عصر بازار

مطالبات معوق، بهای تمام شده پول را افزایش داد

ادامه کاهش نرخ سود بانکی باید همسو با سایر بازارها باشد

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان گفت: تنها یک بانک نمی‌تواند اعلام کند که آمادگی کاهش نرخ سود را دارد، بلکه کل شبکه اقتصادی کشور باید برای این کار محیا شوند.

مطالبات معوق، بهای تمام شده پول را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، در خصوص سیر نزولی سود بانکی و احتمال تک رقمی شدن آن در آینده‌ای نزدیک اظهار داشت: با توجه به حجم پول موجود در کشور، تک رقمی شدن نرخ سود بانکی متناسب با وضعیت کشور نیست و در صورتی که در این زمینه افراط و تفریطی صورت گیرد قطعا آسیب‌زا خواهد بود.

    وی در مورد ادامه در خصوص احتمال خروج منابع از بانک‌ها پس از کاهش نرخ سود بانکی، گفت: علی‌رغم این که نرخ سود بانکی 15 درصد است در بانک ما چنین اتفاقی‌رخ نداده و منابع از بانک ما خارج نشده وضرری به بانک ما وارد نشده است.

    مدیرعامل بانک‌حکمت ایرانیان با بیان اینکه باید سایر بازارها نیز کشش کم شدن نرخ سود بانکی را داشته باشد، افزود: هم اکنون همه بازارهای ما قابلیت این نرخ سود را ندارند و اگر وضعیتی ایجاد شود تا تورم در بازار باعث تهییج مردم برای خروج سپرده‌ها از بانک‌ها شود امکان لطمه خوردن به منابع بانک‌ها و سرمایه مردم وجود دارد.

    وی ادامه داد: در بازاری که غیرحقیقی قیمت‌ها را بالا برده و دستکاری شده باشد امکان دارد مردم متضرر شوند و نیازمند مراقبت بیشتر هستیم.

    عسگرزاده تصریح کرد: باید تمامی جوانب بازار را برای نرخ سود بانکی سنجید. پس از آن نرخ سود را دستکاری کرد. هر چند تا کنون در این زمینه موفق بودند و نرخ 15 درصد هم اکنون مناسب است اما در صورتی که این نرخ پایین‌تر از این میزان بیاید باعث شوک می‌شود و شوک به بازار پولی قطعا نیازمند بررسی عمیق‌تری است .

    وی افزود: این قضیه همانند موضوع تورم است. تورم 15 درصدی صورت نرم کار بود اما اکنون به قسمت سخت آن رسیدیم که اگر یک دهم  پایین‌تر بیاید هنر است .

    عسگرزاده  با بیان این که در حوزه قیمت تمام شده پول باید مراقبت کرد، تصریح کرد: تسهیلاتی را مردم گرفته‌اند و به صورت معوقات بانکی درآمده است باعث لطمه به قیمت تمام شده پول در بانک‌ها می‌زند و امکان فرار منابع را نیز در پی دارد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک حکمت ایرانیان آمادگی این را دارد تا نرخ سود پایین‌تر بیاید؟ گفت: تنها یک بانک نمی‌تواند اعلام کند که آمادگی این موضوع را دارد بلکه کل شبکه اقتصادی کشور باید محیای این کار شود تا در سیستم دولت و سیستم سرمایه بانک‌ها مشکلی به وجود نیاید. شبکه بانکی باید بتواند پاسخگوی مابقی مردم که تقاضای تسهیلات دارند باشد.

    مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان تاکید کرد:  نباید به خاطر هدف کوچک‌تری باعث بحران در کشور شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی