عصر بازار

پرداخت بدهی گندمکاران از طریق بازار سرمایه در کانون توجه؛

معاون رئیس جمهور از انتشار اوراق سلف موازی گندم قدردانی کرد

عصر اعتبار- محمدباقرنوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت، از انتشار اوراق سلف موازی گندم و پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی گندمکاران از این طریق تقدیر کرد.

معاون رئیس جمهور از انتشار اوراق سلف موازی گندم قدردانی کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، از هفته ها پیش بود که با انتقاد گندمکاران از دیرکرد دولت در پرداخت مطالباتشان، زمزمه استفاده دولت از ابزارهای بازار سرمایه برای پرداخت این بدهی به گوش می رسید. سرانجام با توافقات به عمل آمده، مقرر شد تا در روز چهارشنبه 24 شهریور بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالای ایران صورت گیرد. به این ترتیب اوراق سلف موازی گندم به منظور تامین مالی 2650 میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران در بورس کالا منتشر شد که این تامین مالی بزرگ ظرف دو روز کاری با موفقیت انجام شد تا ظرفیت های بازار سرمایه بار دیگر در اقتصاد ملی ایران اثبات شود.

    به این ترتیب در شرایطی که دولت ها بیش از 3دهه برای خرید گندم دستشان را در جیب بانک‌ها می‌کردند و فشار خرید تضمینی گندم به منابع بانک ها و استقراض از آنها وارد می شد، این بار با رویکرد مناسبی که دولت طی دوسال اخیر در جهت ایجاد و تقویت بازار بدهی در بورس های کشور و ابزارهای مالی جدید داشته، تامین مالی بخشی از مطالبات گندمکاران را از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا انجام شد.

    به این ترتیب این روش تامین مالی و پرداخت بدهی گندمکاران که طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت، با تقدیر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی روبه رو شده که این امر بیانگر اهتمام و رضایت دولت از این مدل تامین مالی است.

    مشخصات اوراق سلف گندم

    لازم به ذکر است، اوراق سلف موازی گندم که در روزهای چهارشنبه 24 و شنبه 27 شهریور ماه به ارزش 2650 میلیارد تومان از طریق بورس کالای ایران منتشر و به فروش رسید، با نام و معاف از مالیات بوده و با سررسید 6ماهه و با نرخ بازده 10درصدی معادل سود 20درصد سالانه منتشر شد. نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل 19 درصد در سررسید سالانه است. همچنین ناشر این اوراق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، مشاور عرضه کارگزاری بانک کشاورزی، ضامن اصل و بازده اوراق در سررسید نیز دولت جمهوری اسلامی ایران، خزانه‌داری کل و سپس بانک کشاورزی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو