عصر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه:

کاهش مجدد سود بانکی به اقتصاد و بورس کمک نمی‌کند

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش دستوری نرخ سود سپرده های بانکی تاکنون تاثیری بر بازار سرمایه نداشته است، گفت: اگر کاهش سود سپرده‌ها بیش از این باشد امکان دارد به اقتصاد ضربه وارد شود.

کاهش مجدد سود بانکی به اقتصاد و بورس کمک نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامرضا سلامی درباره تاثیرات کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و ارتباط آن با بازار سرمایه اظهار کرد: اعمال سیاست‌های پولی و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار سرمایه تاثیری نداشته و بازار سرمایه از قبل نیز وضعش بدتر شده است.

    وی افزود: اگر کاهش سود بانکی بیش از این باشد امکان دارد جای دیگری از اقتصاد ضربه بببیند.  قرار نیست برای اینکه بورسمان را نجات دهیم باقی اقتصادمان را خراب کنیم.

    عضو پیشین شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد: البته که هرچه نرخ بهره پایین تر بیاید گرفتن تسهیلات راحت‌تر می‌شود و رونق بیشتری به وجود می‌آید اما کاهش دستوری نرخ سود تا همین حدش‌هم، آثار چندان مثبتی بر بازار سرمایه به جای نگذاشته است.

    سلامی در پاسخ به اینکه بانک مرکزی چه سیاست هایی مفیدی را برای رشد بازار سرمایه می تواند داشته باشد،  گفت: بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد،  مهم ‌ترین مشکل اقتصاد ما بدهی وحشت دولت به سیستم بانکی و سایرین است، اگر این موضوع حل نشود هیچ راهکاری نمی‌تواند کلیت اقتصاد را نجات دهد.

    وی تصریح کرد: تا به حال دولت برای رفع این بدهی تلاش آنچنانی نکرده در صورتی که راه‌کار خلاص شدن از این بدهی نیز مشخص است. ما باید اوراق با قدرت خرید ثابت و متکی به ارز منتشر کنیم تا سرمایه گذاران در این اوراق حداقل تا زمان سررسید، قدرت پولشان حفظ شود، چراکه در حال حاضر کسی اوراق 10 ساله ریالی حتی با نرخ 20 درصد را هم خریداری نمی‌کند.

    این عضو پیشین شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران اضافه کرد: تنها اوراقی که دولت تا کنون توانسته به فروش برساند اوراق کوتاه مدت است از طرفی این اوراق مشکل بدهی دولت را حل نمی‌کند. تا زمانی که مشکل سرمایه پایین بانک‌های دولتی و بدهی به پیمانکاران حل نشود اقتصاد راه نمی‌افتد. از طرفی به علت کاهش در آمد نفتی، دولت پولی ندارد که بابت بدهی‌هایش به طلبکاران بپردازد.

    سلامی درباره ارتباط انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا با بازار سرمایه ایران گفت: این مسئله اصلا با بازار سرمایه ایران ارتباطی ندارد البته این انتخابات در درآمد بعضی از صنایع مانند صنایع فولاد، مس و پتروشیمی که قیمت محصولاتشان در بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود تاثیر می‌گذارد اما در کل هیچ ارتباطی بین اقتصاد دنیا و بازار سرمایه و اقتصاد ایران نیست چرا که بازار سرمایه ما عمقی ندارد که آن را متکی به اقتصاد جهانی بدانیم.

    وی درباره تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری ایران بر بورس تهران نیز اظهار کرد: انتخابات ایران هم اثری بر بازار سرمایه نخواهد داشت و تنها ممکن است مدتی کوتاهی از لحاظ روانی بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد که این اثر هم بعد از گذشت مدت زمانی از بین می‌رود.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره علت کاهش حجم معاملات در بورس تهران گفت: مردم اعتمادی به این بازار سرمایه ندارند. پشتوانه سهام سود شرکت‌هاست و شرکت ها هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. در حال حاضر رکود در شرکت‌ها حاکم است و آسیب‌پذیرترین شرکت‌ها، ‌ شرکت های بورسی هستند.

    سلامی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت سهام بانک‌ها وضعیت نامطلوبی دارد و این ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد است. با این اوضاع شرایط مطلوب نمی‌شود مگر اینکه به صورت تصنعی به بازار رونق کاذب بدهند؛ به طور مثال پولی از فروش نفت به بازار تزریق شود تا هم بورس و هم مسکن به صورت  سفته بازانه رونق پیدا کند که این رونق کاذب نیز موضوعی را حل نمی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو