عصر بازار

چشم انداز آینده مثبت بانک مشترک ایران-ونزوئلا

عصر اعتبار- بانک ایران-ونزوئلا توانسته است با توجه به عملکرد خود چشم انداز مثبتی از فعالیت خود عرضه کند.

چشم انداز آینده مثبت بانک مشترک ایران-ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بانک های مشترک همواره به عنوان یکی از نشانه های روابط مشترک و نزدیک بین کشورها به شمار می آیند. در این میان دو کشور ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشوری که روابط نزدیکی با یکدیگر دارند تلاش کردند به روابط اقتصادی خود جان تازه ای ببخشند و این امر با تاسیس بانک مشترک ایران - ونزوئلا در سال 1388 به انجام رسید. این بانک در سال 88 با اختصاص سرمایه 200 میلیون دلار کار خود را آغاز کرد که هر یک از دو کشور ایران و ونزوئلا نیمی از این پول را تامین کردند. افتتاح این بانک مشترک ایرانی - ونزوئلایی بخشی از توافقی است که در ماه مارس سال 2007 میان دو کشور به امضا رسید. با توجه به اینکه بانک مشترک در ایران تاسیس می شود تحت قوانین و مقررات بانکی کشور خواهد بود و از این جهت نیز نظارت بر آن مانند سایر بانک ها بر عهده بانک مرکزی است.

    با این حال همواره در میان صاحبنظران و در مورد عملکرد و اهداف بانک مشترک ایران و ونزوئلا سوالاتی مطرح بوده است. به همین دلیل اتاق خبر تصمیم گرفت گفت و گویی با داوود بنایی مدیرعامل این بانک در مورد عملکرد این بانک و سوالاتی که در این باره مطرح است داشته باشد که مشروح آن در ادامه می آید:

    ابتدا خود و بانک مشترک ایران - ونزوئلا را معرفی کنید؟
    من داوود بنایی دارای مدارک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و اقتصاد که در سال 86 به عنوان عضو هیات مدیره بانک مشترک ایران - ونزوئلا منصوب شده ام. از تاریخ 1/10/92 نیز عهده‌دار مسئولیت مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره بانک بوده‌ام.
    عضویت در هیأت عامل و معاونت برنامه‌ریزی و امور منابع انسانی سازمان خصوصی‌سازی، مشاور مدیرعامل و مدیر امور برنامه‌ریزی و بهبود روشهای بانک توسعه صادرات ایران، مدیرکل دفتر امور بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران، مشاور و معاونت امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون دفتر امور بازرگانی سازمان برنامه و بودجه، عضویت در کمیسیون فرعی شورای پول و اعتبار و ... نیز بخش دیگری از سوابق خدمتی اینجانب را تشکیل داده است.

    با توجه به اینکه بانک ایران- ونزوئلا اولین بانک مشترک در ایران به حساب می آید، ممکن است توضیح بیشتری در مورد تاریخچه و دلیل تاسیس این بانک بدهید ؟
    بانک مشترک ایران-ونزوئلا به عنوان یک موسسه مالی توسعه ای رویکردی بین المللی، جزو بانک‌های غیر دولتی نظام بانکی ایران می باشد.
    این بانک اولین تجربه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی تاسیس بانکی مشترک با رویکردی دو ملیتی و بین‌المللی با مشارکت کشوری ثالث (جمهوری بولیواری ونزوئلا) به شمار می‌آید.
    بانک مشترک با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا و انجام تمامی فعالیتها و خدمات بانکی در کشور ایران و فعالیتهای بانکی بین‌المللی در تمامی کشورهای طرف مناسبات کشور جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 5/11/1388 ثبت و راه‌اندازی گردیده است.
    در حال حاضر بیش از 6 سال از حیات بانک سپری شده و به رغم آنکه آغاز فعالیت بانک مصادف با دوران برقراری تحریمهای ظالمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده اما بانک مشترک در سایه عنایات حضرت حق و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و هم سو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، به رغم محدودیتهای عملیاتی موجود، موفق به تکمیل سبد خدمات بانکی خودو عرضه آنها به مشتریان و مراجعین محترم بانک شده و عملکرد مثبتی را به واسطه‌ی برخورداری از سازمانی کوچک و پویا، نیروی انسانی جوان، پرتلاش و پاسخگو، مدیریت هدفمند و بهره‌گیری از فن‌آوریهای روز بانکی و تمامی ظرفیتهای موجود تحصیل نموده است.
    در شرایط کنونی و دوران پسا برجام نیز دامنه‌ی انجام فعالیتهای بانکی بین‌المللی بانک و گسترش روابط کارگزاری، فزونی یافته و برنامه‌های عملیاتی اعتباری خود را معطوف حوزه‌های بانکداری شرکتی و بانکداری اختصاصی نموده است.
    بانک مشترک ایران - ونزوئلا تمامی سعی خود را به منظور اجرای کامل ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی مراجع ذی‌صلاح و ناظر به کار گرفته و خوشبختانه تاکنون موفق به حفظ و تقویت منافع تمامی ذی‌نفعان اعم از سهامداران، مشتریان و کارکنان خود گردیده است.

    اهداف تاسیس بانک مشترک ایران و ونزوئلا چیست؟
    بانک مشترک ایران – ونزوئلا با سرمایه گذاری مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا، در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و استانداردهای بین‌المللی، باهدف شناسایی خدمات بانکی مورد نیاز مشتریان، جذب و تجهیز منابع مالی از بازارهای پول و سرمایه داخل و خارج از کشور، تامین مالی طرحهای سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت و ارایه سایر خدمات بانکی و مشاوره‌ای به مشتریان، در کشور جمهوری اسلامی ایران تاسیس و راه‌اندازی گردیده تا زمینه‌های لازم برای حضور و توسعه فعالیتهای تجار، سرمایه‌گذاران و فعالین بخشهای تولیدی و خدمات فنی و مهندسی در سطح بین‌المللی فراهم آید.
    در حقیقت نوع فعالیت اعتباری این بانک نوعی بانکداری شرکتی با مشتریان خاص و شناخته شده در سطح کشور است. آینده بانک درخشان است و در جواب سوالات در مورد علت اضافه نکردن شعبات بانک ایران - ونزوئلا باید گفت که با توجه به توانایی های این بانک برای اتجام عملیات بانکی ارزی و ریالی مشتریان خود، افزودن تعداد شعبه های جدید موجه تشخیص داده نشد و براساس مجوزهای اخذ شده از بانک مرکزی، این بانک قابلیت انجام و ارایه هر نوع خدمات بانکی را که سایر بانک های بزرگ کشور انجام می دهند را دارا می باشد.

    بانک مشترک ایران - ونزوئلا چه خدماتی را به مشتریان خود عرضه می‌کند؟
    بانک ایران - ونزوئلا به دلیل سپرده محور نبودن تلاش کرده است که با حداقل هزینه و نیرو اقدام به فعالیت کند و در این راه رعایت استاندارد های جهانی و ایران از اولویت های بانک مشترک ایران- ونزوئلا بوده،. بطوریکه این بانک پیشرو در تهیه صورتهای مالیسال گذشته خود بر اساس استاندارهای IFRS در میان بانکهای داخلی می باشد.
    تمامی خدماتی که توسط بانکهای تجاری و تخصصی کشور به مشتریانشان ارایه می‌گردد، عیناً در بانک مشترک نیز فعالسازی و عملیاتی گردیده و به مشتریان محترم و مراجعین گرامی قابل عرضه می‌باشد.
    از جمله‌ی این خدمات می‌توان به افتتاح انواع حسابهای ریالی سپرده قرض‌الحسنه جاری و سرمایه گذاری کوتاه مدت و مدت‌دار، خدمات بانکی الکترونیکی و غیرحضوری مانند خدمات کارت، اینترنت بانک، صدور و پرداخت حوالجات ریالی الکترونیک عهده سایر بانکها و بالعکس از طریق سامانه های ساتنا و پایا، دریافت و وصول وجه چکهای واگذاری مشتریان، صدور و پرداخت وجه چک رمزدار بین بانکها و چک بانکی، تسهیلات اعطایی ریالی و ارزی به تفکیک انواع عقود اسلامی ذی‌ربط و انواع خدمات ارزی از قبیل اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی و صادراتی، حواله‌های ارزی کالایی، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی، سوییفت ونقل انتقالات ارزی و مفتوح نمودن انواع حسابهای ارزی و خرید و فروش ارز بازرگانی اشاره نمود.

    عملکرد بانک مشترک ایران - ونزوئلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    خوشبختانه با تجهیز بانک به سیستم جامع بانکی متمرکز و تکمیل زنجیره خدمات خود و با مجوزهای فعالیتی که از بانک مرکزی ج.ا.ا با رعایت ضوابط و استانداردهای مقرر اخذ شده، امکان ارایه تمامی فعالیتها و خدمات بانکی به مشتریان و مراجعین فراهم آمده و سیستم سوییفت بانک نیز فعال می‌باشد.
    مع الوصف علیرغم این محدودیت ها این بانک با تعداد پرسنل 80 نفر با وجود صرفاٌ یک شعبه در شهر تهران در پایان سال 1394 موفق به کسب موفقیت های زیر شده است:

    * افزایش 5/37 در صدی رشد میزان سپرده های این بانک نسبت به سال 93.
    * کسب سود عملیاتی علیرغم وجود تحریم های ظالمانه علیه نظام بانکی کشور.
    * پیشرو بودن این بانک نسبت به سایر بانکها در تهیه صورتهای مالی بر مبنای استانداردهای IFRS.
    * فقدان هر گونه مطالبات غیر جاری.
    * افزایش سود خالص این بانک معادل 38 درصد نسبت به دوره مالی 93.
    * اعطای تسهیلات به مشتریان در قالب عقود مشارکتیو مبادله ای، مطابق جدول ارسالی و گزارش فعالیتهای بانک.
    * داشتن روابط کارگزاری با تعداد قابل قبولی از بانکهای خارجی.
    * متعاقب اجرایی و عملیاتی شدن سند برجام، اقدامات و فعالیتهای مرتبط با گسترش روابط و خدمات کارگزاری با بانکهای خارجی نیز در دستور      کار واحدهای ذی‌ربط قرار گرفته که خوشبختانه نتایج مناسبی را نیز تاکنون در پی داشته است.
    بانک به دلیل وجود صرفاً یک شعبه در شهر تهران و به منظور رفع محدودیتهای عملیاتی ناشی از کمبود واحدهای صفی، اقدامات لازم را در جهت راه‌اندازی خدمات بانکی غیرحضوری و الکترونیکی به عمل آورده و در راستای گسترش این خدمات، برنامه‌ریزیهای مقتضی را انجام نموده است.
    بر اساس توضیحات فوق‌الذکر و به رغم آنکه تاکنون عمده سنوات فعالیت بانک مشترک مصادف با دوران برقراری تحریمهای ناعادلانه وضع شده علیه نظام بانکی کشور بوده، اما در تمامی زمینه‌های فعالیتهای عملیاتی خود از عملکرد مطلوب و مناسبی برخوردار گردیده و به دلیل رعایت اصول اعتبارسنجی، فاقد هرگونه مطالبات غیرجاری می‌باشد.
    با اشاره به این موارد خوشبختانه عملکرد این بانک از تمامی ابعاد متصوره مثبت و مناسب ارزیابی می‌گردد.
    بخش بانکداری و شرایط فعلی نظام بانکی کشور را چگونه توصیف می‌کنید؟
    مسئولین و متولیان نظام بانکی و سایر سازمانها و دستگاه‌های ذی‌ربط تاکنون به دفعات در خصوص شرایط نظام بانکی مصاحبه نموده و چالشها و فرصتهایی که در حال حاضر مبتلابه نظام بانکی کشور می‌باشد را عنوان داشته‌اند.
    بعد از اجرایی شدن برجام به شکل منطقی این انتظار قوت گرفت که پس از سالها محدودیت عملیاتی ناشی از تحریم، سیستم بانکی قادر شود ارتباطات خود را با دیگر بانکهای کشورهای جهان بازیابی نموده و رفع تحریم‌های بین‌المللی تاثیرات مثبتی در بازار پولی و شبکه بانکی کشور بجای گذارد.
    در حال حاضر از مشکلات عمده‌ی داخلی که نظام بانکی مبتلابه آن می‌باشد، بحث تقلیل نسبت مطالبات غیرجاری بانکها و نحوه ساماندهی این مطالبات از دولت و فعالین غیردولتی و همچنین حذف دارایی های مازاد بانکها و تبدیل آنها به منابع قابل استفاده در روند انجام فعالیتهای اعتباری صحیح می‌باشد.
    از جمله اقدامات و برنامه‌هایی که در دستور کار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته بحث تقویت و افزایش سرمایه بانکهای دولتی و همچنین اصلاح ساختار نظام بانکی بوده است.
    در حوزه مشکلات خارجی تحریم‌های اقتصادی از دو جنبه، بانکهای ایرانی را با مشکل مواجه ساخت. بخشی از تحریمها مستقیما بانک‌های ایرانی را از امکان ادامه فعالیت در عرصه بین‌المللی محروم کرد و در نتیجه سودآوری بانکها کاهش یافت. و جنبه دیگر آن اثر غیرمستقیم تحریم‌های اقتصادی نیز افزایش هزینه مبادله در اقتصاد بود. به همین دلیل تقاضای نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی افزایش یافت و از طرف دیگر آنها در بازپرداخت بدهی خود به نظام بانکی با مشکل مواجه شدند که این امر هم منجر به کاهش سودآوری بانکها و افزایش مطالبات غیرجاری آنها گردید.
    آن دسته از مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های اقتصادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نظام بانکی تحمیل شده، پس از برجام تدریجاً رفع گردیده و از این مسیر برخی از نارسایی‌های نظام بانکی بهبود یافته وخواهد یافت و همچنین هزینه‌های مبادله در اقتصاد و نیاز به نقدینگی بنگاهها و تقاضای تسهیلات از این محل تقلیل می‌یابد.

    برنامه‌های آینده بانک مشترک ایران - ونزوئلا چیست؟
    بانک مشترک ایران - ونزوئلا به موجب چشم انداز مربوطه، به عنوان یک بانک جامع بین‌المللی در نظر گرفته شده، تا با تکیه بر دانش، سرمایه‌های انسانی متخصص و اصول تعالی سازمانی، از طریق ارایه خدمات جامع بانکی و گسترش یافته در سرتاسر جهان، ضمن کسب رضایت حداکثری برای مشتریان و ذی‌نفعان بانک، الگویی مناسب از یک بانک بین‎المللی توسعه یافته در نظام بانکی کشور را ارایه نموده و به همین دلیل گسترش مراودات و مناسبات بانکی با تمامی کشورهای جهان را در برنامه‌های خود قرار داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو