عصر بازار

تسهیل صدور ویزا بین ایران و قرقیزستان

عصر اعتبار- سفیر ایران در قرقیزستان در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی این کشور بر لزوم برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک و تاسیس اتاق بازرگانی بین ۲ کشور تاکید کرد.

تسهیل صدور ویزا بین ایران و قرقیزستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، عصر روز گذشته «علی مجتبی روزبهانی» سفیر جدید ایران در بیشکک با «مارات شارشکی‌یف» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان دیدار کرد.

    روزبهانی در ابتدای این ملاقات با بیان اینکه توسعه روابط فیمابین را وظیفه خود می‌داند، تصریح کرد: همکاری سیاسی بین ایران و قرقیزستان بسیار خوب است و همچنین همکاری‌های فرهنگی نیز در سطح خوبی قرار دارد اما همکاری‌های اقتصادی در سطح مطلوب و مورد انتظار نیست.

    وی افزود: در 2 کشور ظرفیت‌های زیادی برای بالا بردن روابط اقتصادی وجود دارد اما متأسفانه به نظر می‌رسد که شناخت بخش خصوصی 2 طرف از یکدیگر به اندازه کافی نیست و همچنین تسهیلات لازم برای مراودات بین تجار 2 کشور به خوبی فراهم نبوده و نیاز است تا دولت‌ها مشوق‌های لازم را برای تقویت روابط فیمابین در نظر بگیرند.

    روزبهانی با اذعان به اینکه اگر ایران و قرقیزستان مرز مستقیم می‌داشتند، قطعا روابط اقتصادی بیشتر بود، تصریح کرد: علیرغم جنگ و درگیری در افغانستان، حجم مبادلات ایران با این کشور حدود 3 میلیارد دلار است که قسمت اصلی این میزان برعهده بخش خصوصی است.

    بدنبال برقراری روابط پایدار با قرقیزستان هستیم

    روزبهانی با ابراز آمادگی جهت دریافت پیشنهادات طرف مقابل برای تقویت روابط اقتصادی و مناسبات اتاق‌های بازرگانی 2 کشور، اظهار داشت: به دنبال برقراری روابط پایدار و بلندمدت میان 2 کشور هستیم که این روابط برای هر 2 طرف سودمند باشد.

    وی در بخش دیگر سخنان خود به 2 مشکل اصلی که پیشتر از جانب تجار ایرانی مطرح شده بود، اشاره کرد و افزود: این 2 مسئله که رابطه نزدیکی با همدیگر دارند شامل دشواری دریافت روادید قرقیزستان توسط شهروندان ایرانی و موضوع دیگر عدم پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان برمی‌گردد.

    سفیر ایران در خصوص مسئله روادید گفت: ما در ایران جهت صدور روادید برای اتباع قرقیزستان برای هر هدفی که به تهران سفر می‌کنند، هیچ مانعی نمی‌بینیم و تسهیلات لازم را هم فراهم کرده‌ایم به طوری که شهروندان قرقیزستان در بدو ورود به ایران در هر مرز و فرودگاهی که وارد شوند، می‌توانند ویزا بگیرند و حتی نیاز نیست به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مراجعه کنند ضمن اینکه این ویزا قابل تمدید هم می‌باشد.

    این دیپلمات ایرانی به مشکل عدم پرواز مستقیم میان 2 کشور نیز گریزی زد و عنوان کرد: شرکت‌های هواپیمایی با این استدلال که مسافر به اندازه کافی نیست، پرواز در این مسیر قرار نمی‌دهند و بالطبع مسافر نیز در این مسیر افزایش نخواهد یافت.

    روزبهانی اشاره‌ای به مناسبات اقتصادی ایران با برخی از کشورهای منطقه کرد و ادامه داد: تهران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم روابط اقتصادی خوبی دارد، به عنوان مثال در این زمینه می‌توان به روسیه و قزاقستان اشاره کرد.

    اتاق مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان ایجاد شود

    وی در این دیدار همچنین پیشنهاد تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان را مطرح کرد که می‌تواند هم در بیشکک و هم در تهران شعبه داشته باشد تا در امر تسهیل مناسبات تجاری 2 کشور تلاش کند.

    «مارات شارشکی‌یف» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان نیز عدم وجود مراکز حمل‌ونقلی خوب در کشورش را یکی از موانع توسعه روابط برشمرد و گفت: بیشکک مدت چند ماه است که با ترکمنستان رایزنی دارد تا به رانندگان قرقیزستانی ویزا بدهند.

    وی ضمن گلایه از این مسئله که 2 بار به تهران سفر کرده اما بنا به دلایل مختلف، همتایان ایرانی از دیدار با وی استقبال نکرده‌اند، افزود: قرقیزستان با 50 کشور رژیم لغو روادید دارد و در مورد ایران هم در این اواخر صدور ویزا کمی راحت‌تر شده است.

    این مقام قرقیز با بیان اینکه از سوی فعالین اقتصادی ایرانی فعالیت قابل‌توجهی مشاهده نمی‌شود، اظهار داشت: برای تبلیغ ایران نیاز است تا نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در بیشکک برگزار شود چرا که حدود 2 سال است که چنین نمایشگاهی برگزار نشده و باید کارآفرینان ایرانی جدی‌تر وارد عمل گردند.

    رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان با یادآوری مناسبات اقتصادی خوب ایران و قرقیزستان در دهه 90، ابراز امیدواری کرد که این مناسبات به تدریج به سطح مطلوبی برسد.

    قرقیزستان در زمینه گردشگری و انرژی‌های سالم پتانسیل بالایی دارد

    وی گفت: از نظر اقلیمی قرقیزستان محیط و پتانسیل خوبی جهت گردشگری دارد و باید به این کشور به عنوان مرکزی برای جلب توریست‌ها نگاه کرد ضمن آنکه از دیگر جنبه‌های اقتصادی قرقیزستان این است که در این کشور مواد معدنی زیادی وجود دارد.

    شارشکی‌یف با اشاره به طرح آتی ساخت راه‌آهن پنج‌جانبه چین- تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران، افزود: شاید در سال‌های آینده با حل‌وفصل و اجرای این پروژه، مرزهای ایران و قرقیزستان بسیار نزدیکتر شوند.

    مقام اقتصادی قرقیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب در زمینه انرژی‌های سالم در قرقیزستان همچون رودخانه‌های کوهی که برای ساخت نیروگاه‌های برق- آبی مناسب هستند و باید در این خصوص گفت‌وگو و همکاری کرد، تصریح نمود: حضور کارخانه‌های گاز مایع در ایران و همچنین ساخت دستگاه‌های مخصوصی که بر روی خودروها برای استفاده از گاز مایع نصب می‌شود، جالب است و برای قرقیزستان هم خوب است که تعداد بیشتری از خودروها را تبدیل به گازسوز نماید.

    وی همچنین از کارآفرینان ایرانی برای گشایش فعالیت خود در قرقیزستان دعوت کرد و افزود: آنها می‌توانند محصولات خود را در این کشور تولید و سپس در بازاری 200 میلیونی عرضه کنند.

    در ادامه جلسه، روزبهانی در خصوص سفرهای قبلی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان به ایران و عدم ملاقات وی با همتایان ایرانی خود، بر ضرورت تدوین و اجرای کامل پروتکل در سفرهای آتی وی به ایران تأکید کرد.

    وی با ارائه توضیحاتی در خصوص آمار گردشگران ایرانی که به کشورهای دیگر از جمله ترکیه و امارات به دلیل لغو روادید سفر می‌کنند، گفت: به نظر من، بین ایران و قرقیزستان موارد مشترک بیشتری نسبت به امارات وجود دارد و اگر بتوانیم چند درصد از گردشگران ایرانی را که به سایر کشورها می‌روند به قرقیزستان جلب کنیم، درآمد خوبی برای طرف قرقیز خواهد داشت و شرکت‌های هوایی برای برقراری پرواز با یکدیگر مسابقه خواهند گذاشت.

    لزوم برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک

    در این دیدار طرفین موافقت خود را برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک اعلام کردند و روزبهانی ضمن اشاره به تجربه موفق ایران در برگزاری سالانه 4 نمایشگاه اختصاصی از سوی ایران در افغانستان از جمله در زمینه صنایع تولیدی، گفت: سعی می‌کنیم از تجارب در افغانستان برای برگزاری نمایشگاه در قرقیزستان استفاده نماییم.

    رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان در ادامه جلسه تصریح کرد: تلاش خود را برای پیگیری و حل مسئله ویزا به کار خواهد بست و یادآور شد که به دولت بیشکک پیشنهاد داده‌اند که صدور ویزا برای تجار و بخش اقتصادی ایران را به اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان واگذار نمایند.

    سفیر ایران در بخش دیگری از این جلسه ضمن دعوت از گردشگران قرقیزستانی برای بازدید از ایران، ابراز داشت: در صورت تمایل طرف قرقیزی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ایران، می‌توان به آنان مساعدت کرد.

    روزبهانی به تولید محصولات دانش‌محور در ایران نیز اشاره کرد و افزود: طرف‌های غربی که در سال‌های گذشته از تحریم‌کنندگان ما بودند نیز از میزان پیشرفت ما در این زمینه شگفت‌زده شده‌اند.

    وی با بیان اینکه ایران آماده است تا بسیاری از این دستاوردها و حتی امکانات و تسهیلات دیگر را در اختیار کشورهای دوست قرار دهد، اظهار داشت: ایران همچنین یکی از بهترین مسیرها برای ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق آب‌های آزاد است و برای ایجاد تسهیلات در این زمینه ایران قراردادی را جهت توسعه بندر چابهار که مسیر کوتاهتری تا آب‌های آزاد به نسبت بندرعباس دارد، امضا کرده است.

    این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: برای توسعه این بندر طرح احداث راه‌آهن را هم در نظر گرفته‌ایم که آن را به مشهد و سرخس متصل می‌سازد و یکی از شاخه‌های آن نیز به سمت «هرات» افغانستان در حال ساخت است.

    وی یکی دیگر از مشکلات عدیده در مسیر همکاری اقتصادی میان ایران و قرقیزستان را عدم وجود مراودات بانکی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که علیرغم تأثیر تهدیدات غیرمستقیم آمریکایی‌ها در این رابطه، کشورهای دوست ایران خویشتن‌داری سیاسی از خود در این زمینه نشان ندهند و به بانک‌های خود بگویند حال که به لحاظ حقوقی و سیاسی تحریم‌های مالی ایران برداشته شده است، با تهران وارد کار شوند و خود بانک‌ها به دنبال ایجاد مکانیزم آن باشند.

    دیدگاه ما در سیاست، نگاه به شرق است

    روزبهانی تصریح کرد: دیدگاه ما در سیاست نگاه به شرق است و تلاش می‌کنیم روابطمان را با کشورهای شرقی توسعه دهیم که برخی کشورها مثل چین از این مسئله به خوبی استفاده کردند.

    سفیر ایران با ابراز امیدواری درباره اینکه روابط ایران و قرقیزستان تحت‌الشعاع کشورهای ثالث قرار نگیرد، گفت: هر کشوری که به دور از آمریکا با ما رابطه خوبی برقرار کرده، سود زیادی برده است.

    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به ظرفیت اقتصادی بسیار بالای برخی هولدینگ‌های شبه‌دولتی در ایران اشاره کرد و بیان داشت: این بخش کلان اقتصادی نیز آماده است تا طرح‌های اقتصادی در قرقیزستان در همه زمینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو