عصر بازار

واکنش سرمایه گذاران به اقدام بانک مرکزی چه باید باشد؟

آغاز هفته ای پر رویداد برای بازارها

عصر اعتبار- هفته پیش شرایط در بازارهای مالی چندان رضایت بخش نبود؛ زیرا درحالی که سرمایه گذاران منتظر برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری بودند سرنخی از نتیجه این نشست وجود نداشت.

آغاز هفته ای پر رویداد برای بازارها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، ابتدای هفته یکی از اعضاء کمیته یاد شده بر احتیاط در بالا بردن نرخ های بهره تاکید کرد و این در حالی است که اکثر اعضاء کمیته با بالا بردن نرخ های بهره موافق هستند و برخی خیرهای مهم از اقتصاد آمریکا نشان می دهد شرایط برای محدود شدن سیاست های حمایتی فراهم تر شده است. هفته پیش نرخ تورم در ماه گذشته در مقیاس سالانه و ماهانه اعلام شد. رقم اعلام شده بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود و این به معنای حرکت اقتصاد به سمتی است که بانک مرکزی تمایل دارد.

    در هفته پیش رو مجموعه از گزارش ها از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود. همچنین وزارت کار این کشور وضعیت بازار کار در هفته قبل را اعلام خواهد کرد و در نهایت روز جمعه وضعیت بخش تولید کارخانه ای در ماه جاری میلای از سوی موسسه مارکیت اکونومیکس اعلام می شود.

    در اروپا این هفته گزارش هایی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات منطقه یورو، آلمان و فرانسه منتشر می شود. اما این هفته مهمترین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست و سرمایه گذاران مایلند بدانند تا روز چهارشنبه که نتیجه نشست مشخص می شود و بعد از آن باید چه رفتاری در بازارهای مختلف داشته باشند.

    انتظار می رود تا روز چهارشنبه که نتیجه نشست مشخص می شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند و این احتیاط، منطقی و طبیعی است زیرا هنوز مشخص نیست نتیجه نشست چه خواهد بود. اقتصاددان ها معتقدند در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی داده نخواهد شد اما بیانیه پایانی نشست و سخنانی که جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست در جمع خبرنگاران خواهد گفت اهمیت بالایی دارد.

    وی در سخنرانی اخیر خود نسبت به افق اقتصاد آمریکا ابراز امیدواری کرد و گفت شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره آماده تر است. برخی تحلیلگران معتقدند در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده بازارها را برای زمانی که نرخ های بهره را بالا می برد آماده کند. بدین ترتیب پیش بینی شده محتوای بیانیه پایانی نشست به شکلی باشد که احتمال افزایش نرخ های بهره تا پایان سال بیشتر شود.

    اگر این پیش بینی تحقق یابد شاهد رشد ارزش دلار، فشار بیشتر بر قیمت طلا و دیگر مواد خام و احتیاط سرمایه گذاران در بازارهای مالی خواهیم بود. تحلیلگران می گویند بانک مرکزی آمریکا در یکی از سه نشست خود تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد و وضعیت شاخص های اقتصادی در این اقدام تاثیری نخواهد داشت.

    از دید این تحلیلگران، زیان پایین باقی ماندن نرخ های بهره برای مدتی طولانی بیشتر از بالا بردن آنهاست حتی اگر شرایط کاملا برای این اقدام فراهم نباشد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی