عصر بازار

بر اساس رده بندی سال ۲۰۱۶ یک موسسه بین المللی؛

سه هلدینگ ایرانی در جمع بزرگان صنعت پتروشیمی جهان

عصر اعتبار- در رتبه بندی شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در رده ۳۴، گسترش نفت و گاز پارسیان در جایگاه ۶۴ و هلدینگ تاپیکو نیز در رده ۱۰۳ قرار گرفتند.

سه هلدینگ ایرانی در جمع بزرگان صنعت پتروشیمی جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است که بخشی از آن به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز کشور باز می گردد.
    با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تحویل خوراک به مجتمع های پتروشیمی افزایش قابل توجهی یافته است به طوری که برخلاف سال های گذشته، شاهد قطع خوراک واحدهای پتروشیمی در ماه های سرد سال نیستیم.
    همچنین با تکمیل و بهره برداری از طرح های جدید، میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور نیز افزایش یافته به طوری که بر اساس گزارش ها، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به حدود 61 میلیون تن در سال رسیده است.
    رفع تحریم ها و تسهیل تعاملات بین المللی نیز موجب افزایش صادرات و فروش محصولات پتروشیمی و ورود ایران به بازارهای اروپایی و سایر کشورها شده است.
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، موسسه مستقل مطالعات شیمیایی (ICIS) هر سال بر اساس شاخص های هفتگانه شامل فروش، سود عملیاتی، سودخالص، دارایی ها، هزینه های تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری ها و نیروی انسانی، عملکرد شرکت های شیمیایی و پتروشیمیایی در سال گذشته را بررسی و آنها را رتبه بندی می کند.
    در خاورمیانه نیز صنایع پتروشیمی خلیج فارس در دو سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و شرکت سابیک عربستان رتبه اول را در اختیار دارد.
    در رتبه بندی سال 2016، باسف (BASF) آلمان با 76 میلیارد و 554 میلیون دلار فروش در جایگاه نخست قرار دارد و شرکت سینوپک چین با 50 میلیارد و 238 میلیون دلار در رده دوم قرار داشته است.
    عملکرد مالی شرکت های صنعت پتروشیمی در سال 2015 تحت تاثیر کاهش قیمت های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی نسبت به سال 2014 روند نزولی داشته که این اثر کاهشی در میزان فروش شرکت ها قابل مشاهده است.
    سود خالص 10 شرکت برتر این رده بندی نسبت به سال گذشته حدود 22 درصد کاهش داشته است.
    اما در میان شرکت های ایرانی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 4.2 رشد توانسته عملکرد برتری را نسبت به دیگر شرکت های بورسی به دست آورد.
    دو هلدینگ دیگر ایرانی نیز که در صنعت نفت و پتروشیمی فعالند، توانسته اند در جمع بزرگان شرکت های پتروشیمیایی قرار بگیرند؛ بر این اساس، هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 16 درصد کاهش درآمد در جایگاه 64 رده بندی قرار گرفته و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز در رده 103 جای داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو