عصر بازار

لغو تحریم ایران به ضرر بانک هندی یو سی او تمام شد

عصر اعتبار- با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران بانک هندی یو سی او که محل نگهداری پول نفت ایران با نرخ بهره صفر درصد بود اکنون با کاهش حجم سپرده‌گذاری و افت درآمدهای خود مواجه شده است.

لغو تحریم ایران به ضرر بانک هندی یو سی او تمام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بعد از لغو تحریم های ایران در ماه ژانویه، بسیاری از بانک های سراسر جهان خود را برای همکاری های جدید با ایران آماده می کنند. اما این موضوع در مورد بانک دولتی یو سی اوی هند صادق نیست و پیش بینی می شود با لغو تحریم های ایران و از دست رفتن موقعیت ممتاز این بانک به عنوان تنها بانک هندی تسهیل کننده خرید نفت از ایران، میزان سوددهی بانک یو سی او کاهش یابد.

    به گفته چاران سینگ، مدیر اجرایی بانک یو سی او، پس از آنکه تحریم های هسته ای علیه ایران برداشته شد، موجودی حساب پس انداز با سود صفر درصدی که پالایشگاه های هندی در نزد این بانک گشوده بودند، رو به کاهش گذاشته است.

    با توجه به اینکه اکنون بانک های دیگر هندی نیز اقدام به تامین مالی خرید نفت از ایران می کنند، هزینه تسهیلات با بهره پایین بیش از این نیز کاهش خواهد یافت.

    سینگ گفت: «این حساب پس انداز با سود صفر درصد بود و اکنون که موجودی آن در حال کاهش است، بر سوددهی بانک تاثیر خواهد گذاشت... ما قبلا یک بار در بازه سه ماهه منتهی به ژوئن با کاهش سوددهی مواجه شده بودیم و اکنون سودمان کاهش بیشتری خواهد داشت.»

    پس از آنکه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را شدت بخشیدند، هند اجازه یافت تا با کاهش پله کانی خرید خود، واردات نفت از ایران را همچنان ادامه دهد. ایران در سال مالی منتهی به 31 مارس پس از عربستان، عراق، نیجریه، ونزوئلا و امارات، ششمین تامین کننده بزرگ نفت هند بود.

    در دوران تحریم ها از آنجایی که داد و ستدهای دلاری با ایران نمی توانست از طریق سیستم بانکی آمریکا صورت گیرد، دولت هند بانک یو سی او را برای انجام امور بانکی مربوط به تجارت نفتی با ایران به روپیه یا یورو انتخاب کرد. این بانک به این دلیل انتخاب شده بود که حضور محدودی در عرصه بانکداری بین المللی داشت و از تحریم های احتمالی ناشی از همکاری با ایران مصون بود.

    پول نفت ایران بدون پرداخت هرگونه سودی در این بانک نگهداری می شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو