عصر بازار

بازار سهام سوار بر خودرویی‌ها شد

اوج گیری ۴۵۶ واحدی شاخص کل بورس تهران

عصر اعتبار- معامله‌گران بازار سهام در نخستین روز از معاملات پاییز ۹۵ شاهد سبزپوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بازار به پیش‌رانی خودرویی‌ها بودند، شاخص کل بورس نیز ۴۵۶ واحد رشد کرد.

اوج گیری ۴۵۶ واحدی شاخص کل بورس تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سوم مهرماه 95 با افزایش 456 واحدی به رقم 76 هزار و 906 واحد رسید.

    شاخص کل هم‌وزن نیز با 149 واحد افزایش عدد 14 هزار و 774 واحد را به نمایش گذاشت، امروز نیز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 710 واحدی به رقم 85 هزار و 615 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 301 واحدی عدد 53 هزار و 696 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 1100 واحد افزایش به رقم 168 هزار و 894 واحد رسید.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با رشد 7 واحدی عدد 823 واحد را به نمایش گذاشت.

    براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 62 واحد، ایران‌خودرو با 49 واحد و گروه سایپا با 47 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پتروشیمی پردیس با 37 واحد، پتروشیمی مبین با 4 واحد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با یک واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش ، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 176 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 654 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56 هزار و 433 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، سیمان ایلام، بین‌المللی محصولات پارس، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سیمان فارس و خوزستان، ماشین‌سازی نیرومحرکه، گسترش صنایع پیام، کشت و صنعت شهد ناب خراسان، بیمه سامان، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، گواهی سپرده عام بانک گردشگری از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام ملی صنایع مس ایران متوقف شد.

    بنابر این گزارش ، امروز بازار سهام در نخستین روز از معاملات پاییز 95 شاهد حضور پررنگ خریداران با لیدر شدن خودرویی‌ها و صنایع وابسته به آنها از جمله قطعه‌سازی‌ها بود هرچند که تاثیر قیمت‌های جهانی در بازار فلزات اساسی و معدنی، این گروه را نیز در بازار امروز برای خرید آن جذاب کرد.

    بر اساس این گزارش ، انتظار برای گزارش‌های عملکردی 6 ماهه چشمگیر در گروه‌های خودرویی به ویژه در ایران خودرو سایپا از محل تولید و فروش باعث شده تا امروز گروه‌های خودرویی علیرغم عرضه نامحسوس حقوقی‌های خود شاهد تکاپوی معامله‌گران اغلب حقیقی و شکل‌گیری صف‌های خرید به نسبت پایدار در این سهم باشد.

    در عین حال، نوسان کوتاه مدت در بازار آتی فلزات اساسی جهان، گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی را امروز در کانون توجه خریداران قرار داد.

    براساس این گزارش، پدیدار شدن فضای شاداب نه چندان استوار در معاملات امروز بازار سهام باعث شد، تا حقوقی‌ها چندان راغب به معاملات بلوکی و کد به کد با هدف تقویت نماگرها نباشند، هرچند که در جریان بازار خرده فروشی سهام معاملات درون گروهی ناچیز حقوقی‌ها و بازارگردانی سهام در مادهای شاخص‌ساز بازار ادامه داشت.

    بنابر این گزارش ، امروز بازار سهام بازاری شاداب و متعادل بود که با پیشرانی خودرویی‌ها و قطعه‌سازان برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های برخوردار از عملکرد 6 ماهه قابل قبول به تکاپو افتاد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی