازند و فقط برای بهبود بخشیدن به شرایط بازپرداخت‌ّ‌ها، درخواست تغییر موقتی یا دائم در شرایط قرارداد می‌کنند.


    4. با دقت گزینه‌های تجاری‌تان را بررسی کنید

    گزینه‌های تجاری متعددی وجود دارند که به پس‌انداز دوران بازنشستگی‌تان کمک می‌کنند، ولی باید پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری‌‌های بزرگ با دقت همه‌ی جوانب را بررسی کنید. بازار بورس می‌تواند کاملا غیرقابل پیش‌بینی باشد، ولی برخی سهام‌ها باثبات‌تر هستند یا احتمال بازگشت سریع‌شان بیش‌تر است. مطالعه‌ی روند بازار و مشاوره با کارگزار باتجربه می‌تواند در اتخاذ تصمیمِ بهتر کمک‌تان کند.

    اختیارنامه‌های سهام دودویی روش‌های‌ مطمئن دیگری هستند که خیلی آدم‌ها از آنها بی‌اطلاع‌اند. به طور خلاصه، اختیارنامه‌های سهام دودویی این امکان را به شما می‌دهند نه تنها مشغول خرید و فروش سهام، جفت‌ّهای ارز، خرید و فروش کالا و شاخص‌ّهای بازار شوید، بلکه هم‌چنین بتوانید در یک دوره‌ی زمانیِ خاص شرایط‌شان را پیش‌بینی کنید. اگر پیش‌بینی‌های‌تان دقیق باشد، سود بسیار دلچسبی نصیب‌تان می‌شود. البته در صورتی که حدس‌های‌تان اشتباه از آب در‌آمدند، برای پیشگیری از زیان مالی هنگفت می‌توانید از روش‌های محافظت در برابر زیان استفاده کنید. به عبارت دیگر، اختیارنامه‌های سهام دودویی می‌توانند راه مطمئنی برای موفقیت و به‌دست آوردن پول اضافه از حساب‌ پس‌انداز‌تان باشند.


    5. استفاده از سرمایه‌گذاری‌های پربازده

    سرمایه‌گذاری‌های پربازده نسبت به اوراق خزانه با نرخ سود بسیار اندک، دارای ریسک بیش‌تری هستند، ولی به این معنی نیست که نمی‌توانید سودی از آن کسب کنید. هر قدر جوان‌تر باشید، قمار کردن در سرمایه‌گذاری‌های واقعیِ پربازده برای‌تان امن‌تر است، زیرا در صورت برخورد با ضرر و زیان، زمانِ کافی برای بازیابی خودتان خواهید داشت.

    لطفا دقت کنید این نوع سرمایه‌گذاری برای آدم‌هایی که پس‌انداز اندکی دارند و نمی‌خواهند همه چیزشان را سرمایه‌گذاری کنند مناسب نیست. اگر 10 تا 20 درصد پس‌اندازتان را در سرمایه‌گذاری‌های پربازده با پیشینه‌ی نسبتا مطمئن وارد کنید، در آخر می‌توانید نسبت به راه‌ّ‌های امن‌تر به سود بیش‌تری دست یابید.

    با این حال، ‌اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری امن‌تری داشته باشید، بازار پول می‌تواند با سود سالیانه حداقل 1 درصد، گزینه‌ی خوبی برای‌تان باشد. یعنی اگر50،000 دلار پس انداز داشته باشید، در پایان سال 500 دلار به‌دست می‌آورید.


    6. طرح‌های بازنشستگی‌تان را بهینه کنید

    طرح بازنشستگی‌تان به ویژه اگر رییس اداره‌تان، طرح‌های محدودی پیش روی‌تان بگذارد، بسیار گیج‌کننده است. با این حال وقتی نگاهی به شرایط متزلزل بازار بورس می‌اندازید، سرمایه‌گذاری در آن‌جا نیز بسیار ترسناک به نظر می‌رسد.

    به جای فرار کردن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اندکی زمان صرف کنید و به دقت گزینه‌ّهای‌تان را بررسی کنید. ممکن است احساس کنید طرح بازنشستگیکه به آدم‌های هم‌ سن و سال‌تان ارائه می‌شود، مناسب‌تان نباشد. البته با این‌که چنین طرح‌هایی پول زیادی نصیب‌تان نمی‌کنند، ولی ریسکِ از دست دادن پول را برای‌تان به حداقل می‌رسانند.


    7. برنامه‌ی پس‌انداز هفتگی داشته باشید

    فقط در یک سال، می‌توانید آن‌قدر پس‌انداز داشته باشید که با یک هزینه‌ی 500 دلاریِ پیش‌بینی نشده، فاجعه‌ای برای‌تان رخ ندهد. فقط با هفته‌ای 10دلار، پس از یک سال می‌توانید حساب پس‌اندازی به اندازه‌ی 520  دلار داشته باشید. این برنامه شاید برای آدم‌هایی که هر ماه زندگی‌شان را بر اساس حقوق اندک‌شان می‌گذرانند، غیرقابل اجرا باشد، ولی قطعا می‌توانید با اولویت‌بندی هزینه‌ها و حذف کردنِ هزینه‌های غیرضروری، این کار را انجام دهید.


    8. حساب درآمد و خرج دقیقی داشته باشید

    طبق نظرسنجی گالاپ، 68 درصد امریکایی‌ها حساب دقیقی بر دخل و خرج‌شان ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. این بزرگ‌ترین اشتباهی است که به شدت می‌تواند توانایی‌تان را برای پیگیریِ بهبود وضع مالی تان کم کند. به جای آن‌که بدون هیچ فکر در مورد بهبود وضع مالی تان، پول‌تان را خرج کنید، باید بنشینید و ماهانه درآمد و خرج‌تان را محاسبه کنید. این حساب و کتاب باید شامل همه چیز از جمله هزینه‌ّهای اصلی تا خریدهای کوچک باشد.

    با این کار، می‌توانید واقعا بر خرج‌های‌تان نظارت داشته باشید، و راحت‌تر هزینه‌ّهای غیرمعقول‌تان را حذف کنید. به صورت منظم بر این حساب‌ها نظارت کنید و هر چند وقت یک بار اعداد و ارقام‌اش را به روز کنید؛ این قطعا بهترین راهی است که می‌توانید جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرید.


    9. دنبال سرگرمی‌های رایگان یا ارزان بشد

    همه‌‌ی ما نیاز به سرگرمی یا راهی برای خالی کردن انرژی و احساسات منفی‌مان داریم. برخی از ما، این کار را از طریق تماشای تلویزیون انجام می‌دهیم. به صورت میانگین هزینه‌ی شبکه‌های تلویزیونی به 99 دلار می‌رسد، و قطعا راه خوبی برای صرفه‌جویی نیست. در عوض، می‌توانید از طرق رایگان نظیر نتفلیکس یا هولو استفاده کنید. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ّها، می‌توانید از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مجانی لذت ببرید.

    پیاده‌روی و بسیاری فعالیت‌های فیزیکی دیگر نیز روش‌های مجانی و ارزان‌قیمتی هستند که می‌توانید اوقات فراغت‌تان را با آنها پر کنید و از فواید سلامتی‌شان نیز بهره ببرید. اگر ترجیح می‌دهیم در منزل بمانیم و کار آرام‌تری انجام دهید، با وب‌گاه scribd.com فقط با ماهی 9 دلار می‌توانید به بی‌نهایت کتاب رایانه‌ای و مصور دسترسی پیدا کنید. نقاشی و طراحی نیز از جمله سرگرمی‌های محبوبی است که فقط با پرداخت اندکی هزینه‌ی اولیه، می‌توانید از ساعت‌ها سرگرمی ارزان‌قیمت لذت ببرید.


    10. اهداف شخصی‌تان را اولویت‌بندی کنید

    همه‌ی ما در کنار این‌که آرزو می‌کنیم کارمان به بیمارستان نکشد، و اگر این اتفاق بیفتد، ورشکست‌مان نکنند، گاهی اهداف شخصی هم داریم. اولویت‌بندیِ این اهداف می‌تواند در خرج کردنِ هوشمندانه‌ترِ پول‌های‌مان به ما کمک کنند. به عنوان مثال، برخی آدم‌ها عادت دارند روزانه در کافی‌شاپ قهوه‌ی اسپرسو بخورند، ولی همیشه افسوس می‌خورند نمی‌توانند هر ماه به ماساژدرمانی بروند.

    اگر کاهش استرس و بهبود سلامتی یکی از اهداف شخصی‌ آن فرد باشد، بنابراین تصمیم معقولانه این است که اسپرسو روزانه‌اش را متوقف و در عوض برای ماساژِ ماهانه پول جمع کند. به خاطر داشته باشید، همیشه می‌توانید در منزل با قیمت بسیار ارزان‌تر قهوه بخورید. با این کار می‌توانید روزانه بدون از دست رفتن اهداف‌تان، پول جمع کنید. مهم نیست اهداف شخصی‌تان چه باشد، اگر با هزینه‌های روزانه‌تان هوشمندانه‌تر برخورد کنید، حتما می‌توانید به آنها دست پیدا کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو