عصر بازار

پس از یک ماه رکود، بورس تهران در انتظار فصلی جدید

عصر اعتبار- پس از گذشت یک ماه رکود در بورس اوراق بهادار تهران چشم‌ها به اولین ماه پاییز ۱۳۹۵ دوخته شده تا شاید با پایان شهریور ماه شرایط متفاوت تری در بازار سرمایه ایران حاکم شود.

پس از یک ماه رکود، بورس تهران در انتظار فصلی جدید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یک ماه بی رمق دیگر در بورس تهران پشت سر گذاشته شد و فعالان بازار سرمایه چشم انتظار شرایطی بهتر در پاییز 1395 هستند. آنگونه که عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند شرایط خاص شهریور ماه به دلیل پایان سال مالی بیش از نیمی از کارگزاری‌ها و تسویه اعتبارات مشتریان، کفه عرضه را سنگین‌تر کرده و این موضوع یکی از دلایل ریزش‌ها در یک ماهه اخیر بوده است که اگر این موضوع درست باشد بورس تهران با گذر از شهریور ماه باید تکانی اساسی بخورد و شرایط برای سرمایه‌گذاران بهتر شود.

    از طرفی انتظارها برای گزارش‌های 6 ماهه نیز می تواند از دلایل کاهش حجم و ارزش معاملات در این ماه باشد در کنار این موضوعات هر چند که ماه ها از به نتیجه رسیدن بر سر پرونده هسته‌ای ایران می گذرد هنوز نگرانی‌هایی از ادامه روند اجرا شدن برجام وجود دارد و گاه و ناگاه اخبار مثبت و منفی آن بر اقتصاد داخلی تاثیر می‌گذارد.
    در ماه‌های گذشته نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی مقداری کاهش یافت، ولی این موضوع به جز اثرات روانی در مقطعی، نتوانست تاثیری در معاملات بورس تهران داشته باشد و باعث خروج از شرایط رکودی شود. تعدادی از کارشناسان بر این اعتقادند که کاهش دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند شرایط رونق برای بازار سرمایه به وجود آورد هر چند که با کاهش نرخ تسهیلات، شرکت‌ها می توانند از وام‌هایی برای افزایش تولید استفاده کنند، اما شرایط رکودی حاکم، باعث شده EPS مناسبی برای آن‌ها پیش‌بینی نشود و کاهش سود آن‌ها شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کند.
    هر چند که ایران و آمریکا با هم ارتباط اقتصادی مستقیم ندارند، اما نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از نظر روانی شرایط را برای وضعیتی جدید در بازار سرمایه ایران می‌تواند رقم بزند از طرفی دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان زیادی نمانده و این موضوعات در کنار هم می‌تواند تکه‌های پازلی باشد که شرایط متفاوتی را حداقل از نظر روانی و کوتاه‌مدت برای اقتصاد و در نتیجه بازار سرمایه ایران ایجاد کند. شرایطی که نه به گزارش های شش ماهه ربطی دارد و نه به تسویه اعتبارات.
    شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای شهریور ماه در تراز 78 هزار و 86 واحدی قرار داشت با پایان آخرین ماه تابستان به رقم 76 هزار و 451 واحدی رسید و افت 1635 واحدی را رقم زد شاخص آزاد شناور نیز در مدت زمان مشابه از عدد 87 هزار و 270 واحدی به رقم 84 هزار و 904 واحدی رسید و در مجموع 2365 واحد پایین رفت.
    در این یک ماه شاخص بازار اول نیز از رقم 55 هزار و 180 واحدی به رقم 53 هزار و 335 واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم توانست از رقم 167 هزار و 603 واحد تا عدد 167 هزار و 794 واحدی بالا رفته 191 واحد رشد کند.
    نگاهی به معاملات آخرین هفته تابستان 1395 نیز نشان می‌دهد شاخص کل نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته 5 واحد کاهش داشته و شاخص بازار اول با 243 واحد کاهش به رقم 53395 واحد بالغ شده است. شاخص بازار دوم نیز نسبت به هفته گذشته 1402 واحد افزایش را تجربه کرده است.

    در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 9596 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با 122 درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 2941 میلیون سهم و حق تقدم در 189 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 41 درصد و 5 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو