عصر بازار

جنب و جوش وام‌گیرندگان مسکن در شهرهای کوچک

عصر اعتبار- با تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن از ۱۱ به ۹.۵ درصد، سهم شهرهای کوچک از تعداد تسهیلات از رتبه سوم به رتبه اول ارتقا یافته است.

جنب و جوش وام‌گیرندگان مسکن در شهرهای کوچک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با این‌که هنوز تعداد مراجعات به بانک مسکن برای دریافت وام چندان زیاد نیست ظاهرا کاهش نرخ سود تسهیلات به 9.5 درصد مخاطبین بیشتری را جذب این وام‌ها کرده و بنا به گفته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن تعداد مراجعات تقریبا دو برابر شده است.

    تلاش سه ساله دولت برای افزایش قدرت خرید مسکن سرانجام از شروع سال جاری به ثمر رسیده است. بانک مسکن تسهیلاتی را که در انتهای دولت قبل 20 میلیون تومان بود به سقف 160 میلیون تومان در تهران، 120 میلیون تومان در شهرهای بالای 200 هزار نفر و 80 میلیون تومان در شهرهای زیر 200 نفر با نرخ سود 9.5 درصد و مدت بازپرداخت حداکثر 12 ساله رساند. با این حال کارشناسان معتقدند اکتفای صرف به این ابزار نمی‌تواند منجر به خارج کردن مسکن از رکود شود و در این فرآیند نباید از تقویت بخش عرضه غفلت کرد.

    دولت یازدهم قصد ادامه مسکن مهر را ندارد و با اتمام این طرح در پایان سال جاری پرونده آن را می‌بندد. اما طرحی که دولت از آن به عنوان استراتژی خود نام می‌برد نوسازی بافت‌های فرسوده است که آن را مقرون به صرفه‌تر از ساخت و ساز در بیابان می‌داند. با این حال انبوه‌سازان به سرمایه‌گذاری و تجمیع پلاک در بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌ای به طور جدی ورود پیدا نکرده‌اند؛ چرا که مسکن هنوز از رکود خارج نشده و مشتری برای این بازار نیست.

    با این‌که از ابتدای سال جاری معاملات مسکن در شهر تهران روند نسبتا افزایشی به خود گرفته و ماهیانه 15 تا 20 درصد با افزایش معاملات مواجه بوده است در شهرستان‌ها تعداد معاملات چنگی به دل نمی‌زند و در مردادماه با کاهش 54 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. اما کارشناسان می‌گویند احتمالا در ماه‌های آینده اقتصاد مسکن در شهرستان‌ها تحت تاثیر معاملات تهران روند افزایشی به خود می‌گیرد که یکی از نشانه‌های این پیش‌رونق در بالا رفتن تعداد مراجعات برای دریافت تسهیلات مسکن در شهرهای کمتر از 200 هزار نفر بروز کرده است.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن درباره سهم مناطق شهری مختلف از افتتاح حساب صندوق یکم گفت: پیش از کاهش تک رقمی شدن نرخ سود، میانگین افتتاح حساب روزانه به ترتیب در تهران 160 درصد رشد، شهرهای بالای 200 هزار نفر 125 درصد رشد و شهرهای کوچک 103 درصد رشد داشته است.

    محمدحسن مرادی با بیان اینکه شهرهای بزرگتر استقبال بیشتری از این تسهیلات داشته‌اند، افزود: با تک رقمی شدن نرخ سود این تسهیلات از دهم شهریور، بیشترین استقبال به ترتیب به شهرهای کوچک با 166 درصد رشد، شهرهای بالای 200 هزار نفر با 159 درصد رشد و شهر تهران با 144 درصد رشد اختصاص داشت که نشان می دهد کاهش نرخ سود تسهیلات به تبع کاهش نرخ سود سپرده در شهرهای کوچک، جذابیت بیشتری داشته است.

    مرادی، پیش‌تر اعلام کرده بود همه تلاش بانک این است که رژیم پس انداز مسکن که یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان یک روش مطمئن تامین مالی برای تهیه مسکن است را احیا و تقویت کند.

    وی افزود: روش پس انداز برای خرید مسکن یک تجربه موفق در دنیاست و در شرایط اقتصادی، پس انداز تنها راه مطمئن برای تامین مالی بخش مسکن است و از این طریق تعداد قابل توجهی از خانوارها صاحب خانه شده اند.

    مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به تسهیل شرایط برای دریافت تسهیلات خرید مسکن با استفاده از صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: با ایجاد صندوق پس انداز مسکن یکم، سقف وام مسکن اعطایی از 20 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافت و توانست بخش بیشتری از هزینه مسکن را نسبت به گذشته پوشش دهد.

    به گفته مرادی، افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم (تا 11 مرداد) نسبت به سال گذشته به میزان 112 درصد و نسبت به سه ماهه نخست سال جاری 77 درصد رشد داشته است.

    هم‌چنین مدیرعامل بانک مسکن به عملکرد بانک مسکن در صندوق پس انداز مسکن یکم اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش سود تسهیلات این صندوق استقبال از افتتاح این حساب بسیار افزایش یافته است به طوری که میانگین افتتاح این حساب در سال 1394 حدود 169 فقره در روز بود، اما امسال میانگین روزانه افتتاح این حساب به 384 فقره در روز و هفته گذشته با کاهش سود تسهیلات این صندوق به 8 و 9.5 درصد به 468 فقره رسیده است.

    محمدهاشم بت شکن با بیان اینکه افتتاح صندوق پس انداز یکم برای نخستین بار از خرداد ماه سال گذشته در شعب بانک مسکن رونمایی شد، گفت: تا چهارشنبه هفته گذشته تعداد حساب‌های صندوق پس انداز یکم به 68 هزار و 786 فقره رسید و در مجموع متقاضیان در این حساب ها 14235 هزار میلیارد ریال سپرده‌گذاری کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو