عصر بازار

بهبود مهارت های مالی با ۷ گام ساده

عصر اعتبار- بهبود مهارت های مالی موضوع بحث این نوشتار است. در این نوشتار با ۷ گام ساده آشنا می شوید که اگر به درستی بردارید شاهد بهبود مهارت های مالی خود خواهید بود.

بهبود مهارت های مالی با ۷ گام ساده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازده، یکی دیگر از مهارت‌های زندگی که در مدرسه به ما نیاموخته‌اند، چگونگی استفاده از پول است. این‌که شما مهارت های مالی را در مدرسه نیاموخته‌اید به این معنا نیست که اکنون نیز نمی‌توانید آنها را بیاموزید. در ادامه چند نکته آمده است تا بتوانید با دنبال کردنشان به مدیریت بهتر پول یا به عبارتی به هدف بهبود مهارت های مالی که موضوه این نوشتار است دست یابید.

    بهبود مهارت‌های مالی

    آیا تا به حال از این‌که مدیریت‌مالی در سیستم آموزشی ما به عنوان مهارت‌های زندگی آموزش داده نمی‌شود، شگفت‌زده شده‌اید؟ من که شگفت‌زده شده‌ام. من به تدریس ارتباطات در سطح دانشگاهی می‌پردازم ولی با گذشت زمان دانشجویان در کلاس من به دردسر می‌افتند، عادت‌های آنها در گذشته تقریبا شکل گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ عادت‌ها بد هستند.

    برای نمونه شاید آنها دیده‌اند پدر و مادرشان بر سر یکدیگر داد و فریاد می‌زنند یا شاید آنها از طرح اختلاف با یک‌دیگر پزهیز می‌کرده‌اند. این‌ها مهارت‌های خوبی برای یاد‌گرفتن نیستند و این مایه ناخرسندی است که آنها مهارت‌های زندگی بهتر را در دوره دانش‌آموزی فرانگرفته‌اند.

    یکی دیگر از مهارت‌های زندگی که در مدرسه به ما نیاموخته‌اند، چگونگی استفاده از پول است. باز‌هم ما از پدر و مادرمان چگونگی استفاده از پول را آموخته‌ایم. آنها پول شان را هدر می‌دادند یا آن را پس‌انداز می‌کردند. آیا آنها به شما سرمایه‌گذاری را آموزش داده‌اند؟ آیا آنها درباره بازار سهام یا چگونگی پس‌انداز برای بازنشستگی چیزی به شما آموزش داده‌اند؟ شرط می‌بندم که پاسخ این‌ها برای بیش‌تر ما “نه” است.

    این‌که شما مهارت‌های مالی را در مدرسه نیاموخته‌اید به این معنا نیست که اکنون نیز نمی‌توانید آنها را بیاموزید.

    در ادامه چند نکته آمده است تا بتوانید با دنبال کردنشان به هدف بهبود مهارت های مالی تان دست یابید. در واقع با برداشتن 7 گام ساده زیر می توانید از بهبود مهارت های مال تان اطمینان حاصل کنید.

    1. یک بودجه تدوین کنید و طبق همان بودجه عمل کنید

    آیا می‌دانید پولتان کجا رفته است؟ آیا می‌دانید برای چیزهایی هم‌چون بیرون‌‌ رفتن و غذا‌ خوردن، رفتن به سینما، خریدن نوشیدنی یا پوشاک چقدر پول خرج می‌کنید؟ بیش‌تر مردم نمی‌دانند. آیا شما از آن افرادی هستید که هر روز دست به دعا می‌شوند که بیش از اندازه از حسابشان برداشت نکنند؟ اگر چنین است یک بودجه برای خودتان تدوین کنید. نگاهی به گذشته بیندازید و با بررسی دسته چک‌ها و صورت‌حساب‌های بانکی خود در سال گذشته‌، مقدار پولی را که در هر بخش هزینه کرده‌اید یادداشت کنید. احتمالا از این‌که چه میزان از پولتان برای چیزهایی که حتی از آنها آگاه نبودید‌، هدر رفته است‌، شگفت‌زده خواهید شد.

    2. مصرف‌کننده‌ی هوشیاری باشید

    آیا زمانی که به خواربارفروشی می‌روید، لیستی برای خریدتان تهیه کرده‌اید؟ آیا به قیمت‌ها توجه دارید؟ آیا از بُن خرید استفاده می‌کنید؟ منابع آنلاین و ابزارک‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند بر آنچه خرج می‌کنید تمرکز داشته باشید. در زندگی با چشمانی بسته حرکت نکنید. حواستان به هر سِنتی که هزینه می‌کنید باشد! زمانی که مردم این‌گونه عمل نمی‌کنند پولشان ته می‌کشد. گشتن برای بُن‌های خرید، ساختن یک فهرست از کالاهایی که می‌خواهید بخرید و سبک سنگین کردن قیمت‌ها در مغازه، اندکی تلاش می‌طلبد ولی در دراز‌ مدت ارزش خود‌ش را نشان می‌دهد و تفاوتی بزرگ ایجاد می‌کند.

    3. دخل و خرج خود را در دفترچه چک‌تان تنظیم کنید

    من هر چه می‌خرم را ثبت می‌کنم. در واقع دوستانم برخی مواقع من را مسخره می‌کنند چرا که هر خرجی که دارم بی‌درنگ دفترچه چک خود را بیرون می‌آورم و آن را ثبت می‌کنم چه در همان مکان مثلا پمپ گاز یا راهروی بولینگ باشد و چه در هر جای دیگری.

    این روزها بیش‌تر مردم تنها به نگاه کردن آنلاین دخل و خرجشان در حساب بانکی بسنده می‌کنند. انجام صرف این کار نمی‌گذارد شما به هزینه‌هایتان در همان زمان توجه کنید ولی اگر خودتان را متعهد به ثبت کردن همه چیز می‌دانید، دیگر از هزینه‌ها و برداشت افسار گسیخته از حسابتان در امان خواهید بود.

    4. داشتن یک برنامه و چشم‌انداز

    برای به سرانجام رساندن هر کاری، شما باید یک برنامه داشته باشید، درست است؟ منظورم این است که اگر می‌خواهید به سان فرانسیسکو بروید و Mapquest یا یک GPS برای برآورد راهتان ندارید به آنجا نخواهید رسید! درعوض فقط بی‌هدف به سوی ناکجا آباد رانندگی می‌کنید.

    این استعاره کمابیش چیزی است که بدون داشتن یک برنامه‌ی مالی برای شما رخ خواهد داد. شما اغلب از خودتان می‌پرسید “‌پول‌ها کجا رفت؟”، ولی اگر شما یک برنامه و یک بودجه داشته باشید (به مورد یک بنگرید)، آنگاه دقیقا می‌دانید پولتان کجا رفته است.

    5. مانند یک سرمایه‌گذار فکر کنید

    همان‌گونه که در مقدمه گفتم، سامانه‌ی آموزشی ما هیچ چیز درباره کار کردن با پول به ما یاد نمی‌دهد_ به‌ ویژه وقتی صحبت از چگونگی رشد پول است. ولی کمی در این جمله بیندیشید آیا ثروتمندترین افراد جهان تنها 500 دلار در ماه پس‌انداز می‌کنند و قضیه به همان مقدار ختم می‌شود؟ البته که نه! آنها آموخته‌اند که چگونه آن 500$ در ماه را به 1000$ و سپس 10.000$ و سپس 100.000$ و…تبدیل کنند. فکر کنم منظورم را رسانده‌ام.

    اگر درباره رشد پول‌تان فکر نمی‌کنید نباید انتظار یک آینده‌مالی عالی داشته باشید. بنابراین اگر شروع کنید و مانند یک سرمایه‌گذار فکر کنید، خواهید دید که اندوخته‌تان رشد خواهد کرد.

    6. با شریک/همسرتان برای دستیابی به هدف‌های مشترک مالی همکاری کنید

    اگر ازدواج کرده‌اید یا با کسی زندگی می‌کنید که پولتان را با هم به اشتراک می‌گذارید‌، نیاز خواهید داشت با هم کار کنید. از آنجایی که من درباره روابط زوج‌ها تدریس می‌کنم، می‌دانم بزرگ‌ترین اختلافات در روابط زناشویی مرتبط با پول است! در بیش‌تر موردها یکی اهل پس‌انداز است و دیگری خرج می‌کند. چنین چیزی در زندگی جواب نمی‌دهد. بنابراین مهم است شما و شریک زندگی‌تان درباره‌ی اهداف مالی هم نظر باشید.

    بنشینید و با هم بودجه‌تان را مشخص کنید. با یک مشاور مالی صحبت داشته باشید تا بیاموزید که چگونه پولتان را هشیارانه سرمایه‌گذاری کنید. ولی دست کم باید مطمئن شوید هر دویتان هدف و چشم‌انداز یکسانی دارید و این‌که به این هدف و چشم‌انداز وفادار می‌مانید.

    7. متعهد بودن به پس‌انداز

    صحبت از پایبندی به چیزی است، تعهد همه چیز است. شما نمی‌توانید کاری را فقط تا اندازه‌ای انجام دهید. شما نمی‌توانید برخی زمان‌ها به کاری بپردازید و در برخی زمان‌ها نپردازید. باید ثابت قدم باشید! باید تا آخر خط بروید!

    مانند کاهش وزن است، اگر گاهی کم‌تر بخورید و بیش‌تر ورزش کنید، احتمالا وزن‌تان کاهش می‌یابد. ولی احتمالش هست که دوباره به عادت‌های گذشته‌تان برشد. به همین دلیل است شما باید متعهد به پس‌انداز و ساختن آینده‌تان باشید. در غیر این‌صورت اصلا نیازی نیست به خودتان زحمت دهید.

    اگر مدرسه‌های ما این مهارت‌های مالی را به ما آموخته بودند، دیگر احتمالا آن چیزی که من در این مقاله گفتم برای همه بسیار بدیهی و عادی می‌نمود. ولی برای بیش‌تر ما چنین نیست. صحبت از دانش موشکی نیست، این موضوع هم هم‌چون چیزهای دیگر است. اگر به اندازه‌ی کافی شیفته‌ی آن هستید، انجامش خواهید داد! اگر می‌خواهید موقعیت مالی‌تان را بهتر سازید می‌توانید این کار را انجام دهید. ولی شما فقط نیازمند یک تصمیم هستید‌، تصمیمی برای انجام این کار.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو