عصر بازار

خطری جدی برای اقتصاد جهان;

هشدار HSBC درباره افزایش عدم توازن حساب‌های جاری

عصر اعتبار- بانک HSBC در گزارشی تحلیلی نوشت: افزایش عدم توازن حساب‌های جاری کشورها در سراسر جهان، مشکلات زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

هشدار HSBC درباره افزایش عدم توازن حساب‌های جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، بر اساس گزارش بانک HSBC، عدم توازن حساب جاری جهانی مجددا بازگشته و با خود فشارهای ضدتورمی و کشیدن ترمز رشد جهانی آورده است. اما مسئله‌ای که این موضوع را نگران کننده می‌کند، این است که پاسخ سیاست‌های بین‌المللی به این مشکل احتمالا به یک راه بسیار طولانی نیاز خواهد داشت.

    بر اساس اظهارات جانت هنری، اقتصاددان ارشد بانک HSBC، سال گذشته نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی بود. پس از رشد متوسط بعد از بحران مالی، عدم توازن حساب جاری هم از لحاظ دلاری و هم از نظر سهم GDP بار دیگر شروع به بیشتر شدن کرد، و در آلمان، چین و ژاپن با  بیشترین مازاد حساب جاری همراه بود. با توجه به معیارهای قبلی، محاسبات HSBC نشان می‌دهد که در سال جاری عدم تعادل جهانی به مقادیر بالای سال 2007 نزدیک خواهد شد.

    هنری گفت: «پس‌اندازهای اضافی از اقتصادهای مازاد که برای عدم تخصیص منابع مورد سرزنش قرار می‌گیرند، در نهایت منجر به بحران مالی جهانی خواهد شد. بنابراین این واقعیت که عدم توازن جهانی در حال رشد است، می‌تواند مجددا زنگ خطر را به صدا در آورد.»

    در حالی که کشورهایی با کسری حساب جاری بزرگ از این اوضاع شکایت دارند، هنری معتقد است تنها کشورهای دارای کسری از این مسئله رنج نمی‌برند. این همان چیزی است که جان مینارد کینز با اصطلاح تناقض صرفه‌جویی از آن یاد می‌کند. او با تشریح اینکه چگونه صرفه‌جویی اضافی به طور کلی موجب افت جهانی اقتصاد می‌شود، از مورد تهدید قرارگرفتن ارزش پس‌انداز کشورهای طلبکار می‌گوید.

    هنری اولین نفری نیست که افسوس این وضعیت را می‌خورد. سال گذشته بن برنانکه، رئیس سابق فدرال‌رزرو در یادداشتی نوشته بود، مازاد مبادلات تجاری آلمان یک مشکل است. این در حالی است که مایکل پتیس استاد اقتصاد دانشگاه پکینگ و ریچارد کو محقق موسسه تحقیقاتی نومورا قبلا در خصوص حل مسائل مازاد مبادلات تجاری چین و ژاپن هشدار داده بودند. با وجود هشدارهای متعدد از این مشاهیر، هنری نسبت به حل شدن این عدم توازن در آینده نزدیک اصلا خوش‌بین نیست.

    برای هر سه کشور، یافتن راهی برای افزایش تقاضا نقطه کلیدی است. HSBC معتقد است ژاپن باید اقدامات شدیدتری را برای افزایش سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها انجام دهد. آلمان سومین سال متوالی است که مازاد بودجه را تجربه می‌کند.

    چین نیز به یک خط مشی سیاست‌گذاری مناسب نیاز دارد. این کشور می‌خواهد افزایش درآمد خانوارها را به عنوان بخشی از اقدامات طرف عرضه مهندسی کند و با آزادسازی حساب سرمایه، سهم نسبی از مصرف داخلی را در تولید اقتصادی تقویت کند. اما این هدف متعادل‌سازی میان مدت با تقاضای پکن برای تثبیت چرخه اعتبار در تعارض است.

    هنری نوشت: مهار این هیولای سه سر عدم تعادل شاید به سختی آخرین خان دوازده‌گانه هرکول باشد: دستگیری سربروس، سگ سه سر دنیای مردگان.  وقتی ما به انتخاب‌ها نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که به برخی تنظیمات داخلی و خارجی در طول زمان اتفاق خواهد افتاد، اما ما اعتماد کمی داریم که این اتفاق‌ها زود رخ بدهد، موضوعی که نشان می‌دهد این عدم توازن، ثبات مالی و رشد اقتصاد جهانی را به خطر خواهد انداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی