عصر بازار

رئیس مرکز آمار:

مرجع اعلام آمار مرکز آمار است نه بانک مرکزی

عصر اعتبار- رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه مرجع اعلام آمار در برنامه پنجم توسعه از بانک مرکزی به مرکز ملی آمار ایران منتقل شده است، افزود: در شورای عالی آمار باید این مسئله، تعیین تکلیف و موازی‌کاری قطع شود.

مرجع اعلام آمار مرکز آمار است نه بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، امیدعلی پارسا با حضور در برنامه "متن حاشیه" شبکه سه سیما با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای سرشماری از 2 سال پیش آغاز شده است، افزود: سرشماری قبلی ما به‌صورت سنتی بود اما سرشماری امسال، ترکیبی و دوران گذار است و هنوز سرشماری مدرن ثبتی مبنا نیست.

    وی ادامه داد: در سرشماری ترکیبی بخشی از اطلاعات به‌صورت اینترنتی و برخی با مراجعه مأموران سرشماری و برخی به‌صورت تلفنی کسب می‌شود.

    پارسا با بیان اینکه سرشماری اینترنتی برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، گفت: زمان برگزاری سرشماری اینترنتی از امروز سوم مهر آغاز شده است و تا 24 مهر ادامه دارد و مردم برای این منظور می‌توانند به آدرس اینترنتی www.sarshomari95.ir مراجعه کنند.

    وی افزود: کسانی که نتوانستند از طریق اینترنتی اطلاعات خود را ثبت کنند مأموران آمارگیر از 25 مهر تا 25 آبان به‌صورت حضوری مراجعه و اطلاعات را اخذ می‌کنند.

    رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه تا ساعت 18 امروز 280 هزار نفر به نشانی اینترنتی سرشماری مراجعه کردند، گفت: از این تعداد 20 هزار نفر، کد آماری را دریافت کردند.

    پارسا افزود: با توجه به اینکه بستر فراهم شده سرشماری اینترنتی جوابگوی ازدحام مراجعه کنندگان نیست به همین علت در برخی مواقع، سایت دچار مشکلاتی شده است.

    وی ادامه داد: بنابراین مردم سعی کنند در ساعات غیر اوج یعنی حدود 18 به بعد تا 8 صبح به سایت مراجعه کنند.

    پارسا افزود: براساس قانون و اصول بنیادین آمار، اطلاعاتی که از مردم جمع‌آوری می‌شود در سطح فردی، صد در صد محرمانه است و این اطلاعات حتی با دستور قضایی هم داده نمی‌شود بنابراین مردم اطلاعات صحیح خود را وارد کنند.

    وی گفت: برای برنامه‌ریزی‌های آینده کشوری به جمع‌آوری آمار نیاز داریم.

    رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه سرشماری اینترنتی علاوه بر آسان‌سازی آمارگیری، هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد، از مردم خواست به‌صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کنند.

    پارسا افزود: هزار جایزه یک میلیون تومانی به‌قید قرعه به کسانی که اینترنتی اطلاعات خود را ثبت می‌کنند اهدا می‌شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها کار درستی بود اما به‌روش غلطی اجراء شد، گفت: مرکز آمار به هیچ وجه حق ندارد اطلاعات فردی افراد را در اختیار هیج مرجعی قرار دهد و اگر این کار را کند خلاف همه اصول جمع‌آوری آمار در کل دنیا است.

    پارسا افزود: حاکمیت‌ها در همه کشورها برای برنامه‌ریزی‌ها باید از اطلاعات مردم خود از طریق دستگاه‌های اجرایی خود آگاه باشند اما در مراکز آمار و در جمع‌بندی اطلاعات، کد و رمزهای شناسایی افراد حذف می‌شود و از کدهایی استفاده می‌کنند که افراد، قابل شناسایی نیستند.

    وی تأکید کرد: جمع‌آوری اطلاعات یارانه در سال 88 توسط مرکز آمار ایران اقدام غلطی بود.

    پارسا گفت: به هیچ وجه اطلاعاتی که در مرکز آمار وجود دارد در اختیار سازمان یا مراجع قضایی قرار نمی‌گیرد حتی با درخواست قضات عالی کشور.

    رئیس مرکز آمار ایران تأکید کرد: اطلاعاتی که در اختیار مرکز آمار قرار می‌گیرد محرمانه است و بر اساس قانون، ارائه آن به دیگران چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی ممنوع است.

    پارسا افزود: اطلاعات مرکز آمار به اطلاعات آماری تبدیل می‌شود که هدف آن توسعه کشور است و در اختیار برنامه‌ریزان سیاستگذار قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: هیچ ارتباطی میان مرکز آمار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد و به هیچ وجه اطلاعات مرکز آمار ایران در اختیار این سازمان قرار نمی‌گیرد.

    پارسا گفت: بر اساس قانون، همه مردم باید در سرشماری شرکت کنند و باید اطلاعات صحیح بدهند و در بسیاری از کشورها اگر کسی شرکت نکند باید جریمه پرداخت کند.

    وی افزود: در قانون کشور ما برای کسانی که در سرشماری شرکت نمی‌کنند، برخورد و ضمانت اجرایی تعیین نشده است.

    رئیس مرکز ملی آمار ایران گفت:‌ رسالت ملی، قانون و شرعی ماست که در آمارگیری شرکت و اطلاعات صحیح را ارائه کنیم.

    پارسا افزود: کسی که به‌صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کرد فقط کد آماری یا همان کد رهگیری را به مأمور سرشماری ارائه می‌کند و نیازی نیست دوباره به آمارگیر اطلاعاتی بدهد.

    وی اضافه کرد: اطلاعات سرشماری، اطلاعات حساسیت برانگیزی نیست و اطلاعات عمومی مانند اطلاعات شناسنامه‌ای، تحصیلات، اشتغال، بیمه، فرزندان و مسکن را شامل می‌شود.

    پارسا با اشاره به اینکه حجم سرشماری فعلی در مقایسه با قبلی حدود 40 درصد کاهش یافت، گفت: سرشماری فقط حدود 10 تا 15 دقیقه وقت مردم را می‌گیرد.

    رئیس مرکز آمار ایران گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی کسی که در هفته مرجع، یک ساعت کار کرده باشد شاغل محسوب می‌شود اما اشتغال او ناقص است.

    پارسا با اعلام اینکه در سرشماری همه مسائل امنیتی رعایت شده است، افزود: اطلاعاتی که در نشانی اینترنتی سرشماری ثبت می‌شود در بستر شبکه ملی اطلاعات است و کسی از خارج کشور نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

    وی در پاسخ به این پرسش "چرا آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در برخی موارد متفاوت است؟" گفت: در مرجع اعلام آمار متغیرهای اصلی از جمله تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، ضریب جینی و هزینه و درآمد بحث وجود دارد.

    پارسا با ابراز اینکه مرجع اعلام آمار در برنامه پنجم توسعه از بانک مرکزی به مرکز ملی آمار ایران منتقل شده است، افزود: بنابراین مرکز ملی آمار، مرجع رسمی و قانونی همه آمارهای فوق است و در بیش از 85 درصد کشورها هم این گونه است.

    وی اضافه کرد: در شورای عالی آمار باید این مسئله، تعیین تکلیف و موازی‌کاری قطع شود.

    پارسا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرکز ملی آمار ایران سفارشی عمل نمی‌کند و به هیچ وجه در محاسبه و بررسی، مصلحتی وجود ندارد اما شاید در اعلام برخی آمارها از نظر زمان مصلحت‌سنجی‌هایی شده است که باید این مصلحت‌سنجی‌ها هم حذف شود.

    رئیس مرکز آمار ایران گفت: نتایج مقدماتی و اجمالی سرشماری تا پایان دی و نتایج تفصیلی، مرداد سال آینده منتشر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو