عصر بازار

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی:

افزایش صادرات نتیجه برجام است

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران به ارزیابی وضعیت صادرات در دولت یازدهم پرداخت و تصریح کرد: موانع صادراتی تا حدود زیادی به دنبال برجام برطرف شده است اما هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از موفقیت یا عدم موفقیت صادرات داشت.

افزایش صادرات نتیجه برجام است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید رضی حاجی آقا میری گفت: در زمینه صادرات نمی‌توان نقش برجام را درافزایش صادرات نفتی و غیرنفتی را در نظر نگرفت.

    وی افزود: برجام باعث شد که بخشی از تحریم‌ها و موانع تجارت با ایران برداشته شود و بسیاری کشورها از بندها و گرفتاری‌ها برای تجارت با ایران رها شوند و اکنون با ایران کار کنند و در نتیجه صادرات ایران افزایش یافت؛ بنابراین اگر افزایش صادرات را از دستاوردهای دولت بدانیم افزایش صادرات هم از دستاوردهای دولت به حساب می آید.

    رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما اگر رفع ممنوعیت‌ها و برطرف شدن تحریم‌ها به یک امر عادی و روزمره در بیاید به ضرر صادرات خواهد بود. وقتی موانع برداشته می‌شود مانند این است که انگار از ابتدا مانعی وجود نداشته است و از این نقطه است که می‌توان به شکل دقیق‌تر وضعیت صادرات را بررسی و ارزیابی کرد و تحرکات و اقدامات دولت و بخش خصوصی از این مرحله است که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که آیا صادرات قابل قبول بوده است یا خیر.

    میری معتقد است در حال حاضر نمی‌توان قضاوت دقیقی از وضعیت صادرات داشت، چرا که هنوز شرایط برای روابط تجاری به شکل کامل عادی نشده است و تمام موانع تجاری برطرف نشده است.

    وی اضافه کرد: اگر به لحاظ حقوقی، قانونی و قراردادی موانع براشته شده هنوز در عمل اقدامات لازم از طرف برخی کشورها انجام نشده است و برخی تحرکات سیاسی باعث به تعویق افتادن رفع کامل موانع شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی