عصر بازار

۱۰ ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای دنیا

عصر اعتبار- ۱۰ ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای دنیا موضوع محوری این نوشتار را تشکیل می دهد. مجله‌ی “‘کلوبال فایننس” براساس داده‌­های بانک جهانی و صندوق بین­‌المللی پول، ( ثروتمندنرین و فقیرترین ) کشورهای دنیا را بر حسب تولید ناخالص داخلی بر مبنای سرانه­‌ی برابری قدرت خرید رتبه‌­بندی کرد و بر آن اساس فهرست ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای دنیا را منتشر کرد.

۱۰ ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای دنیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازده، برابری قدرت خرید (PPP) هزینه­‌ی نسبی زندگی و نرخ­‌های تورم کشورها را برای مقایسه­‌ی استانداردهای زندگی بین ملت­‌های مختلف در نظر می‌­گیرد.

    به گزارش این مجله ثروتمندترین کشورهای جهان به ترتیب قطر، لوکزامبورگ و سنگاپور هستند و برونئی، کویت، نروژ، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، امریکا، سوئیس، عربستان سعودی، بحرین، هلند، ایرلند، استرالیا، اتریش، سوئد، آلمان، تایوان، کانادا، دانمارک، عمان، ایسلند، بلژیک و فرانسه در رده‌های بعدی قرار دارند. در این متن فقط به 10 ثروتمندترین کشور جهان پرداخته می‌شود. 10 فقیرترین کشور جهان همه آفریقایی هستند که در آفریقای مرکزی، کنگو و مالاوی معرفی رتبه‌های اول تا سوم  رادارند.

    در زیر گزارش مصور از 10 کشور ثروتمند و 10 کشور فقیر جهان را مشاهده می‌کنید.

    10 ثروتمندترین کشور جهان

    رتبه‌‌ی 1 : قطر درآمد سرانه: 146000 دلار

    1-qatar--gdp-per-capita-146011-101406

    قطر به عنوان بزرگترین صادر‌کننده گاز طبیعی مایع به شمار میرود و نفت منبع اصلی درآمدش است. نفت و گاز طبیعی مایع٬ پایه‌های اقتصاد کشور هستند که بیش از 70 درصد از درآمد کل و همچنین بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. اتباع قطر تنها 12 درصد از کل جمعیت 2.2 میلیون نفری این کشور است.قبل از ظهور صنعت نفت، قطر کشور فقیری بود با اقتصاد مبتنی بر صید مروارید. امروزه، قطر یک قدرت بزرگ در جهان عرب است.

    رتبه‌ی 2: لوکزامبورگ درآمد سرانه: 94000 دلار

    2-luxembourg--gdp-per-capita-94167-65399

    لوکزامبورگ دومین کشور کوچک اتحادیه اروپا است که در میان کشورهایی که دارای دموکراسی هستند از رفاه بیشتری برخوردار است. این کشور با صنایع متنوع اش٬ تا حد زیادی وابسته به بانک، فولاد و بخش‌های صنعتی است. با جمعیت کمی بیش از 500000 نفر٬ لوکزامبورگ جزو هشتمین کشور کم جمعیت اروپا به شمار میرود.

    رتبه‌ی 3: سنگاپور درآمد سرانه: 85000 دلار

    3-singapore--gdp-per-capita-84821-58909

    سنگاپور شهری است مستقل که با داشتن حکومتی عملگرا و عاری از فساد و با پیشرفت سریع اقتصادی به یک نماد تبدیل شده است. سنگاپور به دلیل تجارت آزاد و نرخ پایین مالیاتی که با بازار تجارت گرا همراه است بسیار توسعه یافته. با یک جمعیت 5.3 میلیونی، سنگاپور دومین کشور-شهر مستقل متراکم پس از موناکو است.

    رتبه‌ی 4: برونئی درآمد سرانه: 80000 دلار،

    4-brunei--gdp-per-capita-80335-55793

    درآمد نفت بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک و ثروتمند را تشکیل میدهد. درآمد حاصل از سرمایه گذاری‌های خارج از کشور، و همچنین درآمدهای تولید داخلی، به تقویت اقتصاد این کشور کمک میکنند. برونئی سومین تولید‌کننده نفت در جنوب شرقی آسیا است. همچنین چهارمین تولید‌کننده گاز طبیعی مایع در جهان است. جمعیت این کشور 418000 نفر تخمین زده شده است.

    رتبه‌ی 5: کویت درآمد سرانه: 72000 دلار

    5-kuwait--gdp-per-capita-71600-49726

    کویت نزدیک به 10 درصد از ذخایر نفت جهان را داراست و چهارمین تولیدکننده در اوپک است. نفت٬ نزدیک به نیمی از تولید ناخالص داخلی و 95 درصد از درآمد حاصل از صادرات و درآمد دولت را تشکیل میدهد. ارز کویت بالاترین ارزش ارزی را در جهان داراست. یک دینار کویت معادل 3.28 دلار امریکا است.

    رتبه‌ی 6: نروژ درآمد سرانه: 68000 دلار

    6-norway--gdp-per-capita-67619-46962

    نروژ دارای بزرگترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است. بسیاری از رشد اقتصادی نروژ به دلیل وفور منابع طبیعی است مانند اکتشاف و تولید نفت، برق آبی و شیلات. با جمعیت بیش از پنج میلیون، این کشور دارای استاندارد بسیار بالای زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است و سیستم رفاهی کاملی دارد.

    رتبه‌ی 7: امارات متحده عربی درآمد سالانه: 68000 دلار

    7-united-arab-emirates--gdp-per-capita-67201-46671

    امارات متحده عربی دومین اقتصاد را پس از عربستان سعودی در جهان عربی دارد. با تولید ناخالص داخلی 570 میلیارد دلار در سال 2014. که به شدت به نفت متکی است، و بیش از 85 درصد از اقتصاد خود را از صادرات نفت تامین میکند.

    رتبه‌ی 8 : هنگ کنگ درآمد سرانه: 57676 دلار

    8-hong-kong--gdp-per-capita-57676-40056

    هنگ کنگ یک یک منطقه مستقل در ساحل جنوب چین است که بیشتر به خاطر آسمان خراش‌های عظیم‌اش مشهور است. دو درآمد عمده آن از کشتیرانی و خدمات مالی است.

    رتبه‌ی 9: ایالات متحده امریکا درآمد سرانه: 57000 دلار

    9-united-states--gdp-per-capita-57045-39618

    ایالات متحده امریکا در اواسط سال 2015 با تولید ناخالص داخلی 17.914 تریلیون دلار بزرگترین اقتصاد جهان را داشته است. درحال‌حاضر امریکا بزرگترین تولید‌کننده نفت و گاز طبیعی در جهان است. این کشور یکی از بزرگترین کشورهای تجاری، و همچنین دومین تولید‌کننده است. امریکا میزبان بورس اوراق بهادار نیویورک است که بزرگترین بازار سهام در جهان به شمار میرود. ایالات متحده دارای جمعیت کل 322 میلیونی است که به عنوان سومین کشور پرجمعیت پس از چین و هند به حساب میاید

    رتبه‌ی 10: سوئیس درآمد سرانه: 56000 دلار

    10-switzerland--gdp-per-capita-56815-39458

    سویس که تولید‌کننده شکلات و ساعت‌های لوکس است یکی از ثروتمندترین کشور جهان به شمار میرود. سیاست امنیت پولی بلند مدت و ثبات سیاسی به این کشور کمک کرده است که در مقام بزرگترین مرکز اقتصادی جهانی باقی بماند.

    مطلب مرتبط : 30 بهترین کشور برای زندگی در 2016
    10 فقیرترین کشور جهان

    رتبه‌‌ی 1 :جمهوری افریقای مرکزی در آمد سرانه:  639 دلار

    جمهوری افریقای مرکزی یکی از کم توسعه‌‌یافته‌ترین کشورها است، و به همین دلیل فقیرترین کشور جهان است. این کشور سالهاست که گرفتار فساد، فقر و خشونت ‏است. این کشور محصور در خشکی بوده، و از هیچ طرف به دریا راه ندارد. آب و هوای گرمسیری داشته و شمال آن را، بیابان ‏فراگرفته‌است.‏‏‏

    رتبه‌ی 2: جمهوری دموکراتیک کنگو  درآمد سرانه: 753 دلار

    ارزش منابع معدنی کنگو 24 تریلیون دلار برآورد شده‌است که برابر با تولید ناخالص داخلی امریکا و اروپاست. تصاحب این ‏ثروت غیرعادی زیرزمینی انگیزه اصلی جنگ داخلی این کشور بوده‌است. کنگو دارای تورمی افسارگسیخته و دارای یکی از ‏پایین‌ترین سطوح زندگی در افریقا است.‏ به همین دلیل در رتبه ی دوم فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد.‏‏ ‏‏

    رتبه‌ی 3: جمهوری افریقای مرکزی مالاوی  درآمد سرانه: 819 دلار

    مالاوی

    جمهوری افریقای مرکزی مالاوی ‏‎در رتبه ی سوم فقیرترین کشورهای  جهان جای دارد. تورم بالا و اتکا به تامین مالی از کمک کننده‌ها منجر به سقوط اقتصادی بیشتر در مالاوی شد. مشکلات اقتصادی مالاوی از  ‏‏2011 پس از اینکه نهادهای بین‌المللی که معمولاً 40 درصد از بودجه این کشور را پشتیبانی می‌کردند، کمک خود را به دلیل ‏نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر در این کشور متوقف کردند، وخیم‌تر شد.‏‏

    رتبه‌ی 4: لیبریا درآمد سرانه: 934 دلار

    لیبریا در غرب افریقا است و مردم آن هنوز از20سال جنگ داخلی رنج می‌برند. با شیوع بیماری کشنده ابولا در سال ‏‏2014 در این کشور میزان فقر و رکود اقتصادی افزایش یافت. ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏

    رتبه‌ی 5: جمهوری بوروندی درآمد سرانه: 951 دلار

    جمهوری بوروندی ‏‏‏به دلیل بحران‌های سیاسی که در این کشور افریقایی رخ داده هیچ توسعه خاصی نداشته است. جنگ داخلی در این ‏کشور تا بحال سبب کشته شدن 200000 نفر شده است. همین امر موجب گسترش فقر و فساد در این کشور شده است.

    رتبه‌ی 6: نیجر درآمد سرانه: 1069 دلار

    نیجر، بیست و یکمین کشور جهان از لحاظ وسعت جغرافیایی و یکی از بزرگترین کشورهای افریقا است. این کشور صخره‌ای با وجود آنکه از فقیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود، دارای منابع نفتی و معادن اورانیوم فراوان است.

    رتبه‌ی 7: موزامبیک درآمد سرانه:  1208 دلار

    The scenery of Mozambique often shows isolated hills or rocky outcrops

    موزامبیک  پس از مصالحه و برقراری آرامش در کشور در سال 1992 اندکی با بهبود شرایط اقتصادی روبه‌رو شد و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب شدند اما همچنان بسیاری از مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.نرخ بیکاری در این کشور 21 درصد است و 70 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 نرخ تورم در موزامبیک 8 درصد بود. محصولات صادراتی آن شامل آلومینیوم، میگو، بادام هندی، پنبه، شکر، مرکبات و الوار است که به کشورهای هلند (7/59 درصد)، افریقای جنوبی (2/15 درصد) و زیمبابوه (2/3 درصد) صادر می‌شود.

    رتبه‌ی 8: اریتره  درآمد سرانه:1210 دلار

    اریتره

    اریتره  در سال 1993 به استقلال رسید. این کشور از آن زمان تاکنون درگیری‌های بسیاری با همسایگان خود از جمله اتیوپی و یمن داشته است. با این که مردم اریتره هم اکنون با گرسنگی و کمبود غذا مواجه هستند اما آینده این کشور روشن به نظر می‌رسد. اریتره درحال‌حاضر یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان را دارا است و از انبوه منابعی همانند طلا و مس بهره‌مند است.

    رتبه‌ی 9: گینه نو درآمد سرانه: 1388 دلار

    گینه نو  کشوری غنی از منابع با درآمد پایین‌ است. در حدود 40 درصد از جمعیت کشور در فقر به سر می‌برند. کمبود فرصتهای شغلی رسمی برای جمعیت جوان جویای کار یکی از مهمترین دلایل فقر در این کشور قلمداد می‌شود.

    رتبه‌ی10 : ماداگاسکار درآمد سرانه: 1477 دلار

    ماداگاسکار

    ماداگاسکارجزیره‌ای واقع شده در اقیانوس هند است که دهمین کشور فقیر جهان به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو