عصر بازار

علامت دهی یک مقام به بازار ارز

عصر اعتبار- بازار جهانی ارز در حالی هفته گذشته را همچنان در انتظار تصمیم فدرال رزور برای تغییر نرخ بهره سپری کرد که در این بین اظهارات یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو در حمایت از ادامه سیاست انبساطی علامت مهمی برای فعالان بازار ارز بود.

علامت دهی یک مقام به بازار ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحولات بازارهای ارزهای عمده در هفته منتهی به 28 سپتامبر نشان می‌دهد که ارزش دلار آمریکا در برابر پوند 2.01، یورو 0.69 و فرانک 0.51 درصد تقویت شده و در برابر ین 0.43 درصد ضعیف شده است.

    آنطور که از گزارش بانک مرکزی بر می آید، دلیل تقویت دلار در سه مورد قابل بررسی است اول اینکه کاهش قیمت نفت، تضعیف ارزهای وابسته به کالا را به دنبال داشته و ضعف ارزهای وابسته به کالا زمینه تقویت دلار در برابر این ارزها را از ابتدای هفته فراهم آورده است.

    از سوی دیگر اثرات احتمالی افزایش سیاست‌های انبساطی پولی توسط بانک مرکزی ژاپن، ین را در مقاطعی در برابر دلار تضعیف کرد، همچنین افزایش غیرمنتظره نرخ تورم آمریکا در ماه اوت که شانس افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را قبل از پایان سال جاری افزایش داد از دیگر عوامل تقویت دلار در برابر سایر ارزها بود.

    اما سه گزینه‌ هم در تحلیل‌های انجام شده درباره عوامل تضعیف دلار در برابر سایر ارزها دیده می‌شود. در این بین اظهارات یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو در حمایت از ادامه سیاست انبساطی فعلی فدرال رزرو که ضعف عمومی دلار در برابر سایر ارزهای عمده را در ابتدای هفته به دنبال داشت قابل توجه است. در عین حال وجود فضای عدم اطمینان در مورد نحوه تصمیم‌گیری فدرال رزرو پیرامون افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره تا قبل از پایان سال جاری میلادی در مقاطعی دلار را تضعیف کرد.

    گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که در هفته گذشته دلار تقویت شده در هفته ماقبل به میزان 0.52 درصد کاهش داشته است. با اینکه دلار فراز و فرودهایی را تجربه کرده، اما گزارش تورم ماه اوت آمریکا جهت گیری بازار را به نفع آن تغییر داد.

    این در حالی است که در هفته اخیر یکی از اعضای موثر فدرال رزرو بر این موضوع تاکید داشته که به دلیل شکنندگی بازار کار آمریکا و همچنین خطر کندی اقتصاد خارجی، بانک مرکزی نباید به سرعت از سیاست‌های حمایت پولی خود دست بردارد. این اظهارات با واکنش‌هایی فراتر از انتظار روبه‌رو شد و با در پیش بودن جلسه کمیته عملیات بازار باز و عدم اطمینان حاکم بر بازارهای مالی درباره جهت‌گیری فدرال رزرو در تعیین نرخ بهره، سخنان این مقام ارشد علامت مهمی برای فعالان بازار ارز محسوب می‌شد. به این ترتیب بازار تقریبا شانسی برای افزایش نرخ بهره در جلسه هفته بعد فدرال رزرو قائل نبود. هر چند که در این بین اینکه بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد همچنان نظر غالب در بین کارشناسان بازار بود.

    از سوی دیگر از منظر اقتصاد سیاسی با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فدرال رزرو بیش از پیش نگران افزایش نرخ تورم است. این موضوعی بود که مورد توجه فعالان بازار نیز قرار داشت چرا که پس از آنکه نرخ تورم ماه اوت پیش از انتظار منتشر شد واکنش دلالان بازار ارز نسبت به آن بسیار زیاد بود. اما در مجموع انتظار فعالان و کارشناسان عمدا بر این است تا خانم یلن(رئیس کل فدرال رزرو)، پس از جلسه هفته بعد افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را همچنان به عنوان گزینه اصلی مطرح کند. این می‌تواند فشارهای صعودی بر دلار را تا زمان برگزاری جلسه ماه دسامبر همچنان حفظ کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو