عصر بازار

شرایط متفاوت بانک ها در صدور «کام»

استقبال عمومی از کارت های اعتباری

عصر اعتبار- با گذشت دو روز از آغاز ثبت نام دریافت کارت های اعتباری مرابحه (کام) از سوی بانک مرکزی، شعب بانکی شاهد مراجعه مکرر مردم برای دریافت این کارت ها هستند.

استقبال عمومی از کارت های اعتباری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بررسی میدانی از شعب بانکی نشان می دهد که برخی بانک ها هنوز بخشنامه صدور این کارت ها که قرار است جایگزین تسهیلات خرد بانکی شوند را به شعب خود ابلاغ نکرده اند.
    با این حال بانک هایی که از گذشته زیر ساخت صدور کارت های اعتباری را به صورت داخلی فراهم کرده بودند، با سرعت بیشتری نسبت به دیگر بانک ها کار پذیرش و صدور کارت به مشتریان را آغاز کرده اند.
    پیگیری های ایرنا از بانک های مختلف اعم از خصوصی و دولتی نشان می دهد که بانک ها صدور کارت به مشتریان خوش حساب خود را در اولویت قرار داده اند.
    از آنجا که بانک مرکزی اعتبارسنجی مشتریان را به بانک ها محول کرده است، بانک ها موضوع هایی چون نداشتن چک برگشتی، گردش حساب و معدل حساب مشتری در چند ماه را از جمله پیش شرط های اختصاص این نوع کارت ها به مشتریان در نظر گرفته اند.
    برای ضمانت بازپرداخت اقساط کارت ها نیز ارایه گواهی کسر از حقوق و ضامن معتبر که برای دریافت تسهیلات خرد نیز از سوی بانک ها مطالبه می شد، برای دریافت این کارتها الزامی است ضمن آنکه در مبالغ بالا برخی بانک ها از مشتریان وثیقه ملکی طلب می کنند.
    در مجموع صدور کارت های اعتباری در شبکه بانکی کشور با دو رویکرد حذف تسهیلات خرد و نیز تحرک بخشی به تقاضا در بازار کلید خورده است و برخی بانک ها صدور کارت ها را آغاز کرده اند.
    برای نمونه بانک ملی ایران اعلام کرده نسبت به ثبت درخواست های مشتریان و اعتبارسنجی های لازم درخصوص دریافت کارت های اعتباری بانک مرکزی در سه نوع طلایی، نقره ای و برنزی اقدام کند.
    بر این اساس، مشتریان دارنده یکی از انواع حساب ها در این بانک می توانند با مراجعه به شعب نسبت به ثبت درخواست برای دریافت این کارت ها اقدام کنند و پس از انجام اعتبارسنجی های لازم توسط بانک، یکی از کارت های برنزی تا سقف 100 میلیون ریال، نقره ای تا سقف 300 میلیون ریال و طلایی تا سقف 500 میلیون ریال را دریافت کنند.
    اعتبار این کارت ها گردشی بوده و امکان استفاده دوباره از اصل تسهیلات بازپرداخت شده وجود دارد.
    این کارت ها در چارچوب عقد مرابحه و با سود 18 درصد بوده و از امکان تقسیط اعتبار مصرف شده تا سقف 36 قسط را نیز داراست.
    در میان بانک های خصوصی نیز بانک آینده تا دیروز(شنبه) از صدور بیش از 12هزار فقره کارت اعتباری جدید در نخستین روز ثبت نام آن یعنی در یکم مهرماه خبر داد.
    این کارت ها، با توجه به اقدامات فشرده انجام شده در حوزه های زیرساختی، نرم افزاری، فرآیندی و هماهنگی نیروی انسانی و پس از اعتبارسنجی و عقد قرارداد با مشتریان، ثبت در سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی ایران (مکنا) صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو