عصر بازار

بخش تعاون با چند بانک سهمش را از اقتصاد می‌گیرد؟

عصر اعتبار- معاون وزیر تعاون از موافقت بانک مرکزی با کلیات تاسیس بانک تعاون خبر داد و گفت: اگر تعاونی‌ها بخواهند سهم ۲۵ درصدی خود را از اقتصاد بگیرند دست‌کم باید سه بانک در اختیار داشته باشند.

بخش تعاون با چند بانک سهمش را از اقتصاد می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدحمید کلانتری  اظهار کرد: با وجود آنکه بانک دولتی توسعه تعاون در خدمت بخش تعاون است اما هنوز بانک تعاونی مختص بخش تعاون که برگرفته از سرمایه افراد باشد نداریم و لازم است این اتفاق بیفتد تا تعاونی‌ها بتوانند با اقتدار بیشتری در عرصه بانکداری و بازارهای پولی و مالی ظاهر شوند.

    وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، موافقت اولیه با کلیات تاسیس بانک تعاون صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک بانکهای تعاونی به عرصه بازار پولی قدم بگذارند.

    کلانتری با بیان اینکه تاکنون بانکی که سهامش در بورس عرضه شود تا مردم سهامدارش شوند نداشته‌ایم، اظهار کرد: در گذشته بخشی از تعاونی‌های اعتباری که در بازار پولی فعالیت داشتند به دلیل پاره‌ای مشکلات با نظر بانک مرکزی در موسسات مالی و اعتباری ادغام شدند و عده‌ای هم در قالب بانکهای جدید غیر تعاونی مشغول فعالیت شدند.

    وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به توافق اولیه با بانک مرکزی برای ایجاد بانک تعاون، هیات موسس بانک تعاونی تشکیل شود و بخش تعاون به جای یک بانک چندین بانک در اختیار داشته باشد.

    معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد سهم بخش تعاون حداقل یک سوم بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی 15 بانک در اختیار داشته باشد تعاونی‌ها حداقل باید در این جریان سه بانک داشته باشند.

    به گفته وی در هند و مالزی و بسیاری از کشورهای  اروپایی، یکی از بخشهای فعال تعاونی صندوق‌های اعتباری و بانکهای تعاونی است به نحوی که دومین بانک فرانسه و آلمان بانک تعاونی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی