عصر بازار

انحراف معیار دلار تغییر نکرد;

رکوردزنی تابستانی سکه تمام

عصر اعتبار- تابستان ۹۵، صحنه ثبت یک رکورد جدید در بازار سکه و کاهش رشد دلار بود. سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز شهریورماه به قیمت یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان رسید تا بازدهی آن در سه ماه دوم سال به ۸ درصد برسد.

رکوردزنی تابستانی سکه تمام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این بیشترین میزان رشد سکه در میان تابستان‌های 3 سال اخیر بود. آخرین بار در 3 ماه دوم سال 91، این فلز ارزشمند بازدهی بیشتر از 37 درصدی را تجربه کرده بود. جالب آنکه، روند افزایشی سکه در تابستان به اولین روز پاییز نیز سرایت کرد و با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. رشد سکه در تابستان و اولین روز پاییزی بیش از هر عاملی ناشی از بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    همسو با سکه تمام بهار آزادی، دلار نیز در تابستان 95، افزایش قیمت را تجربه کرد. البته میزان بازدهی دلار بسیار کمتر از سکه و حتی کمتر از مقدار آن در تابستان 94 بود. شاخص ارزی در تابستان 95، 1/ 3 درصد رشد را تجربه کرد، حال آنکه در همین مقطع زمانی در سال 94، 1/ 4 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. برخلاف سکه، روند افزایشی دلار به مهرماه نرسید و این ارز روز پنج‌شنبه با 2تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 565 تومان رسید. فعالان بازار، خروج تقاضای مسافرتی در کنار کاهش نرخ حواله درهم و کاهش تحرکات معامله‌گران فردایی را از جمله عواملی دانستند که زمینه‌ساز افت قیمت شد. برخی فعالان اعتقاد دارند که قیمت دلار در ادامه مهرماه تحت تاثیر افزایش تقاضای تجاری و ورود تقاضای اربعین به بازار وارد سطوح جدید قیمت خواهد شد؛ در مقابل، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند که با ادامه تقویت روابط بانکی کشور، زمینه افزایش قیمت دلار کاهش خواهد یافت.

    کاهش شتاب رشد سکه

    در سه ماه تابستان، سکه تمام بهار آزادی، افزایش قیمت را تجربه کرد؛ ولی از میزان رشد آن ماه به ماه کاسته شد. سکه طلا که در تیرماه،5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در ماه‌های مرداد و شهریور به ترتیب رشد 7/ 2 درصد و 1/ 0 درصدی را به ثبت رساند. سکه تمام بهار آزادی تابستان را با کاهش قیمت آغاز کرد؛ هر چند که در ادامه در مسیر افزایشی قرار گرفت. در شروع دومین فصل سال، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان رسید. پس از آن، سکه تحت تاثیر رشد بهای اونس و دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و در انتهای تیرماه روی قیمت یک میلیون و 86 هزار تومان ایستاد که نشان‌دهنده رشد 52 هزار تومانی نسبت به قیمت انتهای ماه پیش از آن بود. فلز گرانبهای داخلی در ادامه روند افزایشی در هفتمین روز مرداد از مرز یک میلیون و 100 هزار تومان عبور کرد و با افزایش 19 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان رسید. پس از این، سکه تا انتهای تابستان بالای مرز یک میلیون و 100 هزار تومان باقی ماند و نهایتا توانست در تابستان 95بیشترین میزان رشد در میان تابستان‌های 3 سال اخیر را به ثبت برساند.

     

    بیشترین رشد تابستانی

    سکه که در آخرین روز خرداد 95 روی قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان قرار گرفته بود، در سی و یکمین روز شهریورماه به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید تا در 3 ماه دوم سال 95، افزایش 8 درصدی را تجربه کرده باشد. این در حالی بود که در تابستان سال‌های 92 و 93 و 94، رشد این فلز ارزشمند منفی بود. در تابستان‌های 93 و 94 به ترتیب، کاهش 6 و 3/ 0 درصدی رقم خورد، حال آنکه، میزان افت این فلز ارزشمند در تابستان 92 بسیار قابل‌توجه و حدود 20 درصد بود. سکه تمام که در انتهای خرداد 92 روی قیمت یک میلیون و 175 هزار تومان قرار داشت، در انتهای تابستان همان سال تا قیمت 935 هزار تومان پایین آمد. تابستان سال‌های 90 و 91 نیز بازار صحنه افزایش نزدیک به 40درصدی بود. به این ترتیب، می‌توان گفت که در سال 92 افزایشی که در 2 سال پیش از آن تجربه شده بود، جبران شد. سکه تمام در فصل دوم سال‌های 90 و 91 به ترتیب، افزایش 38 و 37 درصدی را به ثبت رساند.

    ثبات انحراف معیار

    دلار در شهریور 95، با قیمت 3 هزار و 567 تومان به کار خود پایان داد تا میزان رشد آن در آخرین ماه تابستان به 9/ 0 درصد و در کل تابستان به 1/ 3 درصد برسد. دلار در حالی در شهریورماه به افزایش خود ادامه داد که انحراف معیار این ارز نسبت به ماه پیش از آن تغییر نکرد. انحراف معیار شاخص ارزی در مرداد 95 به 5 تومان رسید که کمترین میزان در 2 سال و نیم گذشته بود. با وجود روند افزایشی دلار در شهریورماه، میزان انحراف معیار این ارز روی 5 تومان باقی ماند که نشان دهنده آن بود که دامنه نوسانات در ماه انتهایی تابستان تغییر چندانی نکرده و ثبات و آرامش بازار با وجود ادامه افزایش قیمت پایدار مانده است.

     

    روند تابستانی دهه 90

    دلار در تابستان‌های دهه 90 روند یکسانی را سپری نکرد. دلار در تابستان سال‌های 90 و 91 در حال تجربه نوسان‌های شدید افزایشی بود. مقایسه قیمت‌ها نشان دهنده آن است که در تابستان 90، این ارز افزایش 13 درصدی و در تابستان 91 رشد 31 درصدی را تجربه کرد. فصل دوم سال‌های 92 و 93، صحنه کاهش ارزش دلار بود. تابستان 92، دلار بیشترین میزان کاهش در این فصل در دهه 90 را تجربه کرد. در تابستان 92، شاخص ارزی 13 درصد از ارزش خود را از دست داد؛ تابستان 93 نیز این ارز کاهش 9 دهم درصدی را به ثبت رساند. پس از این در سال‌های 94 و 95، شاخص ارزی در مسیر افزایشی قرار گرفت. دلار که در تابستان 94، رشد2/ 4 درصدی را تجربه کرده بود، در تابستان 95، افزایش 1/ 3 درصدی را به ثبت رساند.

    مهرماه افزایشی؟

    شاخص بازار ارز از خرداد در مسیر افزایشی قرار گرفته است و برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که این روند افزایشی در مهرماه نیز ادامه خواهد یافت. به گفته این دسته، هر چقدر به آذرماه نزدیک شویم، تقاضای تجاری در بازار افزایش پیدا می‌کند و همین عامل موجب تحریک قیمت خواهد شد. همزمان، به احتمال زیاد در اوایل پاییز تقاضای اربعین نیز وارد بازار خواهد شد و این موضوع می‌تواند محرک افزایش قیمت باشد. این در حالی است که برخی فعالان اعتقاد دارند که با گشایش بیشتر در روابط بانکی، تاثیر سفته‌بازان ارزی بر بازار کمرنگ‌تر خواهد شد و در نتیجه، پتانسیل قیمت جهت افزایش پایین‌تر خواهد آمد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی