عصر بازار

آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران شد

عصر اعتبار- رایزن بازرگانی صنعتی و معدنی ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به صعود یک پله‌ای حجم تجارت ایران و آذربایجان در یک ماهه اخیر گفت: آذربایجان در پنج ماهه نخست سال‌جاری یازدهمین شریک تجاری ایران شد.

آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، محمد ابراهیم نقی‌زاده با اشاره میزان صادرات در کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ایران 282 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال، 154 درصد و از نظر نظر وزنی نیز 189 درصد افزایش داشته است.

    وی با بیان اینکه در این مدت 737 هزار تن کالا به جمهوری آذربایجان صادر شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه در باکو اقدام بسیار سنجیده و مناسبی بود چرا که هم اکنون آذربایجان اصلاحات اقتصادی و توجه به تجارت و سرمایه‌گذاری را در برنامه‌های اقتصادی خود گنجانده است. به همین دلیل ایران می‌تواند از این فرصت به نفع توسعه صادرات در این کشور استفاده کند.

    وی با بیان اینکه هم‌اکنون 3 خط تعرفه‌ای 5، 10 و 15 درصدی در گمرکات آذربایجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال بازنگری در برنامه‌های اقتصادی آذربایجان خطوط تعرفه‌ای این کشور به 2 خط تعرفه‌ای کاهش خواهد یافت.

    نقی‌زاده اضافه کرد: کاهش نظام تعرفه‌ای به منظور تشویق تولید و صنایع داخلی این کشور است ضمن اینکه ایران منتظر است تا بعد از اصلاحات اقتصادی و تدوین قانون جدید تجارت در این کشور مذاکره بر سر امضای تجارت ترجیحی بین دو کشور را به انجام رساند.

    وی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت و ارزش پول ملی آذربایجان در سال 2016 باعث شده که بسیاری از کالاهای ایرانی با برندهای خارجی و حتی برندهای اروپایی قابل رقابت باشد و به علت قیمت رقابتی بتواند توجه مصرف کنندگان آذری را به خود جلب کند.

    وی با اشاره به نمایشگاه تخصصی ایران پروژه یادآور شد: هم‌اکنون ما دومین تجربه برگزاری نمایشگاه در آذربایجان را داریم و با توجه به حضور شرکت‌های مختلفی از نفت و گاز، شرکت‌های خودروسازی، ساخت اتوبوس، صنایع وابسته مانند تایرسازی و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه آب‌وفاضلاب می‌توانیم سهم خودمان را از بازار کشور آذربایجان افزایش دهیم.

    نقی‌زاده همچنین اضافه کرد: آذربایجان تقویم نمایشگاهی مرتبی دارد اما مقیاس نمایشگاه‌های آذربایجان قابل مقایسه با نمایشگاه‌های کشورمان نیست.

    وی همچنین اظهار کرد: به علت بهبود روابط سیاسی ایران و آذربایجان باید روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز گسترش یابد به همین دلیل از ابتدای سالجاری تاکنون 5 همایش اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

    رایزن بازرگانی کشورمان اظهار کرد: بازار آذربایجان یک بازار 10 میلیون نفری است  اما موقعیت استراتژیک دارد و دروازه ورود ایران به روسیه محسوب می‌شود.

    وی خاطر نشان کرد: از موقعیت استراتژیک آذربایجان می‌توان به عنوان پایگاه صادراتی ایران استفاده و به کشورهای همجوار محصولات کشورمان را صادر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی