عصر بازار

اختلاف اروپا و آمریکا بر سر مالیات بالاگرفت؛

گوگل و مایکروسافت در صف قربانیان مالیاتی اروپایی

عصر اعتبار- شرکت اپل به‌احتمال زیاد تنها شرکت آمریکایی مستقر در اروپا نیست که به پرداخت مالیات بیشتر در این اتحادیه محکوم می‌شود.

گوگل و مایکروسافت در صف قربانیان مالیاتی اروپایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اتحادیه اروپا ماه گذشته حکم داد که شرکت اپل باید 14.5 میلیارد دلار به عنوان مالیات‌ پرداخت‌نشده به ایرلند پرداخت کند. اپل و ایرلند هر دو این حکم را رد کرده و به آن اعتراض کردند اما مارگارت وستاگر، کمیسر اداره رقابت اتحادیه اروپا که مسئول نظارت بر قراردادهای ضد تراست و رقابت است، قاطعانه در این خصوص بر رأی صادرشده پافشاری می‌کند.

    وستاگر در این باره به «یواس‌ای‌تودی» گفت:هیچ دولتی در اتحادیه نمی‌تواند به یک کمپانی خاص مزیت خاصی بدهد چراکه این مسئله رقابت را در اتحادیه اروپا ناعادلانه می‌کند. دولت ایرلند نیز اعلام کرده است که با همین میزان مالیات موافق است اما این مسئله از نظر اتحادیه اروپا غیر قانونی است. این دقیقاً همان مشکلی است که هم‌اینک ما با دولت ایرلند و اپل داریم.» وی افزود: «ما هم‌اکنون با دو نوع حکم مالیاتی روبه‌رو هستیم. اپل به صورت غیر قانونی از پرداخت مالیات در ایرلند معاف شده است و این مالیات باید پرداخت شود.»

    اتحادیه اروپا با اعلام رسیدگی به معاملات مالیاتی که شرکت برق فرانسوی انجی با لوکزامبورگ داشته است، سیاست‌های سخت‌گیرانه مالیاتی خود را گسترش داد. آمازون، فیات و مک‌دونالد نیز برای بررسی مزایای مالیاتی ناعادلانه در لوکزامبورگ تحت بررسی هستند و اتحادیه اروپا در حال کاوش بر روی شرکت‌های دیگری است که ممکن است از معافیت‌های مالیاتی در کشورهای  اروپایی برخوردار شده باشند. در این خصوص به نظر می‌رسد 35 شرکت اروپایی و آمریکایی در حال بررسی باشند؛ از این شرکت‌ها می‌توان به انهایزر – بوش اینبیف و استارباکس در هلند نیز اشاره کرد. آمازون، استارباکس و دیگر شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که هنوز هشدار مالیاتی خاصی در این خصوص دریافت نکرده‌اند.

    برخی از کارشناسان مالیاتی بر این عقیده‌اند که غول‌های تکنولوژی مانند گوگل، مایکروسافت و فیس بوک نیز که از بخشودگی‌های مالیاتی زیادی در اروپا برخوردار بوده‌اند می‌توانند در رتبه‌های بعدی این فهرست برای برخورد اتحادیه اروپا با شرکت‌های آمریکایی باشند که در کشورهای اروپایی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شده‌اند. وستاگر نیز در این باره گفت: «احتمالاً موارد بیشتری در این زمینه وجود دارد. این شرکت‌ها ممکن است آمریکایی بوده و یا ملیت‌های دیگری داشته باشند و هنوز برای قضاوت در این خصوص زود است.»

    وستاگر که عضو سابق پارلمان دانمارک بوده و وزیر امور اقتصاد و امور داخلی این کشور نیز بوده است، در سال 2014 به عنوان کمیسر اتحادیه اروپایی منصوب شد. این کمیسیون پیشنهاد قوانین جدید را به پارلمان اروپا داده و اعلام  کرد که آن‌ها را در معاهدات و معاملات بین‌المللی به اجرا می‌گذارد.

    اقدامات مالیاتی علیه اپل و اقدامات ضد تراست که علیه گوگل به اجرا گذاشته‌شده است، باعث شده که لقب‌های خاصی به این کمیسر اتحادیه اروپا داده شود. برخی او را دشمن کینه‌جوی اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های ایالات متحده معرفی کرده‌اند و برخی دیگر عنوان کرده‌اند که حرکت‌های اخیر این کمیسیون در راستای مافیایی کردن اقتصاد در اتحادیه اروپا است. تیم کوک، از شرکت اپل حکم در نظر گرفته‌شده برای اپل توسط کمیسیون اروپایی را «مزخرفات سیاسی» خوانده است.

    وستاگر به انتقادات در این زمینه توجهی نکرده و به دلایل متعددی اشاره‌کرده است که شرکت‌های آمریکایی را وادار می‌سازد تحت هر شرایطی با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشند. او به نیروی کار بسیار ماهر اروپایی و بازار مشتریان اروپایی در این زمینه اشاره‌کرده است. وی در این زمینه تاکید کرده است: «مسئله اصلی این است که ما می‌خواهیم روشن کنیم که شرکت‌های آمریکایی به اروپا نیامده اند تا قوانین مالیاتی را دور بزنند شما به اینجا آمده‌اید که تجارت کنید و باید قوانین تجارت را نیز رعایت کنید و کسب‌وکار صادقانه‌ای داشته باشید.»

    وستاگر روز دوشنبه در واشنگتن با مقامات آمریکایی از جمله جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری و ادیت رامیرز، رییس کمیسیون تجارت فدرال در وزارت دادگستری و کنگره ملاقات کرد. وی در توییتر خود در این باره نوشت که مذاکرات خوبی را با وزیر خزانه‌داری و دیگر مسئولان آمریکایی داشته است. مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا انتقادات شدیدی را در خصوص حرکت اتحادیه اروپا در قبال اپل بیان کرده‌اند و وستاگر تاکید کرده است که لازم نیست اتحادیه اروپا و آمریکا نگاه مشترکی به تمام مسائل داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو